23948sdkhjf

Minskad försäljning för Odd Molly

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Arbetet med att dra ned på kostnader och stänga butiker fortsätter.

”Försäljningsutvecklingen var fortsatt svag i en mycket tuff marknad, men också till följd av genomförda och planerade butiksstängningar”, skriver bolaget i rapporten för tredje kvartalet.

Läs också: Odd Mollys resultat rasade – stänger stort antal butiker

Nettoomsättningen för tredje kvartalet, juli till september, uppgick till 76,6 miljoner kronor (99,5) vilket var en minskning med 23 procent jämfört med samma period i fjol.

Rörelseresultatet förbättardes men är fortfarande neagtivt och uppgick till -9,3 miljoner jämfört med -19,3 miljoner för motsvarande kvartal i fjol. Rörelseresultatet inkluderar omstruktureringskostnader om 5,8 miljoner kronor.

Under kvartalet ökade bolaget takten i arbetet med att dra ned på kostnader vilket resulterade i besparingar om totalt 16 miljoner kronor under perioden.

I de egna butikerna minskade försäljningen med 14 procent till 45,3 miljoner kronor (52,5), påverkad av de genomförda och pågående butiksstängningarna samt minskad kundtrafik, uppger bolaget i kvartalsrapporten.

Läs också: Trögare för Odd Molly

Under kvartalet stängdes butikerna på Karl Johan i Oslo och i köpcentrumet Mall of Scandinavia i Stockholm.

60 procent av bolagets försäljning härrör från den egna detaljhandelsverksamheten vilket är webbutik samt fysiska butiker som drivs av Odd Molly som fristående enheter, outlet, butiker i köpcentrum och varuhus i Sverige, Norge, Finland

I rapporten framgår också att fler butiksstängningar väntar och att förhandlingar med personal och hyresvärdar pågår. Istället ska bolaget fortsätta fokusera på att öka försäljningen via starka återförsäljare och partnerskap och online.

Den jämförbara försäljningen uppges vara i linje med i fjol.

I slutet av september annonserade bolaget licenseringen av modemärket Hunkydory som ska stuvas in i organisationen och bolaget hoppas på att nå skalfördelar, synerggieeffekter och på att möta nya kunder och ”stärka positionen som varumärkesaktör”. Varumärket licenseras fram till och med 2023, med option till förvärv därefter.

Mer om: Odd Molly
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

TEKNIK
Succé för mobillösning i Norge – nu är tjänsten på väg till Sverige

Ratos om vd-bytena på Plantagen: ”Ett misslyckande”

Ännu en Cykelringen-butik i konkurs

Så ser Åhléns citys nya herrmodeplan ut

Nya varumärken, barberare och hamburgerrestaurang ryms på totalrenoverade herrmodeplanet.

Digitala kvitton skapar nya möjligheter för relationsbyggande med kunderna

Icas storsatsning på digitala kvitton i samarbete med Kivra inspirerar andra aktörer inom retail att följa efter.

XXL återkallar permitterad personal i Norge och Finland

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Plantagen med ny vd igen

Har ett förflutet från Ica Sverige och Procter & Gamble.

Arkiv

H&M har återöppnat 500 butiker senaste veckan

Sellpy växer och nyanställer

Liten konkursökning i detaljhandeln – men lönsamheten hårt pressad

Ny Ica och Apotek Hjärtat till hett gränshandelsläge – 3 600 kvadratmeter

Woody värvar fler delägare från Bolist

Plus

E-handeln exploderar – men kan bli mer lokal

Jysk nära 150 butiker i Sverige

På nytt jobb
På ny post hos Elon

Storstadssatsning för Blank the Hub

I sommar och höst väntar etableringar i Stockholm för butikskonceptet. Nu hoppas grundarna att kunderna längtar tillbaka till retail igen.

TEKNIK
Nya tekniklösningar ska förhindra trängsel i butikerna

Cash IT, Store Display Nordics och Philips Professional Display Solutions hjälper butikerna att räkna kunderna.

Gateau öppnar nytt – på nätet

På nytt jobb
Blir centrumchef hos Citycon

6 300 handelsföretag kan slås ut innan stödåtgärder når fram

Tele2 byter strategi – här är de 18 butikerna som stängs

Granitgrundare bakom nytt retailkoncept – vill växa med fler sommarbutiker

På nytt jobb
Bygghandlaren med ny marknads- och försäljningschef

På nytt jobb
Han blir ny vd för VRG

Krisande sko- och accessoarkoncernen har en ny vd som i sommar efterträder avgående vd Jonas Ottosson.

Plus

Experten: ”Välj ett framtidsscenario och gå loss på affärsutveckling”

Managementkonsulten Charlotte Mattfolk tror att nya värderingar kommer att födas i det vakuum som präglar världen nu.

Föreslås bli ny LO-ordförande

H&M öppnar nya butiker för heminredning i Norge

Fortsatt låg framtidstro i handeln – minskar i e-handeln

Boozt stänger och öppnar skönhetsbutiker

Boohoo tar in miljarder – siktar på förvärv

Begränsat försäljningstapp för Clas Ohlson – vd nöjd

Björn Borg tappar omsättning och lönsamhet

Här får Willys sällskap av Systembolaget

Efter trängsellarm – Handels medlemmar oroliga för smittospridning

Boozt ser stor osäkerhet på kort sikt

Sot of Sweden till Norge

Fanny får ny ägare

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Sänd till en kollega

0.156