23948sdkhjf

Kampanjer och reor ledde till stämning - böter om 10 miljoner hotar

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Konsumentombudsmannen stämmer Jollyroom då e-handlaren anses bryta mot marknadsföringslagen.

Konsumentombudsmannen stämmer Jollyroom vid Patent- och marknadsdomstolen då man menar att e-handlaren under flera års tid vilselett konsumenter med ständiga rea- och utförsäljningskampanjer trots att priserna inte är lägre än vanligt. Därför stämmer nu Konsumentombudsmannen bolaget med krav på en marknadsstörningsavgift på tio miljoner kronor.

Stämningen följer på att Konsumentverket vid två tidigare tillfällen öppnat ärenden mot e-handlaren och påtalat brott mot lagen. Något som inte hjälp menar Konsumentverket som anser att bolaget fortsätter att bryta mot marknadsföringslagen.

Uttryck som använts i samband med kampanjer är "sale", "24HSale", "Flashsale", och "lagerrensning".

Tillsynsärenden har startat både under 2016 och 2017 och Konsumentombudsmannen menar i stämningsansökan att den rörliga prissättningen och täta prisjustering som bolaget använt sig av gör det omöjligt för konsumenten att veta vad som är ordinarie pris eller nedsatt pris.

Påhittade reakampanjer riskerar att lura konsumenter att de gör ett mer fördelaktigt köp än det i själva verket är. Dessutom riskerar det att snedvrida konkurrensen för andra företag i branschen som följer lagen, säger Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO, i en kommentar.

Därför stämmer nu KO företaget och begär också att domstolen dömer bolaget att betala en marknadsstörningsavgift, ett slags böter, på tio miljoner kronor; den högsta möjliga marknadsstörningsavgift som domstolen kan döma ut.

Här finns stämningsansökan i sin helhet.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Lista: Största bolagen inom convenience

Så stora är de – och så växer de.

Byggmax sökte och fann deras första kund

25 år efter starten spårade kedjan upp första kunden med privatdetektiv.

Systembolaget öppnar utlämningsställe

Här ska nytt koncept för e-handeln testas.

De är årets nätbutik

Vann för femte året i rad.

På nytt jobb
Ny marknadsdirektör på Apoteket

Mindre marginaler - men storleken spelar ingen roll

Nyhetsbrev

De tar över Harald Nyborgs butiker

Arkiv

Sex trender om framtidens butiker

Gateau gästar H&M

Fazerägt hantverksbageri öppnar pop up i modekoncernens inredningsbutiker i december.

Förtroende är framtidens handelsvara

Handeln ska bli bäst på arbetsmiljö

En miljard till Ikeas medarbetare

Så stor bonus får svenska medarbetare genom lojalitetsprogrammet.

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Ny Willys i expansiv stad

Clas Ohlson stänger alla butiker utanför Norden

Andra kvartalet var sämre än väntat.

På nytt jobb
Efter motgångarna: Ny vd för Axfoods apotek

Gustav Hasselgren ersätter Johan Bergenheim som vd för Apohem.

Kriget slut – City Gross stänger

Striden med fastighetsägaren får ett slut. City Gross stänger – och kräver skadestånd.

Fastighetsägaren: ”City Gross ska betala 13 miljoner”

Butik sprängd i Malmö

Så effektiviserar e-handelsjätten varuhanteringen

Ikea öppnar på Manhattan

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Matsmart retirerar från Norge

Kraftig ökning av konkurser

Ökar med 124 procent inom detaljhandeln – trots högkonjunktur.

Efter vd-bytet: Nytt bakslag för Axfoods apotek

Ny mordbrand: ”Total förödelse”

Black friday-kunderna valde bort köpcentrum

Han bjöd snattarna på lunch - då minskade stölderna

Nätet störst på Black friday

Branschprofil avliden

På nytt jobb
Postnord anställer kvartett

Leveranserna sena – snart kommer Black friday-stormen

Rekordår för Jysk

Här öppnar H&M It's Pleat

Black friday – nu även i Nära-butik

Ica säger upp personal

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.232