23948sdkhjf

Kampanjer och reor ledde till stämning - böter om 10 miljoner hotar

Konsumentombudsmannen stämmer Jollyroom då e-handlaren anses bryta mot marknadsföringslagen.

Konsumentombudsmannen stämmer Jollyroom vid Patent- och marknadsdomstolen då man menar att e-handlaren under flera års tid vilselett konsumenter med ständiga rea- och utförsäljningskampanjer trots att priserna inte är lägre än vanligt. Därför stämmer nu Konsumentombudsmannen bolaget med krav på en marknadsstörningsavgift på tio miljoner kronor.

Stämningen följer på att Konsumentverket vid två tidigare tillfällen öppnat ärenden mot e-handlaren och påtalat brott mot lagen. Något som inte hjälp menar Konsumentverket som anser att bolaget fortsätter att bryta mot marknadsföringslagen.

Uttryck som använts i samband med kampanjer är "sale", "24HSale", "Flashsale", och "lagerrensning".

Tillsynsärenden har startat både under 2016 och 2017 och Konsumentombudsmannen menar i stämningsansökan att den rörliga prissättningen och täta prisjustering som bolaget använt sig av gör det omöjligt för konsumenten att veta vad som är ordinarie pris eller nedsatt pris.

Påhittade reakampanjer riskerar att lura konsumenter att de gör ett mer fördelaktigt köp än det i själva verket är. Dessutom riskerar det att snedvrida konkurrensen för andra företag i branschen som följer lagen, säger Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO, i en kommentar.

Därför stämmer nu KO företaget och begär också att domstolen dömer bolaget att betala en marknadsstörningsavgift, ett slags böter, på tio miljoner kronor; den högsta möjliga marknadsstörningsavgift som domstolen kan döma ut.

Här finns stämningsansökan i sin helhet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094