23948sdkhjf

Rejäl tillväxt digitalt för Lexington company

Svajigt hos återförsäljarna, inte minst modekunderna, ställer dock till det för företaget vars rörelseresultat rasade under tredje kvartalet.

Under tredje kvartalet, juli till september, uppgick Lexington companys totala rörelseintäkter till 70,7 miljoner kronor (73,4) vilket var en minskning med 2,7 procent. Bruttomarginalen uppgick till 63,4 (64,6) procent.

Läs också: Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Rörelseresultatet, EBIT, rasade till 1,7 miljoner kronor jämfört med 5,5 miljoner kronor under samma kvartal i fjol. Periodens resultat uppgick till -0,2 miljoner kronor (3,5).Under kvartalet lanserades bolagets produkter hos tre internationella marknadsplatser iFrankrike, Tyskland och Storbritannien. Därtill öppnade en franschisebutik i Sverige och i slutet på oktober öppnade en outletbutik i Helsingfors.

"På grund av den minskade försäljningen i kvartalet och ökningen av kostnader i framåtriktade projekt som ska bidra till resultatförbättringar på sikt, minskar resultatet i perioden", skriver bolaget i rapporten.

I den egna webbutiken ökade försäljningen med 41 procent under kvartalet och tillsammans med externa e-handlare så utgör onlineförsäljningen 19 procent av bolagets totala omsättning.

I rapporten skriver bolaget att arbetet med att integrera fysiska butiker med digital handel fortgår och

Läs också: Lexington Company permitterar personal – minskar öppettider

Bolagets egna butiker är den största enskilda försäljningskanalen och under kvartalet ökade försäljningen med 3 procent. I jämförbara butiker låg dock försäljningen i linje med fjolåret. Affärsområdet fashion ökade försäljningen något mer än home under kvartalet. Försäljningen i egna kanaler står nu för 60 procent av omsättningen.

”Tyvärr fortsätter nedgången i traditionella återförsäljarledet där många butiker har det fortsatt tufft, och försäljningsminskningen i den kanalen var större än ökningen i de egna kanalerna”, skriver bolaget i rapporten.

Vidare skriver bolaget att osäkerheten är större hos modekunderna än hos heminredningskunderna.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078