23948sdkhjf

Na-kd, Skincity och new retail-trenden

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Allt fler e-handelsföretag adderar fysisk handel i ett försök att ge kunderna en sömlös shoppingupplevelse.

Som inget annat företag har kinesiska Alibaba knuffat fram gränserna för vad sömlös shopping kan vara. Visionen om att använda ny teknik, handelsplattformar, fysiska butiker, molnet, smart logistik, underhållning och medier för att kunna göra affärer överallt brukar kallas för new retail.

Läs också: Skincity prisades på D-Congress

Även i Sverige finns allt fler företag som riktar in sig på sömlös handel. Dagens Handel har pratat med Na-kd och Skincity, två väsensskilda e-handelsföretag som nu båda testar fysisk handel.

Modeföretaget Na-kds framgångssaga började 2016 då de lanserade en sajt på nätet. Magnus Hjörne, medgrundare och wholesale director på Na-kd, förklarar att inriktningen var tydlig ända från början. Målgruppen skulle vara konsumenter i hela världen med tonvikt på Europa.

I dag är Nk-ds marknad världsomspännande och vid nästa bokslut räknar man med att omsätta 1,25 miljarder kronor. 85 procent av all försäljning sker online, resten är butiksförsäljning via återförsäljare. Nakd äger inga egna fysiska butiker. Ännu.

– Varumärket är inriktat på X-, Y- och Z-generationerna som vuxit upp mitt i it-bubblan. Vi pratar om rastlösa och ombytliga personer som är inne på sociala medier tre timmar om dagen och som föredrar att kommunicera via videos och bilder.

Läs också: Här placerar Na-kd sitt automatiserade Nordenlager

Ett effektivt sätt att få ut varumärket och kommunicera med målgruppen har varit samarbetet med influencers. De är involverade i delar av produktionsprocessen och i år släpptes över 100 kollektioner tillsammans. För att nå rätt influencer har Nakd utvecklat en datadriven process som mäter om man hittat rätt personer.

– De är en tillgång, med 2,3 miljoner följare på instagram märks man i bruset. Men i slutändan handlar det inte bara om antal följare. På senare tid har vi börjat anlita fler så kallade mikroinfluencers som står för mer autenticitet. Trovärdigheten är idag nyckeln på sociala medier.

Att jobba mot en lukrativ men ombytlig målgrupp ställer stora krav på flexibilitet. I början syddes majoriteten i Kina. I dag produceras 70 procent i Europa.    

– Det svänger fort och det går snabbare att ställa om produktionen i Europa. Hållbarhet är också viktigt för i synnerhet generation X. De senaste åren har vi plöjt ner 40 till 50 miljoner kronor i ett cirkulärt it-projekt som ska lanseras första kvartalet 2020. Ett annat initiativ är ”the na-kd truth” som bland annat handlar om att kunderna får veta mer om var och hur kläderna är tillverkade, berättar Magnus Hjörne.

Läs också: Från Happy Socks till Skincity

Skincity är hudvårdskliniken på nätet som grundades 2011 och köptes av Axel Johnson-koncernen 2017. Företaget växer med kontor även i Norge, Finland och Storbritannien. Affärsidén är tydlig: professionell hudvård online med diplomerade hudvårdsterapeuter närhelst kunden önskar med lika bra service som vid ett besök på salong.

– Kontakten börjar med att kunden gör ett hudtest på nätet och skickar in en bild av sig själv osminkad. Testet analyseras av en av de 28 hudterapeuterna som bemannar kundtjänsten. Produktrekommendationer skickas via mejl och kunden kan även ringa, mejla och chatta om de har fler frågor, säger marknadschef Greta de Freitas.

All kontakt med Skincity är gratis. Kunden betalar bara för hudvårdsprodukterna som distribueras från Skincity. Företaget har utvecklat tre egna private label-produkter och är återförsäljare för 50 olika varumärken. Kunden är central i alla led och Skincity har god kännedom om sina kunder. Medelkunden är kvinna, bor i storstad, välutbildad.

– Släpp kanaltänket och tänk bara kundfokus. Vi kikar hela tiden på hur konceptet kan utvecklas. Spåren är parallella, just nu testar vi det fysiska mötet med vår nyöppnade pop-up-butik i Mall of Scandinavia. Det är spännande, tycker Greta de Freitas.

Läs också new retail-spaningen från Per Ljungberg, vd Svensk Digital Handel här.

Mer om: Na-kd | new retail | Skincity
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ratos om vd-bytena på Plantagen: ”Ett misslyckande”

H&M avbryter snart permitteringar vid huvudkontoret

TEKNIK
Succé för mobillösning i Norge – nu är tjänsten på väg till Sverige

1

Här byter Life läge

Ännu en Cykelringen-butik i konkurs

Kungsängen öppnar hos Åhléns

Nyhetsbrev

Digitala kvitton skapar nya möjligheter för relationsbyggande med kunderna

Icas storsatsning på digitala kvitton i samarbete med Kivra inspirerar andra aktörer inom retail att följa efter.

Arkiv

Svenska Apple Store-butiker öppnas igen – kräver munskydd

Sellpy växer och nyanställer

Så ser Åhléns citys nya herrmodeplan ut

Nya varumärken, barberare och hamburgerrestaurang ryms på totalrenoverade herrmodeplanet.

XXL återkallar permitterad personal i Norge och Finland

H&M har återöppnat 500 butiker senaste veckan

Liten konkursökning i detaljhandeln – men lönsamheten hårt pressad

På nytt jobb
Plantagen med ny vd igen

Har ett förflutet från Ica Sverige och Procter & Gamble.

Ny Ica och Apotek Hjärtat till hett gränshandelsläge – 3 600 kvadratmeter

Plus

E-handeln exploderar – men kan bli mer lokal

Woody värvar fler delägare från Bolist

På nytt jobb
På ny post hos Elon

Storstadssatsning för Blank the Hub

I sommar och höst väntar etableringar i Stockholm för butikskonceptet. Nu hoppas grundarna att kunderna längtar tillbaka till retail igen.

Jysk nära 150 butiker i Sverige

TEKNIK
Nya tekniklösningar ska förhindra trängsel i butikerna

Cash IT, Store Display Nordics och Philips Professional Display Solutions hjälper butikerna att räkna kunderna.

Granitgrundare bakom nytt retailkoncept – vill växa med fler sommarbutiker

Gateau öppnar nytt – på nätet

På nytt jobb
Blir centrumchef hos Citycon

6 300 handelsföretag kan slås ut innan stödåtgärder når fram

På nytt jobb
Bygghandlaren med ny marknads- och försäljningschef

Föreslås bli ny LO-ordförande

H&M öppnar nya butiker för heminredning i Norge

Fortsatt låg framtidstro i handeln – minskar i e-handeln

Boozt stänger och öppnar skönhetsbutiker

Boohoo tar in miljarder – siktar på förvärv

Begränsat försäljningstapp för Clas Ohlson – vd nöjd

Björn Borg tappar omsättning och lönsamhet

Här får Willys sällskap av Systembolaget

Efter trängsellarm – Handels medlemmar oroliga för smittospridning

Sot of Sweden till Norge

Boozt ser stor osäkerhet på kort sikt

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Sänd till en kollega

0.156