23948sdkhjf

Nytt butiksgrepp – ålderskontroll med ansiktsigenkänning

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Strongpoint lanserar ny tjänst för självutcheckning.

Det tekniska retailföretaget Strongpoint adderar en ny tjänst till självutcheckning, e-handelsskåp samt Vensafe varuautomater.

Läs också: Ska revolutionera handeln med hjälp av USA-jätte

Tjänsten som bygger på ansiktsskanning har utvecklats av det brittiska företaget Yoti och möjliggör självutcheckning för åldersreglerade produkter som exempelvis tobak.

Först ut att ta Strongpoints nya tjänst i bruk är den estniska kedjan Keila Tarbijate. Uppskattningsvis 95 procent av tobaksköpen i butiken görs med hjälp av lösningen.

Tekniken fungerar väldigt bra men det finns en del lagstiftning som ligger bakom och sedan gäller det att skapa acceptans på marknaden. De svenska kedjorna är intresserade men än så länge har vi ingen kund här, berättar Sverigechefen Sven Calissendorff för Fri Köpenskap och tillägger:

– Men ambitionen är att få igång ett par piloter i Sverige i år. Då handlar det inledningsvis om e-handelsskåpen samt Vensafe-automaterna men hänger på att kedjorna anser att det är en okej metod.

Läs också: Teknikbrister kostar svenska nätbutiker miljoner

Tekniken läser av ett antal mätpunkter i ansiktet och kan på så sätt avgöra kundens ålder. På grund av GDPR lagras inga uppgifter utan en ny mätning görs varje gång kunden handlar.

– För ren åldersigenkänning som vid köp av tobak och energidrycker kan tekniken användas rakt av men när det gäller exempelvis mediciner och alkohol blir det lite knepigare eftersom man enligt svensk lagstiftning behöver säkerställa att personen som handlar inte är märkbart påverkad, konstaterar Sven Calissendorff.

För att ha viss marginal nedåt används tjänsten i Estland för kunder som är 29 år eller äldre.

– Tekniken är ganska exakt så det går att sätta en betydligt tajtare gräns än så men för att vara helt på den säkra sidan har man valt den modellen.

I september planerade fem retailkedjor i Stockholm att dra igång ett test kring ansiktsigenkänning i butik men det har lagts på is då Datainspektionen utreder hur tekniken förhåller sig till GDPR. Läs mer om det här.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Trendbrott i gränshandeln – och varorna som handlas mest

Dataläcka hos H&M – över 600 anställda berörda

E-handlarna bildar egen organisation för hållbar e-handel

På nytt jobb
H&M-konkurrent hämtar ny vd från H&M

Nya ägarna till Forever 21 tillsätter Daniel Kulle som vd.

Second hand egen kategori hos Zalando

Underklädeskomet ska växa med e-handel

Nyhetsbrev

Avtalsrörelsen
Så vill facket ändra OB-ersättningen

Arkiv

Cecilia Marlow lämnar Svenska Handelsfastigheter – oense med ägarna

Så flyttade Lyko till nytt automatiserat centrallager

55 000 artiklar, tre miljoner produkter på fyra dagar. “Jag är så stolt över våra medarbetare.”

Nästa butiksöppning för Kungsängen

Avtalsrörelsen
Vill ha individuella löner för handelns tjänstemän

Emmaus tredje second hand-butik

På nytt jobb
Myrorna rekryterar kommunikationschef

Försämrat resultat för e-butiker med smycken

Loomis köper finländsk jätte med uttagsautomater

Lager 157 går in på nya marknader

Miljardbolaget vill växa i Norden. Här är planen.

Jollyrooms första butik – planerar fysisk expansion

Två nya Jyskinvigningar

Make Up Store i rekonstruktion

Sminkkedjan kan inte betala löner, skatter och leverantörsskulder.

Shopgun blir eReklamblad

Icas obemannade test – fler unga kunder och höga snittköp

Forever 21 lever vidare trots konkursen

Branschen hoppas matcha krympande bokrea

Minskad omsättning för live video-shopping-bolag

Finska Posten köper Aditro

Bh-experter i Victoria's Secrets nya svenska butik

De mörka molnen har skingrats för nätbutikerna

Så sålde Boozt – uppdaterar finansiella mål

Positivt för Lexington – men modeförsäljningen minskar

På nytt jobb
Akademibokhandeln värvar från Indiska

Minskat resultat för Björn Borg

Bankkontor blir godisbutik – godiskedjan växer

Dubbelöppning för Arken Zoo

Här lägger designbutiken ned

Blir driftschef hos Löplabbet

Ny ansvarig för Arket

Se alla Företagens egna nyheter

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.125