23948sdkhjf

Story och gränslöshet bygger framtidens handel

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Per Ljungberg, vd för Svensk Digital Handel, har spanat på new retail-trender.

Företag som levererar samma kundupplevelse i alla försäljningskanaler och låter webbutiken vara navet kan även utveckla framgångsrika fysiska butiker. Det säger Per Ljungberg, vd för Svensk Digital Handel som spanat på new retail-trender i USA och Kina.

Begreppet new retail används allt oftare i handeln. Vad är det egentligen?

– New retail lanserades av Alibaba. De kopplade samman sina webbutiker med fysiska butiker för att skapa sömlösa köpupplevelser mellan plattformarna där kundupplevelsen är densamma oavsett kanal.  

Vilka är de viktigaste drivkrafterna bakom new retail? 

– Kundupplevelsen är viktigare än distributionskanalen och e-handeln är navet i verksamheten. Där kan förändringar genomföras snabbt. Det är viktigt att ha bra koll på datan; att man känner sina kunder och vet var de finns. Med starka vertikala varumärken som kan kopplas till alla kanaler äger du din egen produktionskedja. Tänk utanför Sverige, från dag ett.

Du har spanat på new retail i USA. Hur ser det ut där?  

– Många intressanta fysiska butiker skapas av företag med digitalt ursprung och egna varumärken. De är ofta värderingsdrivna, bra på storytelling och att skapa upplevelser, till exempel Allbirds som tillverkar sneakers av naturliga material. Storyn kommuniceras tydligt även i de fysiska butikerna. Madrassleverantören Casper är ett annat exempel där kunden kan hyra vilotid och testa produkterna. De siktar på att öppna 200 nya butiker de närmaste åren.

Hur ser new retail-trenden ut i Sverige?

– Olika företag har kommit olika långt med att få ihop alla kanaler. Daniel Wellington och Ideal of Sweden är två aktörer med ursprung på nätet som gör det riktigt bra både i Sverige och utomlands. Även H&M och Ikea tycker jag håller ett bra tempo.

Läs mer om Na-kd, Skincity och new retail-trenden här.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Åhléns fortsätter bygga om varuhusen

På nytt jobb
Han blir vd för Haglöfs

Outdoorföretaget skiftar vd efter två år.

Avvecklingen fortsätter – här stänger Gamestop i mars

Förbud mot kontantfria butiker i New York

Positivt fjolår för Outnorth

XL-Bygg öppnar fler butiker

Nyhetsbrev

Hit kommer Hemmakväll tillbaka

Arkiv

På nytt jobb
Björn Borgs retailchef blir vd för Nividas

Nyöppning för Arken zoo

På nytt jobb
Ny vd för Oscar Jacobson

Herrmodebolaget värvar vd från Leo Vegas.

Miljonbonus till Gekås personal – försäljningen ökar i lågsäsong

På nytt jobb
Hon blir vd för Daymaker

Lanserar ny nätbokhandel: "Vi kan erbjuda lägre pris än våra konkurrenter"

Ska ta upp kampen med stora aktörer i branschen.

Motrörelse premieras – Repameras grundare får utmärkelse

Belönas för arbetet med White Monday.

90 berörs när Dollarstore skiftar lagerort

Bra år för byggmaterial – trots svagt avslut 

Acne Studios byter läge – tillfälligt

Järnia Outlet läggs ned – butiker på åtta orter berörs

Köpcentrumjättens kundklubb når över 1 miljon medlemmar

DEBATT
Svensk Handels vd: ”Löneökningstakten måste vara mycket återhållsam”

Optimerad kundupplevelse gav effekt — onlineaffären växer för Interflora

På nytt jobb
Hon går till RO

Sainsburys vd lämnar efter fusionsnederlag

Lust att organisera bakom e-handlarens tillväxt

Jysk öppnar nytt och nyinviger på samma dag

Satsar på arbetsmiljön i kassan

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Cykelkraft i nya händer

Krönika
Mer empati och positiv energi i retailbranschen

Säljer i MQ

Lyko till Femman

14 hoppar på hemelektronikkedjan

Rekordlåg framtidstro i handeln

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

På nytt jobb
Tillbaka till Daymaker

Duni omorganiserar

Se alla Företagens egna nyheter

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

Sänd till en kollega

0.11