23948sdkhjf

Dyster december i modehandeln

Decemberförsäljningen blev som prognostiserat ett bakslag för modehandeln. Svensk Handel Stil menar att Black friday och mild vinter är huvudanledningar till det dystra utfallet.

Den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker, med deras e-handel inräknad, minskade med 3,3 procent i december jämfört med samma månad förra året, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil.

Läs också: Så mycket minskade försäljningen i modehandeln – raset störst i skohandeln

Siffran är mätt på jämförbara enheter och i löpande priser.

Motsvarande siffra för skohandeln visar en nedgång i försäljningen med 9,7 procent under månaden.

– Decemberhandeln blev en besvikelse för modehandeln. Försäljningen fram till jul var svag och mellandagshandeln gick ännu sämre, säger Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil.

– Om man bara ser till den fysiska handeln visar den en nedgång på runt 5 till 6 procent för klädhandeln och runt 12 till 13 procent för skor. 

Svensk Handel Stil uppger att Black friday har ritat om försäljningskartan för modehandeln och lett till att mellandagsrean minskat i betydelse. Därtill spelar mild vinter in i utfallet inte minst för den väderberoende skohandeln. Svensk Handel Stils branschordförande siar att även sporthandeln måste rammats hårt av den uteblivna vinterkylan.

Inte oväntat blev 2019 ett tufft år för modehandeln.

– Försäljningen för helåret visar en minskning med 1,8 procent för kläder och 4,2 procent för skor. Mätt på bara den fysiska handeln blir nedgången istället runt 3 procent för klädhandeln och runt 6 procent för skohandeln. Det här är en utveckling som fastighetsägarna till slut måste ta till sig. Man bör även ha det som bakgrundsfakta i löneförhandlingarna som snart börjar, säger Mikael Sandström.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.079