23948sdkhjf

Minskad försäljning för Odd Molly

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Arbetet med att dra ned på kostnader och stänga butiker fortsätter.

”Försäljningsutvecklingen var fortsatt svag i en mycket tuff marknad, men också till följd av genomförda och planerade butiksstängningar”, skriver bolaget i rapporten för tredje kvartalet.

Läs också: Odd Mollys resultat rasade – stänger stort antal butiker

Nettoomsättningen för tredje kvartalet, juli till september, uppgick till 76,6 miljoner kronor (99,5) vilket var en minskning med 23 procent jämfört med samma period i fjol.

Rörelseresultatet förbättardes men är fortfarande neagtivt och uppgick till -9,3 miljoner jämfört med -19,3 miljoner för motsvarande kvartal i fjol. Rörelseresultatet inkluderar omstruktureringskostnader om 5,8 miljoner kronor.

Under kvartalet ökade bolaget takten i arbetet med att dra ned på kostnader vilket resulterade i besparingar om totalt 16 miljoner kronor under perioden.

I de egna butikerna minskade försäljningen med 14 procent till 45,3 miljoner kronor (52,5), påverkad av de genomförda och pågående butiksstängningarna samt minskad kundtrafik, uppger bolaget i kvartalsrapporten.

Läs också: Trögare för Odd Molly

Under kvartalet stängdes butikerna på Karl Johan i Oslo och i köpcentrumet Mall of Scandinavia i Stockholm.

60 procent av bolagets försäljning härrör från den egna detaljhandelsverksamheten vilket är webbutik samt fysiska butiker som drivs av Odd Molly som fristående enheter, outlet, butiker i köpcentrum och varuhus i Sverige, Norge, Finland

I rapporten framgår också att fler butiksstängningar väntar och att förhandlingar med personal och hyresvärdar pågår. Istället ska bolaget fortsätta fokusera på att öka försäljningen via starka återförsäljare och partnerskap och online.

Den jämförbara försäljningen uppges vara i linje med i fjol.

I slutet av september annonserade bolaget licenseringen av modemärket Hunkydory som ska stuvas in i organisationen och bolaget hoppas på att nå skalfördelar, synerggieeffekter och på att möta nya kunder och ”stärka positionen som varumärkesaktör”. Varumärket licenseras fram till och med 2023, med option till förvärv därefter.

Mer om: Odd Molly
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Lanserar ny nätbokhandel: "Vi kan erbjuda lägre pris än våra konkurrenter"

Ska ta upp kampen med stora aktörer i branschen.

Motrörelse premieras – Repameras grundare får utmärkelse

Belönas för arbetet med White Monday.

90 berörs när Dollarstore skiftar lagerort

Bra år för byggmaterial – trots svagt avslut 

Acne Studios byter läge – tillfälligt

Järnia Outlet läggs ned – butiker på åtta orter berörs

Nyhetsbrev

DEBATT
Svensk Handels vd: ”Löneökningstakten måste vara mycket återhållsam”

Arkiv

Köpcentrumjättens kundklubb når över 1 miljon medlemmar

Sainsburys vd lämnar efter fusionsnederlag

Lust att organisera bakom e-handlarens tillväxt

Optimerad kundupplevelse gav effekt — onlineaffären växer för Interflora

Hon går till RO

Ahlsell bygger ut i Göteborg

Jysk öppnar nytt och nyinviger på samma dag

Satsar på arbetsmiljön i kassan

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Cykelkraft i nya händer

Rekord för Apotea – då utökas den fysiska närvaron

Krönika
Mer empati och positiv energi i retailbranschen

Säljer i MQ

Lyko till Femman

14 hoppar på hemelektronikkedjan

Möss tvingade bort Granngården – nyöppnar i Karlssons tidigare lokaler

Loomis köper Nokas värdehantering

Rekordlåg framtidstro i handeln

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

På nytt jobb
Tillbaka till Daymaker

Duni omorganiserar

Lindex stärker Stockmann

Här ökar Jula närvaron

Clas Ohlson backade i december

Asari till Kista

På nytt jobb
Ica Fastigheters vd går till Alecta

På nytt jobb
Lämnar modebranschen för nätmathandlare

Östermalmshallen försenad igen – mars senaste budet

På nytt jobb
Han ska driva Apotekets digitalisering

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.141