23948sdkhjf

Stark kinesisk marknad – Alibaba överträffar förväntningar

| Av Joakim Rönning/Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Den kinesiska näthandelsjätten Alibaba redovisade på fredagen siffror som var starkare än väntat på samtliga rader i resultaträkningen – ett faktum som vittnar om att konsumtionen håller sig stark trots den märkbara makroekonomiska avmattningen i ett Kina tyngt av handelskrig med USA.

Läs också: Konsten att lyckas med sin e-handel i Kina

Alibabas omsättning växte med 40 procent till 119 miljarder yuan i delåret som avslutades sista september. Analytikerna hade enligt Bloomberg News konsensusestimat räknat med 117 miljarder yuan. Det kan ställas i ljuset av att industrisiffror varslat om att lågkonjunkturen rycker allt närmare alltmedan en lösning i den handelspolitiska striden med USA sett ut att ligga allt längre fjärran.

Konsumenterna har dock visat motståndskraft, givet att Alibaba stod för runt hälften av hela den kinesiska detaljhandelskonsumtionen i fjol, en konsumtion som i allt högre grad flyttat ut på internet.

Alibabas tillväxt är av allt att döma fortsatt blixtsnabb, dessutom med ett kvartal i vardande där en av de viktigaste handelsdagarna väntar – shoppingjippot "Singles day" – som år efter år slagit rekord för en enskild handelsdag.

Dessutom ser november ut att bli tidpunkten för en sekundär börsnotering av bolagets aktier på Hongkongbörsen. Likviden som inhämtas därifrån ska nyttjas för nya satsningar på att nå ut ännu bredare i Kina och på ny innovation.

Läs också: Monopolstrid inför Singles Day

E-handeln är dock inte enda benet Alibaba står på. Bolaget, som fyllde 20 år i september, genomför fortsatt kraftiga investeringar i molntjänster. Datacenterintäkterna steg till motsvarande 13 miljarder kronor – också det ett kvartalsrekord.

Hittills i år är Alibabas aktie upp med 29 procent på New York-börsen, inför fredagens öppning, klart mer än närmaste rivalen Tencent som stigit blott 2 procent trots en global börshausse. Alibabas aktie steg knappt 1,5 procent i den tidiga förhandeln.

Resultatökningen fick stöd av "lyckade satsningar inom dagligvarusegmentet och en tjänst för personliga shoppingrekommendationer till konsumenter", framhåller Alibaba i delårsrapporten.

Alibabas justerade resultat per aktie kom in på 13:10 yuan i kvartalet. Analytikernas förväntningar var ett resultat på 10:66 yuan per aktie, enligt Bloomberg News snittprognos.

Försäljningen uppgick till 119 miljarder yuan. Väntat var en försäljning på knappt 117 miljarder yuan, enligt Bloombergs prognossammanställning.

Mer om: Alibaba
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Lanserar ny nätbokhandel: "Vi kan erbjuda lägre pris än våra konkurrenter"

Ska ta upp kampen med stora aktörer i branschen.

Motrörelse premieras – Repameras grundare får utmärkelse

Belönas för arbetet med White Monday.

90 berörs när Dollarstore skiftar lagerort

Bra år för byggmaterial – trots svagt avslut 

Acne Studios byter läge – tillfälligt

Järnia Outlet läggs ned – butiker på åtta orter berörs

Nyhetsbrev

DEBATT
Svensk Handels vd: ”Löneökningstakten måste vara mycket återhållsam”

Arkiv

Köpcentrumjättens kundklubb når över 1 miljon medlemmar

Sainsburys vd lämnar efter fusionsnederlag

Lust att organisera bakom e-handlarens tillväxt

Optimerad kundupplevelse gav effekt — onlineaffären växer för Interflora

Hon går till RO

Ahlsell bygger ut i Göteborg

Jysk öppnar nytt och nyinviger på samma dag

Satsar på arbetsmiljön i kassan

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Cykelkraft i nya händer

Rekord för Apotea – då utökas den fysiska närvaron

Krönika
Mer empati och positiv energi i retailbranschen

Säljer i MQ

Lyko till Femman

14 hoppar på hemelektronikkedjan

Möss tvingade bort Granngården – nyöppnar i Karlssons tidigare lokaler

Loomis köper Nokas värdehantering

Rekordlåg framtidstro i handeln

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

På nytt jobb
Tillbaka till Daymaker

Duni omorganiserar

Lindex stärker Stockmann

Här ökar Jula närvaron

Clas Ohlson backade i december

Asari till Kista

På nytt jobb
Ica Fastigheters vd går till Alecta

På nytt jobb
Lämnar modebranschen för nätmathandlare

Östermalmshallen försenad igen – mars senaste budet

På nytt jobb
Han ska driva Apotekets digitalisering

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.158