23948sdkhjf

Story och gränslöshet bygger framtidens handel

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Per Ljungberg, vd för Svensk Digital Handel, har spanat på new retail-trender.

Företag som levererar samma kundupplevelse i alla försäljningskanaler och låter webbutiken vara navet kan även utveckla framgångsrika fysiska butiker. Det säger Per Ljungberg, vd för Svensk Digital Handel som spanat på new retail-trender i USA och Kina.

Begreppet new retail används allt oftare i handeln. Vad är det egentligen?

– New retail lanserades av Alibaba. De kopplade samman sina webbutiker med fysiska butiker för att skapa sömlösa köpupplevelser mellan plattformarna där kundupplevelsen är densamma oavsett kanal.  

Vilka är de viktigaste drivkrafterna bakom new retail? 

– Kundupplevelsen är viktigare än distributionskanalen och e-handeln är navet i verksamheten. Där kan förändringar genomföras snabbt. Det är viktigt att ha bra koll på datan; att man känner sina kunder och vet var de finns. Med starka vertikala varumärken som kan kopplas till alla kanaler äger du din egen produktionskedja. Tänk utanför Sverige, från dag ett.

Du har spanat på new retail i USA. Hur ser det ut där?  

– Många intressanta fysiska butiker skapas av företag med digitalt ursprung och egna varumärken. De är ofta värderingsdrivna, bra på storytelling och att skapa upplevelser, till exempel Allbirds som tillverkar sneakers av naturliga material. Storyn kommuniceras tydligt även i de fysiska butikerna. Madrassleverantören Casper är ett annat exempel där kunden kan hyra vilotid och testa produkterna. De siktar på att öppna 200 nya butiker de närmaste åren.

Hur ser new retail-trenden ut i Sverige?

– Olika företag har kommit olika långt med att få ihop alla kanaler. Daniel Wellington och Ideal of Sweden är två aktörer med ursprung på nätet som gör det riktigt bra både i Sverige och utomlands. Även H&M och Ikea tycker jag håller ett bra tempo.

Läs mer om Na-kd, Skincity och new retail-trenden här.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jollyrooms första butik – planerar fysisk expansion

Lager 157 går in på nya marknader

Miljardbolaget vill växa i Norden. Här är planen.

Försämrat resultat för e-butiker för smycken

Två nya Jyskinvigningar

Make Up Store i rekonstruktion

Sminkkedjan kan inte betala löner, skatter och leverantörsskulder.

Shopgun blir eReklamblad

Nyhetsbrev

Forever 21 lever vidare trots konkursen

Arkiv

Icas obemannade test – fler unga kunder och höga snittköp

Branschen hoppas matcha krympande bokrea

Minskad omsättning för live video-shopping-bolag

Här är trenderna från megamässan Euroshop

Digitala provrumsspeglar, hologram och doftmoln bland det som väckte mest uppmärksamhet i Düsseldorf.

H&M erbjuder fossilfria leveranser ihop med Instabox

Finska Posten köper Aditro

Bh-experter i Victoria's Secrets nya svenska butik

De mörka molnen har skingrats för nätbutikerna

Ikea miljardsatsar på Stockholm – fyra nya butiker ska öppnas

Så sålde Boozt – uppdaterar finansiella mål

Minskat resultat för Björn Borg

Positivt för Lexington – men modeförsäljningen minskar

På nytt jobb
Akademibokhandeln värvar från Indiska

På nytt jobb
Bygghemma byter vd

Bankkontor blir godisbutik – godiskedjan växer

Kontantupproret vill se politikerna sätta press på handeln

Trögt kvartal för Akademibokhandeln – utmaningar i e-handeln

Dubbelöppning för Arken Zoo

Här lägger designbutiken ned

Ny ansvarig för Arket

Blir driftschef hos Löplabbet

Apotek365 drar upp omsättningen för Iapotek

Butik för Linum

Buttericks breddar butiksnätverket med shop-in-shop

Så mycket ökade e-handeln i fjol

Efter Maxi-branden – butiker varnas för utmaning i sociala medier

Bygghemma förvärvar onlineaktör

Fortsatt låg framtidstro i handeln

E-handelsraket flyttar lagret

Se alla Företagens egna nyheter

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Sänd till en kollega

0.141