23948sdkhjf

Na-kd, Skincity och new retail-trenden

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Allt fler e-handelsföretag adderar fysisk handel i ett försök att ge kunderna en sömlös shoppingupplevelse.

Som inget annat företag har kinesiska Alibaba knuffat fram gränserna för vad sömlös shopping kan vara. Visionen om att använda ny teknik, handelsplattformar, fysiska butiker, molnet, smart logistik, underhållning och medier för att kunna göra affärer överallt brukar kallas för new retail.

Läs också: Story och gränslöshet bygger framtidens handel

Även i Sverige finns allt fler företag som riktar in sig på sömlös handel. Dagens Handel har pratat med Na-kd och Skincity, två väsensskilda e-handelsföretag som nu båda testar fysisk handel.

Modeföretaget Na-kds framgångssaga började 2016 då de lanserade en sajt på nätet. Magnus Hjörne, medgrundare och wholesale director på Na-kd, förklarar att inriktningen var tydlig ända från början. Målgruppen skulle vara konsumenter i hela världen med tonvikt på Europa.

I dag är Nk-ds marknad världsomspännande och vid nästa bokslut räknar man med att omsätta 1,25 miljarder kronor. 85 procent av all försäljning sker online, resten är butiksförsäljning via återförsäljare. Nakd äger inga egna fysiska butiker. Ännu.

– Varumärket är inriktat på X-, Y- och Z-generationerna som vuxit upp mitt i it-bubblan. Vi pratar om rastlösa och ombytliga personer som är inne på sociala medier tre timmar om dagen och som föredrar att kommunicera via videos och bilder.

Läs också: Na-kd investerar 40 miljoner i en helt ny affär

Ett effektivt sätt att få ut varumärket och kommunicera med målgruppen har varit samarbetet med influencers. De är involverade i delar av produktionsprocessen och i år släpptes över 100 kollektioner tillsammans. För att nå rätt influencer har Nakd utvecklat en datadriven process som mäter om man hittat rätt personer.

– De är en tillgång, med 2,3 miljoner följare på instagram märks man i bruset. Men i slutändan handlar det inte bara om antal följare. På senare tid har vi börjat anlita fler så kallade mikroinfluencers som står för mer autenticitet. Trovärdigheten är idag nyckeln på sociala medier.

Att jobba mot en lukrativ men ombytlig målgrupp ställer stora krav på flexibilitet. I början syddes majoriteten i Kina. I dag produceras 70 procent i Europa.    

– Det svänger fort och det går snabbare att ställa om produktionen i Europa. Hållbarhet är också viktigt för i synnerhet generation X. De senaste åren har vi plöjt ner 40 till 50 miljoner kronor i ett cirkulärt it-projekt som ska lanseras första kvartalet 2020. Ett annat initiativ är ”the na-kd truth” som bland annat handlar om att kunderna får veta mer om var och hur kläderna är tillverkade, berättar Magnus Hjörne.

Läs också: Här öppnar Skincitys första butik

Skincity är hudvårdskliniken på nätet som grundades 2011 och köptes av Axel Johnson-koncernen 2017. Företaget växer med kontor även i Norge, Finland och Storbritannien. Affärsidén är tydlig: professionell hudvård online med diplomerade hudvårdsterapeuter närhelst kunden önskar med lika bra service som vid ett besök på salong.

– Kontakten börjar med att kunden gör ett hudtest på nätet och skickar in en bild av sig själv osminkad. Testet analyseras av en av de 28 hudterapeuterna som bemannar kundtjänsten. Produktrekommendationer skickas via mejl och kunden kan även ringa, mejla och chatta om de har fler frågor, säger marknadschef Greta de Freitas.

All kontakt med Skincity är gratis. Kunden betalar bara för hudvårdsprodukterna som distribueras från Skincity. Företaget har utvecklat tre egna private label-produkter och är återförsäljare för 50 olika varumärken. Kunden är central i alla led och Skincity har god kännedom om sina kunder. Medelkunden är kvinna, bor i storstad, välutbildad.

– Släpp kanaltänket och tänk bara kundfokus. Vi kikar hela tiden på hur konceptet kan utvecklas. Spåren är parallella, just nu testar vi det fysiska mötet med vår nyöppnade pop-up-butik i Mall of Scandinavia. Det är spännande, tycker Greta de Freitas.

Läs också new retail-spaningen från Per Ljungberg, vd Svensk Digital Handel här.

Mer om: Na-kd | new retail | Skincity
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Japansk kedja till Gallerian

Clas Ohlson hyr ut jullådor

De föreslås till MQ:s styrelse

Sportamore vinstvarnar efter trög oktober

Apotea bästa nätbutik – igen

Sportkedja säljer eget varumärke

Ska istället samarbeta med dansk producent och leverantör.

Nyhetsbrev

Kedjorna som är bäst på mersälj

Arkiv

Installationstjänster ökar kraftigt för Bygghemma

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Beijer bygger gigantiskt varuhus i Söderhamn

Textilbolag i konkurs

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

Rekord för Elgiganten – trots sajtstrul

Fler vill ha installerat – Elon ökar försäljning av tjänster

HP-chef: Mobilitet stänger fler affärer

Clas Ohlson ökar hos Amazon UK

Så sålde Clas Ohlson

På nytt jobb
Går till Axel Johnson

Karl Hedin köper upp två bygghandlare

Växer i Värmland

Rekord för Black friday – kläder och hemelektronik mest poppis

Bygghemma överträffade förväntningar på köpfesten 

1

E-handelsgurun: ”Lägg ner olönsamma butiker”

Moon-Suck Song listar skälen till varför e-handeln kommer att vinna slaget om framtidens konsumenter.

Kökstillverkare öppnar nytt

1

Leksaksjätte tappar kedjeledare

Kedjeledaren för Lekextra, Ringo och Kozmos lämnar posten.

Färre konkurser i november

RNB:s emission fulltecknad

Larm om arbetsförhållandena på Zalandos lager

Pris regerar under Black friday

Hållbarhet allt viktigare under Black friday

Stadium drar sig ur Tyskland

Wesc stänger butikerna

Story och gränslöshet bygger framtidens handel

Här öppnar Ideal of Sweden

Arbetsmiljöverket slår till mot e-handlarna

På nytt jobb
Från Clas Ohlson till Intersport

Flash satsar i Danmark

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.125