23948sdkhjf

Coop lanserar ny betallösning

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Ska underlätta för företagskunder.

För att underlätta för bland andra kommuner, organisationer och företag har Coop utvecklat ett nytt betalsystem för fakturabetalningar.

Läs också: Coop och Strongpoint i ny storaffär – hämtskåp till 20 butiker

Vid betalning i kassan blippar kunden med mobilen och därefter anges en kod. Betalningen sköts i sin helhet via mobilen och fakturan blir kvittot.

– Det kapar bort många jobbiga moment för våra företagskunder som slipper registrera och hålla koll på papper. I vissa företag kan det finnas 200 olika personer som gör inköp, vilket medför mycket bökig administration, säger Carita Weiss, chef för betalningar hos Coop till Fri Köpenskap.

Och för arbetsgivaren är tjänsten mycket smidig. I appen går det att sätta gränser för hur mycket som får spenderas och det är enkelt att se vem som har handlat vart och hur mycket pengar det handlats för.

– Fakturan skickas automatiskt direkt in i ekonomisystemet vilket sparar extremt mycket tid och arbete för företagens ekonomiavdelning, konstaterar Carita Weiss.

Läs också: Coop i samarbete med Lloyds Apotek

Coop har smygtestat funktionen hos vissa utvalda företag sedan i somras och planen är att slå på den stora trumman efter årsskiftet.

– Vi har fått väldigt positiv feedback så vi tror att det kommer att bli mycket uppskattat.

För tillfället finns tjänsten bara tillgänglig för företag men på sikt kan tekniken även användas för att utveckla ytterligare betallösningar även för privatkunder.

– Vi har fått förfrågningar och det finns med i planen men vi har valt att prioritera företagskunderna eftersom de traditionella inköpskorten med plastbricka, pappersfakturor och kvitton kändes mer akut att åtgärda, säger Carita Weiss.

Läs också: Axfood ville också köpa Netto

På sikt kan det också bli aktuellt att integrera tjänsten i den ordinarie Coop-appen.

– Just nu har vi valt en särskild app eftersom den riktar sig till företag men på sikt kan det ändras. Vi har däremot inte fattat något beslut och det gäller att vara försiktig när det gäller appar. Ibland blir det för mycket information i en och samma app.

Inom några år kommer sättet vi betalar på se väldigt annorlunda ut, tror Carita Weiss.

– 40 procent av köpen i våra butiker sker genom att kunderna blippar sina kort. Det kan låta som en bagatell men det är ett beteendemönster som ändras. Om man blippar med korten så känns det inte konstigt att ta steget till att blippa med sin mobiltelefon eller klocka, till exempel.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nytt initiativ för etisk handel

Årets modejulklapp korad

Mjukt och mysigt i modepaketen om Svensk Handel Stil och Swedish Fashion Council får välja.

Tre varumärken på gemensam yta

Vd säljer i Sportamore

Convenience växer i betydelse

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Skistar

Kliver på som vd och koncernchef innan sommaren.

Nyhetsbrev

Rekord i etableringar för Synsam

Arkiv

På nytt jobb
Ny vd till Boomerang

Modebolaget har under en längre tid haft en tillförordnad vd.

Möbelbutik stänger – efter 120 år

På nytt jobb
Från Viaplay till Adlibrisgruppen

Blir chef för ny avdelning.

På nytt jobb
Ny vd på ÖoB

Gamestop stänger alla nordiska butiker

Aktiekursen rasade efter kedjans vinstvarning.

Ägarskifte i Nilson group

Cervera e-handelssatsar – flyttar centrallagret

Ska korta ledtiderna till kund med e-handelsfokuserad anläggning.

"Svårt att motivera hållbarhetsaspekten i att kassera fullt funktionsduglig inredning"

Industriavfall och upcyclat i Marqets tredje butik.

Chimi eyewear tar över efter Nespresso

Mod gav utmärkelse

Indiskas vd prisas av kvinnligt nätverk.

Klimatsmart presentkort

Coop och Strongpoint i ny storaffär – hämtskåp till 20 butiker

Tapp i modehandeln i november

”Klädföretagens e-handel visade ovanligt nog ett större minus än den fysiska handeln i november”.

Robotlösning och självskanning hos XXL

Derome fortsätter att växa i Skåne 

Musikbutik återuppstår efter kedjekonkursen

Sex tips för färre returer

Japansk kedja till Gallerian

Sportamore vinstvarnar efter trög oktober

De föreslås till MQ:s styrelse

Apotea bästa nätbutik – igen

Kedjorna som är bäst på mersälj

Clas Ohlson hyr ut jullådor

Installationstjänster ökar kraftigt för Bygghemma

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

HP-chef: Mobilitet stänger fler affärer

Rekord för Elgiganten – trots sajtstrul

Så sålde Clas Ohlson

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.135