23948sdkhjf

Rejäl tillväxt digitalt för Lexington company

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Svajigt hos återförsäljarna, inte minst modekunderna, ställer dock till det för företaget vars rörelseresultat rasade under tredje kvartalet.

Under tredje kvartalet, juli till september, uppgick Lexington companys totala rörelseintäkter till 70,7 miljoner kronor (73,4) vilket var en minskning med 2,7 procent. Bruttomarginalen uppgick till 63,4 (64,6) procent.

Läs också: Lexington Company växte digitalt och med heminredning

Rörelseresultatet, EBIT, rasade till 1,7 miljoner kronor jämfört med 5,5 miljoner kronor under samma kvartal i fjol. Periodens resultat uppgick till -0,2 miljoner kronor (3,5).Under kvartalet lanserades bolagets produkter hos tre internationella marknadsplatser iFrankrike, Tyskland och Storbritannien. Därtill öppnade en franschisebutik i Sverige och i slutet på oktober öppnade en outletbutik i Helsingfors.

"På grund av den minskade försäljningen i kvartalet och ökningen av kostnader i framåtriktade projekt som ska bidra till resultatförbättringar på sikt, minskar resultatet i perioden", skriver bolaget i rapporten.

I den egna webbutiken ökade försäljningen med 41 procent under kvartalet och tillsammans med externa e-handlare så utgör onlineförsäljningen 19 procent av bolagets totala omsättning.

I rapporten skriver bolaget att arbetet med att integrera fysiska butiker med digital handel fortgår och

Läs också: Digital retail för Lexington Company

Bolagets egna butiker är den största enskilda försäljningskanalen och under kvartalet ökade försäljningen med 3 procent. I jämförbara butiker låg dock försäljningen i linje med fjolåret. Affärsområdet fashion ökade försäljningen något mer än home under kvartalet. Försäljningen i egna kanaler står nu för 60 procent av omsättningen.

”Tyvärr fortsätter nedgången i traditionella återförsäljarledet där många butiker har det fortsatt tufft, och försäljningsminskningen i den kanalen var större än ökningen i de egna kanalerna”, skriver bolaget i rapporten.

Vidare skriver bolaget att osäkerheten är större hos modekunderna än hos heminredningskunderna.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nytt initiativ för etisk handel

Årets modejulklapp korad

Mjukt och mysigt i modepaketen om Svensk Handel Stil och Swedish Fashion Council får välja.

Tre varumärken på gemensam yta

Vd säljer i Sportamore

Convenience växer i betydelse

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Skistar

Kliver på som vd och koncernchef innan sommaren.

Nyhetsbrev

Rekord i etableringar för Synsam

Arkiv

På nytt jobb
Ny vd till Boomerang

Modebolaget har under en längre tid haft en tillförordnad vd.

Möbelbutik stänger – efter 120 år

På nytt jobb
Från Viaplay till Adlibrisgruppen

Blir chef för ny avdelning.

Gamestop stänger alla nordiska butiker

Aktiekursen rasade efter kedjans vinstvarning.

Ägarskifte i Nilson group

Cervera e-handelssatsar – flyttar centrallagret

Ska korta ledtiderna till kund med e-handelsfokuserad anläggning.

På nytt jobb
Ny vd på ÖoB

"Svårt att motivera hållbarhetsaspekten i att kassera fullt funktionsduglig inredning"

Industriavfall och upcyclat i Marqets tredje butik.

Chimi eyewear tar över efter Nespresso

Mod gav utmärkelse

Indiskas vd prisas av kvinnligt nätverk.

Klimatsmart presentkort

Coop och Strongpoint i ny storaffär – hämtskåp till 20 butiker

Tapp i modehandeln i november

”Klädföretagens e-handel visade ovanligt nog ett större minus än den fysiska handeln i november”.

Robotlösning och självskanning hos XXL

Derome fortsätter att växa i Skåne 

Musikbutik återuppstår efter kedjekonkursen

Sex tips för färre returer

Japansk kedja till Gallerian

Sportamore vinstvarnar efter trög oktober

De föreslås till MQ:s styrelse

Apotea bästa nätbutik – igen

Kedjorna som är bäst på mersälj

Clas Ohlson hyr ut jullådor

Installationstjänster ökar kraftigt för Bygghemma

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

HP-chef: Mobilitet stänger fler affärer

Rekord för Elgiganten – trots sajtstrul

Så sålde Clas Ohlson

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.135