23948sdkhjf

Stark kinesisk marknad – Alibaba överträffar förväntningar

| Av Joakim Rönning/Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Den kinesiska näthandelsjätten Alibaba redovisade på fredagen siffror som var starkare än väntat på samtliga rader i resultaträkningen – ett faktum som vittnar om att konsumtionen håller sig stark trots den märkbara makroekonomiska avmattningen i ett Kina tyngt av handelskrig med USA.

Läs också: Ikea säljer via tredje part – väljer Alibabas Tmall

Alibabas omsättning växte med 40 procent till 119 miljarder yuan i delåret som avslutades sista september. Analytikerna hade enligt Bloomberg News konsensusestimat räknat med 117 miljarder yuan. Det kan ställas i ljuset av att industrisiffror varslat om att lågkonjunkturen rycker allt närmare alltmedan en lösning i den handelspolitiska striden med USA sett ut att ligga allt längre fjärran.

Konsumenterna har dock visat motståndskraft, givet att Alibaba stod för runt hälften av hela den kinesiska detaljhandelskonsumtionen i fjol, en konsumtion som i allt högre grad flyttat ut på internet.

Alibabas tillväxt är av allt att döma fortsatt blixtsnabb, dessutom med ett kvartal i vardande där en av de viktigaste handelsdagarna väntar – shoppingjippot "Singles day" – som år efter år slagit rekord för en enskild handelsdag.

Dessutom ser november ut att bli tidpunkten för en sekundär börsnotering av bolagets aktier på Hongkongbörsen. Likviden som inhämtas därifrån ska nyttjas för nya satsningar på att nå ut ännu bredare i Kina och på ny innovation.

Läs också: Konsten att lyckas med sin e-handel i Kina

E-handeln är dock inte enda benet Alibaba står på. Bolaget, som fyllde 20 år i september, genomför fortsatt kraftiga investeringar i molntjänster. Datacenterintäkterna steg till motsvarande 13 miljarder kronor – också det ett kvartalsrekord.

Hittills i år är Alibabas aktie upp med 29 procent på New York-börsen, inför fredagens öppning, klart mer än närmaste rivalen Tencent som stigit blott 2 procent trots en global börshausse. Alibabas aktie steg knappt 1,5 procent i den tidiga förhandeln.

Resultatökningen fick stöd av "lyckade satsningar inom dagligvarusegmentet och en tjänst för personliga shoppingrekommendationer till konsumenter", framhåller Alibaba i delårsrapporten.

Alibabas justerade resultat per aktie kom in på 13:10 yuan i kvartalet. Analytikernas förväntningar var ett resultat på 10:66 yuan per aktie, enligt Bloomberg News snittprognos.

Försäljningen uppgick till 119 miljarder yuan. Väntat var en försäljning på knappt 117 miljarder yuan, enligt Bloombergs prognossammanställning.

Mer om: Alibaba
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
1

Förbud mot sammankomster med över 50 personer

Apotek tilldelas franchisepris

På nytt jobb
Hon tar över som vd för Ecster

Daymaker i konkurs

Svensk Handel välkomnar regeringsstöd för sänkta hyror

Skobranschen i upprop: ”Värsta tappet i mannaminne”

”En hel skobransch riskerar inom kort att gå i graven" skriver skobranschaktörer i ett gemensamt upprop. Här är branschens förslag på krisåtgärder.

Nyhetsbrev

Fraktens Klarna tar in nytt kapital – ska växa till nya marknader

Arkiv

Primark vägrar betala lockdown-hyra

Newhouse i rekonstruktion

Modeföretaget som driver 14 butiker har hamnat i likviditetsbrist till följd av coronapandemin.

Berlins i konkurs

Plantagen öppnar tidigare – Byggmax kör hem till riskgrupper

"Fastighetsägarna kan inte agera domare"

Så ska Lager 157 parera coronakrisen

Netonnet drar upp leveranstempot

Byggmax nyöppnar – sex nya butiker i vår och sommar

MQ korttidspermitterar och skjuter upp investeringar

Jysk byter läge i handelsområdet

VRG blåser av konkursen – förhandlar om finansiering

Befintlig aktieägare ska rädda bolaget. Nu fortsätter rekonstruktionen.

Konkursförvaltaren: "Utmaningen är att det handlar om så många butiker"

Beijer släpper corona-guide

På nytt jobb
Tidigare Sverigechef för H&M till Pandora

Lämnar H&M-sfären för chefsjobb hos den danska smyckesverksamheten.

Flash och Dea Axelssons i konkurs: "Försäljningen nästan utraderad"

RNB:s vd: "Coronapandemin fick allt att tippa över"

VRG vill att tingsrätten avvaktar om konkursbeslut

Bolaget inte längre på obestånd då finansiering ska finnas.

UC: För tidigt att sia om konkursläget i detaljhandeln

Paradiset i konkurs

H&M kan permittera 10 000-tals – utdelningen föreslås utebli

Gekås korttidspermitterar över 1 400 anställda

XXL permitterar 1000 i Norge

Ikea stänger alla sina restauranger i Sverige

1

Avtalsrörelsen
Avtalsförhandlingarna skjuts upp till hösten

Lindex korttidspermitterar

Ny CMO på Paulig

Så mycket har Gekås tappat

Ytterligare 125 miljarder i lån och lånegarantier

Gateau säger upp 85 provanställda

Se alla Företagens egna nyheter

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Sänd till en kollega

0.14