23948sdkhjf

Na-kd investerar 40 miljoner i en helt ny affär

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Detta är bolagets enskilt största satsning hittills, säger Jarno Vanhatapio.

Snabbmodeaktören Na-kd, som säljer fast fashion på 100 marknader, ska ge gamla plagg nytt liv. Sedan ett år tillbaka håller e-handelsjätten på att bygga en tjänst för kunderna att sälja vidare plagg som de har handlat hos företaget. När allt är sjösatt handlar det om en total investering om totalt 40 miljoner kronor, enligt bolagets vd och grundare, Jarno Vanhatapio, som hävdar att detta är Na-kd:s enskilt största projekt.

Något nytt Blocket är det inte. Secondhand-försäljningen ska integreras i Na-kd:s befintliga e-handelsplattform Nakd.com, där det kommer att framgå att plagget är en andrahandsvara.

– Det är två integrerade affärsmodeller som möts. Vi har byggt ett väldigt friktionsfritt sätt för kunden att sälja vidare sina gamla plagg. Det kommer att vara som att handla vilka varor som helst, säger Jarno Vanhatapio till Dagens Handels systertidning Habit.

I övrigt är han förtegen om detaljerna. Han vill varken avslöja om tjänsten bygger på kommissionsavgift eller om hur varorna kommer att hanteras.

Läs också: Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

– Det finns många aspekter i det här. Modellen är annorlunda, ingen annan har byggt det på det här sättet. Vi har inte hittat någon i hela världen. Det kan låta kaxigt, men så är det.

Lanseringen sker under första kvartalet 2020. Först ut blir Sverige och Tyskland. Därefter följer övriga marknader.

– Vi hade velat ha ut det här i morgon. Det som håller tillbaka oss är fraktbolagen eftersom det är ett helt nytt hanteringssätt, vilket innebär att de behöver ta fram nya tjänster. Det handlar bland annat om att spara på frakter.

Vad är anledningen till att ni gör det här?
– Vi gör det för miljön. Oavsett hur hållbar vår produktion av nya varor är, handlar det om att ta ansvar för saker som redan är ute i systemet.

Läs också: Kreativa nykomlingar testar oprövade affärskoncept

Kommer ni få lönsamhet i tjänsten?
– Vi kommer stå på två ben. Den ena föder den andra. Vi kan inte sälja gamla Na-kd-plagg om vi inte säljer nya. Det går hand i hand.

Men secondhand-affären isolerad, kommer den bli lönsam?
– Absolut går det att få den lönsam. För oss är det en service också för våra kunder. Vi vill ta ett större grepp och hjälpa dem att sälja kläder vidare.

Enligt Vanhatapio besöks Na-kd en halv miljon människor om dagen. Men hur tjänsten kommer falla ut hos bolagets målgrupp, generation Y och Z, är ovisst.
– Det återstår att se. Vi måste bygga den så enkel och integrerad som möjligt, vilket är en utmaning, och vi kommer satsa mycket på marknadsföring. Enligt undersökningar vet vi att 77 procent av våra kunder vill handla secondhand, säger Jarno Vanhatapio.
– Även utan den här affären kan vi lätt omsätta 1 miljard euro. Vi behöver inte göra det här för tillväxten. Det här gör vi för att knyta ihop säcken för konsumenten.

Men secondhand-försäljningen kommer bidra till er tillväxt?
– Absolut. Kan vi få mer återköp hos oss kan det bli både lönsamt och öka tillväxten. Det hade varit roligt om hälften av vår omsättning framåt hade varit cirkulär. Men det är upp till kunderna. Internt är det högt och lågt om vad vi tror. Vissa tror att det kan bli hälften av vår omsättning över tid, andra tror tio procent. Jag har varit med så länge, så jag tar inte ut någonting i förskott.

Men någon garanterad succé är det inte, säger Vanhatapio.
– Det kommer inte vara en ’over-night’-succé, det kommer ta ett tag att bygga upp tillgången av varor. Om det blir stort eller inte vet vi om ett år. Vi är i alla fall med i segmentet.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

G-star Raw i konkurs i Sverige

Tolv butiker läggs ned och 80 anställda berörs.

Boohoo kastas ut av Amazon, Zalando och Next

Flera företag bryter med klädmärket Boohoo efter rapport om dåliga arbetsförhållanden.

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

Stora förluster för RNB – Polarn O. Pyret ökade försäljningen

På nytt jobb
Två lämnar och två tillkommer i Clas Ohlsons styrelse

Åhléns först ut när Uber börjar med snabba hemleveranser av prylar

Uber lanserar nya leveranstjänsten Uber Direct som levererar varor inom 30 minuter.

Nyhetsbrev

Cervera tredubblade e-handeln: ”Inte bara coronaeffekt”

Arkiv

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Första pelarna på plats vid Axfoods nya megalager

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Ellos ska lansera heminredning från Jotex i Europa

Klart: Coop öppnar obemannade butiker

Miljardvallen sprängd för Jula i juni

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Instabox över en miljon användare – fyrdubblar omsättningen

Ingelsta Kalkon stänger tre delikatessbutiker

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Coop släpper ny scan- och betalapp – öppnar upp för obemannat

Handelstrender: Färre men större företag – och mer värderingsstyrt

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Alla butikerna som invigs när etapp 2 öppnar på Torps köpcentrum

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Nya kreditlagen träder i kraft – rusning till Swish

Tillfällig Lagerhaus även till C4

Konkurrensverket granskar e-handeln

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Microsoft byter retailstrategi – stänger alla 83 fysiska butiker

Ur & Penn byter plattform – lanserar ny nätbutik

Invigningsdags för Naturkompaniet

Svensk Handel rasar mot Postnord: ”Tondövt”

Lagerhaus pop up-satsning fortsätter – ny tillfällig butik

Jula väljer Hässleholm

Här slår Stadium igen butiken

Se alla Företagens egna nyheter

Att spela musik i butik - Vilken licens gäller?

Ljud som säljer och musiken som vi minns

Upplevelse i Butik – Så skapar du en butik som Säljer!

Vad är sinnesmarkandsföring?

IMAS levererar besöksräknare till Polestars nya showrooms

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Sänd till en kollega

0.126