23948sdkhjf

Stark kinesisk marknad – Alibaba överträffar förväntningar

| Av Joakim Rönning/Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Den kinesiska näthandelsjätten Alibaba redovisade på fredagen siffror som var starkare än väntat på samtliga rader i resultaträkningen – ett faktum som vittnar om att konsumtionen håller sig stark trots den märkbara makroekonomiska avmattningen i ett Kina tyngt av handelskrig med USA.

Läs också: Monopolstrid inför Singles Day

Alibabas omsättning växte med 40 procent till 119 miljarder yuan i delåret som avslutades sista september. Analytikerna hade enligt Bloomberg News konsensusestimat räknat med 117 miljarder yuan. Det kan ställas i ljuset av att industrisiffror varslat om att lågkonjunkturen rycker allt närmare alltmedan en lösning i den handelspolitiska striden med USA sett ut att ligga allt längre fjärran.

Konsumenterna har dock visat motståndskraft, givet att Alibaba stod för runt hälften av hela den kinesiska detaljhandelskonsumtionen i fjol, en konsumtion som i allt högre grad flyttat ut på internet.

Alibabas tillväxt är av allt att döma fortsatt blixtsnabb, dessutom med ett kvartal i vardande där en av de viktigaste handelsdagarna väntar – shoppingjippot "Singles day" – som år efter år slagit rekord för en enskild handelsdag.

Dessutom ser november ut att bli tidpunkten för en sekundär börsnotering av bolagets aktier på Hongkongbörsen. Likviden som inhämtas därifrån ska nyttjas för nya satsningar på att nå ut ännu bredare i Kina och på ny innovation.

Läs också: Nu lämnar Jack Ma över Alibaba till arvtagaren

E-handeln är dock inte enda benet Alibaba står på. Bolaget, som fyllde 20 år i september, genomför fortsatt kraftiga investeringar i molntjänster. Datacenterintäkterna steg till motsvarande 13 miljarder kronor – också det ett kvartalsrekord.

Hittills i år är Alibabas aktie upp med 29 procent på New York-börsen, inför fredagens öppning, klart mer än närmaste rivalen Tencent som stigit blott 2 procent trots en global börshausse. Alibabas aktie steg knappt 1,5 procent i den tidiga förhandeln.

Resultatökningen fick stöd av "lyckade satsningar inom dagligvarusegmentet och en tjänst för personliga shoppingrekommendationer till konsumenter", framhåller Alibaba i delårsrapporten.

Alibabas justerade resultat per aktie kom in på 13:10 yuan i kvartalet. Analytikernas förväntningar var ett resultat på 10:66 yuan per aktie, enligt Bloomberg News snittprognos.

Försäljningen uppgick till 119 miljarder yuan. Väntat var en försäljning på knappt 117 miljarder yuan, enligt Bloombergs prognossammanställning.

Mer om: Alibaba
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Matsatsning i Grosvenors köpcentrum

Vd:n om Marqet: Vi är medvetna om att vi har en resa att göra

Enligt Ingvar Larsson kommer det att bli en bättre helhetsupplevelse för kunden när MQ blilr Marqet.

Så mycket ökade Jysks e-handel i fjol

Det går bra för Walmart – jätten höjer prognosen

Lindex huvudägare i nytt underklädesmärke: ”Ska skapa tillväxtmöjligheter”

Rejäl tillväxt digitalt för Lexington company

Nyhetsbrev

Ny e-plattform tynger Clas Ohlsons oktober

Arkiv

MQ byter namn till Marqet

Samtliga 119 butiker ska göras om nästa år. Här kan du kika in i nya butiken.

Här öppnar ÖoB nytt varuhus

Lågpriskedjans höjer etableringstempot i storstadsregionerna.

Nike plockar bort sina produkter från Amazon

Två Stadium-öppningar samma dag i samma stad

Boozt skriver ned prognos

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Så mycket väntas julhandeln öka – får skjuts av gynnsam kalender

Ökning med 3,0 procent jämfört med 0,1 procent i fjol.

Nu fälls Jollyroom: "Sviker konsumenterna"

Ökning för Synsam:"Stort fokus på ögonhälsa"

Lyko får arbetsplatsutmärkelse

Kinnevik drar sig ur tysk möbelsajt

Han förenar tre kedjor i en butik

Nordstjernan-bolag lägger bud på Swedol

Herrmodebutik i hotell

Lidholm’s Clothier har öppnat i Göteborg.

Minussiffror i modehandeln även i oktober

Sängtillverkare fortsätter satsa på fysiska butiker

Sålde för 41,7 miljoner på en dag – nytt rekord för Gekås

Nu separeras RNB

På nytt jobb
Finanschef blir vd

På nytt jobb
Köpcentrumjätte utser ny vd

Skönhet ökade mest i e-handeln

Webhallens förra vd vill gamifiera handeln

Leveranser sänkte Zetadisplays omsättning

På nytt jobb
Ny på Jysk

På nytt jobb
Från Coop till Kronans apotek

Modereturer fram och tillbaka över Östersjön

1

Cdon med nytt utseende

Normal till Stockholms city

Gallerian skapar ny mötesplats och nytt retailkoncept

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Sänd till en kollega

0.153