23948sdkhjf

Coop lanserar ny betallösning

Ska underlätta för företagskunder.

För att underlätta för bland andra kommuner, organisationer och företag har Coop utvecklat ett nytt betalsystem för fakturabetalningar.

Vid betalning i kassan blippar kunden med mobilen och därefter anges en kod. Betalningen sköts i sin helhet via mobilen och fakturan blir kvittot.

– Det kapar bort många jobbiga moment för våra företagskunder som slipper registrera och hålla koll på papper. I vissa företag kan det finnas 200 olika personer som gör inköp, vilket medför mycket bökig administration, säger Carita Weiss, chef för betalningar hos Coop till Fri Köpenskap.

Och för arbetsgivaren är tjänsten mycket smidig. I appen går det att sätta gränser för hur mycket som får spenderas och det är enkelt att se vem som har handlat vart och hur mycket pengar det handlats för.

– Fakturan skickas automatiskt direkt in i ekonomisystemet vilket sparar extremt mycket tid och arbete för företagens ekonomiavdelning, konstaterar Carita Weiss.

Coop har smygtestat funktionen hos vissa utvalda företag sedan i somras och planen är att slå på den stora trumman efter årsskiftet.

– Vi har fått väldigt positiv feedback så vi tror att det kommer att bli mycket uppskattat.

För tillfället finns tjänsten bara tillgänglig för företag men på sikt kan tekniken även användas för att utveckla ytterligare betallösningar även för privatkunder.

– Vi har fått förfrågningar och det finns med i planen men vi har valt att prioritera företagskunderna eftersom de traditionella inköpskorten med plastbricka, pappersfakturor och kvitton kändes mer akut att åtgärda, säger Carita Weiss.

På sikt kan det också bli aktuellt att integrera tjänsten i den ordinarie Coop-appen.

– Just nu har vi valt en särskild app eftersom den riktar sig till företag men på sikt kan det ändras. Vi har däremot inte fattat något beslut och det gäller att vara försiktig när det gäller appar. Ibland blir det för mycket information i en och samma app.

Inom några år kommer sättet vi betalar på se väldigt annorlunda ut, tror Carita Weiss.

– 40 procent av köpen i våra butiker sker genom att kunderna blippar sina kort. Det kan låta som en bagatell men det är ett beteendemönster som ändras. Om man blippar med korten så känns det inte konstigt att ta steget till att blippa med sin mobiltelefon eller klocka, till exempel.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11