23948sdkhjf

Nytt butiksgrepp – ålderskontroll med ansiktsigenkänning

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Strongpoint lanserar ny tjänst för självutcheckning.

Det tekniska retailföretaget Strongpoint adderar en ny tjänst till självutcheckning, e-handelsskåp samt Vensafe varuautomater.

Läs också: Coop och Strongpoint i ny storaffär – hämtskåp till 20 butiker

Tjänsten som bygger på ansiktsskanning har utvecklats av det brittiska företaget Yoti och möjliggör självutcheckning för åldersreglerade produkter som exempelvis tobak.

Först ut att ta Strongpoints nya tjänst i bruk är den estniska kedjan Keila Tarbijate. Uppskattningsvis 95 procent av tobaksköpen i butiken görs med hjälp av lösningen.

Tekniken fungerar väldigt bra men det finns en del lagstiftning som ligger bakom och sedan gäller det att skapa acceptans på marknaden. De svenska kedjorna är intresserade men än så länge har vi ingen kund här, berättar Sverigechefen Sven Calissendorff för Fri Köpenskap och tillägger:

– Men ambitionen är att få igång ett par piloter i Sverige i år. Då handlar det inledningsvis om e-handelsskåpen samt Vensafe-automaterna men hänger på att kedjorna anser att det är en okej metod.

Läs också: Svenska butikskedjor ska pilottesta ansiktsigenkänning

Tekniken läser av ett antal mätpunkter i ansiktet och kan på så sätt avgöra kundens ålder. På grund av GDPR lagras inga uppgifter utan en ny mätning görs varje gång kunden handlar.

– För ren åldersigenkänning som vid köp av tobak och energidrycker kan tekniken användas rakt av men när det gäller exempelvis mediciner och alkohol blir det lite knepigare eftersom man enligt svensk lagstiftning behöver säkerställa att personen som handlar inte är märkbart påverkad, konstaterar Sven Calissendorff.

För att ha viss marginal nedåt används tjänsten i Estland för kunder som är 29 år eller äldre.

– Tekniken är ganska exakt så det går att sätta en betydligt tajtare gräns än så men för att vara helt på den säkra sidan har man valt den modellen.

I september planerade fem retailkedjor i Stockholm att dra igång ett test kring ansiktsigenkänning i butik men det har lagts på is då Datainspektionen utreder hur tekniken förhåller sig till GDPR. Läs mer om det här.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Jysk öppnar nytt och nyinviger på samma dag

Satsar på arbetsmiljön i kassan

Säljer i MQ

Krönika
Mer empati och positiv energi i retailbranschen

Cykelkraft i nya händer

Nyhetsbrev

Rekord för Apotea – då utökas den fysiska närvaron

Arkiv

Lyko till Femman

Möss tvingade bort Granngården – nyöppnar i Karlssons tidigare lokaler

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

14 hoppar på hemelektronikkedjan

Loomis köper Nokas värdehantering

Gap backar – Old Navy knoppas inte av

XL Bygg Stenvalls förvärvar Lidbergs Trä

Rekordlåg framtidstro i handeln

Teknikmagasinet om konkursen:”Finns stark intressent”

Hoppas nu på att annan detaljhandelsaktör ska vara beredd att driva kedjan vidare.

Bose stänger sina svenska butiker

På nytt jobb
Tillbaka till Daymaker

Duni omorganiserar

Lindex stärker Stockmann

Apoteket in i Doktor24

Här stänger Gamestop – 13 butiker bort redan i januari

Här placerar Na-kd sitt automatiserade Nordenlager

1

Teknikmagasinet i konkurs

Clas Ohlson backade i december

Här ökar Jula närvaron

Asari till Kista

På nytt jobb
Ica Fastigheters vd går till Alecta

På nytt jobb
Lämnar modebranschen för nätmathandlare

På nytt jobb
Han ska driva Apotekets digitalisering

Östermalmshallen försenad igen – mars senaste budet

Oklart kring leksaksbutik på NK

Strategierna som ska stärka Cervera

Sportamore tappar finanschef – går till Adidas

Ikea köper Londongalleria

På nytt jobb
Hon är ny marknadsdirektör på Ica Sverige

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.187