23948sdkhjf

Jollyroom får nya miljonböter för vilseledande reklam

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Patent- och marknadsdomstolen går på KO:s linje efter att näthandlaren brutit mot det interimistiska förbudet.

Jollyroom, som säljer barnprodukter på nätet, tvingas betala tre miljoner kronor i böter efter en ny dom i Patent- och marknadsdomstolen. Det ska läggas till domen på 1,5 miljoner i marknadsstörningsavgift för bara en månad sedan. 

Läs också: Jollyroom ska nå 2 miljarder 2021

– Jag är mycket nöjd med Patent- och marknadsdomstolens dom. Det här visar att det kostar att begå upprepade överträdelser av reabestämmelserna. Jag hoppas nu att också andra aktörer som använder sig av samma knep tar lärdom av detta, säger Cecilia Tisell, KO.

Striden mellan Konsumentombudsmannen, KO, och Jollyroom har pågått sedan hösten 2018 då KO stämde näthandlaren med krav på en marknadsstörningsavgift på tio miljoner kronor. Enligt KO har e-handlaren under flera års tid vilselett konsumenter med ständiga rea- och utförsäljningskampanjer trots att priserna inte är lägre än vanligt. KO tog därför Jollyroom till Patent- och marknadsdomstolen, PMD.

I höstas utfärdade domstolen ett interimistiskt förbud mot Jollyrooms vilseledande reareklam. Ett förbud som för en månad sedan fastställdes av domstolen och som också innebar att Jollyroom skulle betala en marknadsstörningsavgift på 1,5 miljoner kronor.

Vid en uppföljande granskning visade det sig att Jollyroom brutit mot det interimistiska förbudet. KO tog därför återigen Jollyroom till domstol. 

I en dom som meddelades den 17 december konstaterar PMD att Jollyrooms marknadsföring strider mot det interimistiska förbudet på så sätt att bolaget har använt de aktuella uttrycken ”Allt ska bort!”, ”Shoppa utgående sortiment” och ”Gäller så långt lagret räcker” utan att priserna varit väsentligt lägre än de ordinarie priserna. Domstolen dömer därför ut vitet på tre miljoner kronor.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Jysk öppnar nytt och nyinviger på samma dag

Satsar på arbetsmiljön i kassan

Säljer i MQ

Krönika
Mer empati och positiv energi i retailbranschen

Cykelkraft i nya händer

Nyhetsbrev

Rekord för Apotea – då utökas den fysiska närvaron

Arkiv

Lyko till Femman

Möss tvingade bort Granngården – nyöppnar i Karlssons tidigare lokaler

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

14 hoppar på hemelektronikkedjan

Loomis köper Nokas värdehantering

Gap backar – Old Navy knoppas inte av

XL Bygg Stenvalls förvärvar Lidbergs Trä

Rekordlåg framtidstro i handeln

Teknikmagasinet om konkursen:”Finns stark intressent”

Hoppas nu på att annan detaljhandelsaktör ska vara beredd att driva kedjan vidare.

Bose stänger sina svenska butiker

På nytt jobb
Tillbaka till Daymaker

Duni omorganiserar

Lindex stärker Stockmann

Apoteket in i Doktor24

Här placerar Na-kd sitt automatiserade Nordenlager

Här stänger Gamestop – 13 butiker bort redan i januari

1

Teknikmagasinet i konkurs

Clas Ohlson backade i december

Här ökar Jula närvaron

Asari till Kista

På nytt jobb
Ica Fastigheters vd går till Alecta

På nytt jobb
Lämnar modebranschen för nätmathandlare

På nytt jobb
Han ska driva Apotekets digitalisering

Östermalmshallen försenad igen – mars senaste budet

Oklart kring leksaksbutik på NK

Strategierna som ska stärka Cervera

Sportamore tappar finanschef – går till Adidas

Ikea köper Londongalleria

På nytt jobb
Hon är ny marknadsdirektör på Ica Sverige

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.188