23948sdkhjf

Kampanjer och reor ledde till stämning - böter om 10 miljoner hotar

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Konsumentombudsmannen stämmer Jollyroom då e-handlaren anses bryta mot marknadsföringslagen.

Konsumentombudsmannen stämmer Jollyroom vid Patent- och marknadsdomstolen då man menar att e-handlaren under flera års tid vilselett konsumenter med ständiga rea- och utförsäljningskampanjer trots att priserna inte är lägre än vanligt. Därför stämmer nu Konsumentombudsmannen bolaget med krav på en marknadsstörningsavgift på tio miljoner kronor.

Stämningen följer på att Konsumentverket vid två tidigare tillfällen öppnat ärenden mot e-handlaren och påtalat brott mot lagen. Något som inte hjälp menar Konsumentverket som anser att bolaget fortsätter att bryta mot marknadsföringslagen.

Uttryck som använts i samband med kampanjer är "sale", "24HSale", "Flashsale", och "lagerrensning".

Tillsynsärenden har startat både under 2016 och 2017 och Konsumentombudsmannen menar i stämningsansökan att den rörliga prissättningen och täta prisjustering som bolaget använt sig av gör det omöjligt för konsumenten att veta vad som är ordinarie pris eller nedsatt pris.

Påhittade reakampanjer riskerar att lura konsumenter att de gör ett mer fördelaktigt köp än det i själva verket är. Dessutom riskerar det att snedvrida konkurrensen för andra företag i branschen som följer lagen, säger Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO, i en kommentar.

Därför stämmer nu KO företaget och begär också att domstolen dömer bolaget att betala en marknadsstörningsavgift, ett slags böter, på tio miljoner kronor; den högsta möjliga marknadsstörningsavgift som domstolen kan döma ut.

Här finns stämningsansökan i sin helhet.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här tar Lekextra över efter BR

Erfaren handlare öppnar ny butik i Lidköping.

Så sålde Sportamore

Rikspolischefen i samtal med handeln

Starkt år för skyltföretaget

På nytt jobb
Kliver in i ny roll hos Lindex

Landschef blir kedjans försäljningsdirektör.

Brittisk hälsokostkedja till Femman

I april öppnar kedjan andra butiken i Göteborgsområdet.

Nyhetsbrev

Bra avslutning på året för bokhandelskedja

Arkiv

XXL tappar Sverigechefen

Starkt kvartal för Boozt: "Skalfördelar förbättrar tillväxten"

Kliver in i Kupolen

Östermalms saluhall – försenad och fördyrad

Renoveringen av Östermalmshallen 400 miljoner dyrare än planerat.

Coops ultimatum: Tillgänglighet eller nedläggning

Här finns Årets apotek

Kraftigt bakslag för Lidl: ”Trafikverket stryper kundtillförseln”

Leder Ellos nya heminredningssatsning

Mode- och inredningsjätten lägger krut på heminredning med nylanserad sajt; Homeroom.

Lexington Company växte digitalt och med heminredning

På nytt jobb
Norskt styrelseproffs till Pricer

Mycket svag bygghandel på nätet

Obemannade butiker blir franchise – 200 stycken ska upp

”Alla papper är redo och intressenterna är många. Jag har visat att det går”.

Här öppnar varuhusjätten outlet

Jysk på nya adresser – återöppnar här

Sportamore lägger till marknad

Polarbröds Anna Borgeryd avliden

Var huvudägare tillsammans med systern Karin Bodin.

Tiger of Swedens vd lämnar

Går med omedelbar verkan.

Ny svensk cykelkedjesatsning

Han blir ny finanschef på Ica-handlarnas Förbund

Stabilt men blygsamt för dagligvaruhandeln

Sportbutik kan ta hem Postnords logistikpris

Pandora med ny vd

Fortsätter satsning på kontantcenter

Tvärstopp för Odd Molly

Stärkt Lindex

Ica-profil blir ny vd hos Fazer

Framgång för Pricer

Lyxmodehus dubblerar butiksytan

Nytt läge för Coop

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.158