23948sdkhjf

Stor intervju med Åhléns vd: ”Vi behöver inte göra allt själva”

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Vd Gustaf Öhrn om vägen framåt för Åhléns som fysisk och digital marknadsplats: ”Vi måste våga testa mer”.

Gustaf Öhrn är sedan i juni 2016 Åhléns vd. Foto: Siw Kejonen

När Dagens Handel träffar Gustaf Öhrn på kontoret på Södermalm i Stockholm säger han att han ser tre viktiga möjliggörare framåt för att åstadkomma förändringar; en kultur och ett företag som vågar, att IT-strukturen möjliggör omni och att jobba datadrivet samt att varuflödena och logistiken fungerar. 

Åhléns investerar just nu mycket kraft och pengar i IT-struktur som back office och kassasystem samt varuflöde. Mycket är på plats som den nya plattformen, kassasystemen, click & collect, reservera i butik – medan butiksupplevelsen som Åhléns investerat enorma summor i är ett pågående projekt. Nya leveranssätt och att ta betalt för e-handlade varor i varuhusen väntar. Inom ett år är de nya tjänsterna och servicen till kunderna på plats, lovar Gustaf Öhrn.

Läs också: Så ser Åhléns citys nya herrmodeplan ut

I september invigdes det nya varuhuset vid Fridhemsplan i Stockholm där bland annat Indiska, norska skönhetskedjan Nikita och Smarteyes är nya hyresgäster. Några veckor dessförinnan öppnade Mujis nya yta på Åhléns city; nära 1 300 kvadratmeter i den japanska kedjans egen regi. Dessutom har varuhuset i Falun invigts i ny skrud och ytan på varuhuset i Täby centrum halverats.

– Åhléns är och ska förbli en varuhuskedja men varuhus som idé måste förändras då affärsmodellen varit under tryck en längre tid. Vi ska fortfarande vara ett ställe dit människor går för att lösa de behov de har och bli inspirerade men vi har för mycket yta, vi behöver bli mer lokala och mer relevanta och framförallt har vi kommit fram till att vi inte behöver göra allt själva, säger Gustaf Öhrn. 

När han tillträdde utlovade han brutala förändringar och det framgår tydligt att kedjans befinner sig i en omställningsfas. Gustaf Öhrn oroar sig ibland för om det går för fort och om man gör för mycket ändringar på samma gång. Samtidigt säger han att det är viktigt att företaget visar mod och vågar satsa och han återkommer flera gånger under intervjun till den entreprenöriella anda han önskar ska genomsyra verksamheten.

– Vi måste våga testa mer och vara snabba och hela tiden lära oss. Fungerar det inte så får vi stänga eller göra om. Som jag ser det har vi inget att förlora på det.

Gustaf Örhn framför varuhuset vid Skanstull på Södermalm i Stockholm, där även huvudkontoret ligger. Foto: Siw Kejonen

Åhléns omfattar 57 varuhus i dag. Sedan Gustaf Öhrn tillträdde för tre år sedan har varuhuskedjan stängt 15 enheter. I år stänger tre varuhus. Något tal för exakt hur många varuhus som kedjan ska omfatta har han inte.

Läs också: De tar klivet in på Åhléns – ska erbjuda 100 nya varumärken

– Vi har stängt många varuhus och vi utvärderar ständigt de vi har. Vi stänger i lägre takt nu och har en grundteori om regional täckning och att finnas i alla mellanstora svenska städer och vara något av ”kyrkan mitt i byn”. Vi ska finnas primärt i citykärnor där det finns förutsättningar, där vi ser att vi kan fylla en funktion och konsolidera en cityhandel som på många håll dör ut. Men för att det ska fungera vi måste hitta en modell där vi kan vara lokalt relevanta och vi är öppna för många typer av avtal och kommissionsmodeller.

Åhléns äger inga fastigheter men Gustaf Öhrn menar att lägena kedjan sitter på är attraktiva och framförallt finns trafiken både fysiskt och digitalt. Många tjänster som varuhuset erbjuder i dag, som skönhetstjänster, kräver fysisk närvaro och många e-handlare men även aktörer som banker kan bli framtida hyresgäster menar han. Varför andra detaljhandlare och kedjor ska välja Åhléns som hyresvärd handlar om trafik men även trovärdighet

– Alla vet vad Åhléns är och våra undersökningar visar att vår trovärdighet är enorm och att de flesta av våra kärnkunder också skulle rekommendera oss. Vi har helt enkelt trafik och mer än 85 procent av alla köp som sker på Åhléns sker av våra medlemmar. Vi har enorma mängder data som vi kan använda bättre för att bli mer datadrivna i beslutsfattandet.

Där fysisk retail har begränsningar i sortimentet tar den digitala marknadsplatsen vid. Nya marketplace online ska kopplas på den befintliga plattformen. Plattformen, samma som varuhus som Harvey Nichols och Galeries Lafayette använder, är på plats och lanseras tidigt nästa år. Den bygger på att bredda sortimentet inom befintliga varumärken, erbjuda nya varumärken men även digitalt testa nya varumärken och sortimentsområden där begränsningar finns inom retail. Men ”vi ska inte bli ett Amazon där alla som vill får sälja utan vara en kurerad marknadsplats även digitalt och inom våra kärnområden. Det vi säljer måste vara relevant för den kund vi valt som vår målgrupp”.

Varuhuskedjan kom igång väldigt sent med e-handel, den sjösattes 2016, men tillväxten är enligt vd snabb och utvecklingen ”kanonbra” och omsättningen ligger kring 500 miljoner kronor.

Det nya upplägget bygger på att om varan inte finns i Åhléns lager utan hos en leverantör, som valt och betalar för närvaron, så skickas den därifrån till kund. Köpresan, vem som säljer varan, ska bli väldigt tydlig för kund på sajten, menar Gustaf Öhrn. Åhléns ska även fortsatt köpa in varor men att man ökar andelen kommission.

– Vi är hyfsat duktiga på att leverera varor till varuhusen men nu måste vi bli bättre på att leverera direkt till konsument och bygga på hela omniflödet. Strategin handlar mycket om varuflöde, den som snabbast och mest kostnadseffektivt får varan dit kunden vill ha den är morgondagens vinnare. 

Åhléns eget varumärket Carin Wester kan sedan i höstas handlas även hos Zalando. Foto: Siw Kejonen

Han säger att med de nya funktionerna och marknadsplatsen förändras hela varuhustanken. Intäktsflödena är fler då kedjan köper in och säljer varor som förr, men nu finns också digitala intäkter, hyres- och kommissionsintäkter och därtill börjar Åhléns med wholesale då det egna varumärket Carin Wester sedan i höstas finns hos Zalando. Sortimentet är än så länge litet men ska bli större under hösten.

– Vi börjar med en testballong för CW på Zalando men ambitionen är givetvis att utöka till fler plattformar också med våra andra varumärken.

Läs också: Åhléns fortsätter bygga om varuhusen

Gustaf Öhrn säger att han är nöjd med resultatet av omgörningen så här långt och att man ligger före plan.

– Kommer vi att tjäna pengar 2019? Nej, det kommer vi inte att göra men försäljningsmässigt går det åt rätt håll och vi är fortfarande inne i en period med stora investeringar framför oss.

Något som också möjliggörs av att ägaren heter Ax:son Johnson, menar Gustaf Öhrn.

– De är långsiktiga och är beredda att göra de här satsningarna för att man tror så starkt på Åhléns. Jag tror att det är många som skulle vilja göra de förändringar och omstruktureringar i bolaget som vi gör men som inte har medel till det. Jag gillar att arbeta för företag vars värderingar jag delar och det hittar jag hos Ax:son Johnson.

Mer om: Åhléns
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tio nya Julavaruhus och fem nya Hööksbutiker under 2020

Hos dem ökar e-handeln mest

Footways omsättning backar

Förändringar i Väsby centrum – Willys tar över efter Coop

125 000 pandemianställda får fast jobb hos Amazon

Boohoo köper resten av snabbväxande Pretty Little Thing

Nyhetsbrev

Nytt cityläge för Kjell & Company

Arkiv

Cervera presenterar nytt affärsområde

Digitala kvitton skapar nya möjligheter för relationsbyggande med kunderna

Icas storsatsning på digitala kvitton i samarbete med Kivra inspirerar andra aktörer inom retail att följa efter.

Nätapoteket växer och flyttar till nytt lager

Här öppnar Glitter

Ellos vd lämnar

Marina Davarinou kliver av vd-posten efter drygt tre år.

Nu öppnar Ronneby Outlet

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Footway vill köpa Caliroots

Ny ordförande i Svenska Stadskärnor

Plus

Glöm inte uppgradera betallösningen i tid

Kungsängen till Åhléns

Svenska Apple Store-butiker öppnas igen – kräver munskydd

1

Här byter Life läge

H&M avbryter snart permitteringar vid huvudkontoret

Ännu en Cykelringen-butik i konkurs

XXL återkallar permitterad personal i Norge och Finland

Så ser Åhléns citys nya herrmodeplan ut

Nya varumärken, barberare och hamburgerrestaurang ryms på totalrenoverade herrmodeplanet.

Ratos om vd-bytena på Plantagen: ”Ett misslyckande”

H&M har återöppnat 500 butiker senaste veckan

Plus

E-handeln exploderar – men kan bli mer lokal

På nytt jobb
På ny post hos Elon

Jysk nära 150 butiker i Sverige

Gateau öppnar nytt – på nätet

På nytt jobb
Blir centrumchef hos Citycon

6 300 handelsföretag kan slås ut innan stödåtgärder når fram

På nytt jobb
Bygghandlaren med ny marknads- och försäljningschef

Föreslås bli ny LO-ordförande

H&M öppnar nya butiker för heminredning i Norge

Fortsatt låg framtidstro i handeln – minskar i e-handeln

Boozt stänger och öppnar skönhetsbutiker

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Sänd till en kollega

0.141