23948sdkhjf

Teknikmagasinet i nya händer: "Fysiska butiker viktiga även i framtiden"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Så blir framtiden för pryl- och teknikkedjan.

På onsdagskvällen blev det känt att Vimmerbybaserade Ambia trading group, som bland annat äger Digital Inn med nio butiker, genom dotterbolag förvärvar huvuddelen av verksamheten Teknikmagasinet för 41 miljoner kronor.

Läs också: Klart: Här är butikerna som Teknikmagasinet driver vidare

Tillträde sker den 10 februari 2020. Förvärvet omfattar bolagets lager och inventarier, aktierna i det helägda norska dotterbolaget med 35 butiker samt rätten att förhandla om fortsatta hyresförhållanden för cirka  50 butiker i Sverige.

Vid tiden för konkursen fanns 85 butiker för kedjan i Sverige.

Ni var tidigt ute och aviserade intresse för Teknikmagasinet efter konkursen?

– Vi har varit med i periferin en tid och uttryckt vårt intresse för verksamheten och när konkursen blev ett faktum så gick vi ut och berättade det och vi lade också ett bud. Nu påbörjar vi förhandlingar med hyresvärdarna och drar upp riktlinjerna för hur framtiden ska komma att se ut för Teknikmagasinet, säger Marcus Andersson, vd för Ambia trading group till Dagens Handel.

De fysiska butikerna ska vara en vital del i kedjan även fortsatt, menar Marcus Andersson, och den nya ägaren siktar på att mer än hälften av de nuvarande butikerna ska drivas vidare. I planen finns att kedjan ska bestå av omkring 50 butiker.

– Nu inleder vi förhandlingar och tiden får utvisa hur de går men Teknikmagasinet har många bra lägen och vår förhoppning är att vi ska ha ett brett butiksnätet spritt över hela landet även i framtiden. Butikerna blir också viktiga för att vi ska kunna erbjuda god service till kunderna, bygga vidare på reparationskonceptet och fungera som utlämningsställen också för näthandel. Att vi har ett bra butiksnät för Teknikmagsinet är också bra för vår övriga verksamheter och för Digital Inn. Vi har sedan tidigare intresserat oss för att komma närmare slutkund med det produktutbud vi har tillgång till via våra andra koncernbolag, säger Marcus Andersson till Dagens Handel.

På onsdagskvällen stod det också klart att Teknikmagasinets vd Ulrika Göransson, som klev på som vd i juni 2019, fortsätter på posten.

– Ja hon fortsätter som vd och det är en väldigt stor fördel för oss att att det finns en bra och stadig organisation vid huvudkontoret i Sundbyberg när vi tar över. De kan sortimentet och kedjan. Det underlättar väldigt mycket för oss och det finns stora synegier och i framtiden kan vi bygga en effektiv organisation vi ser tydliga synergier med våra övriga verksamheter.

Ska kedjan fortsätta att heta Teknikmagasinet?

– Ja, abolut då namnet är ett av de större värdena i bolaget och ett väldigt inarbetat och bra namn. Att Teknikmagasinet är ett uppskattat och bra koncept har inte minst märkts på det stora intresset under rekonstruktionen och under och efter konkursen. Vi ser många synergier mellan våra andra verksamheter och framförallt så når vi ut till slutkonsument på ett helt annat vis. Det blir ett nytt sätt för oss att arbeta på då vi tidigare haft mycket företagskunder, säger Marcus Andersson.

Ni byter inte skylt på några av era nuvarande butiker?

– Nej, det ska vi inte göra. Som Apple-återförsäljare styrs vi också hur våra butiker för hur Digital Inn ser ut och det är viktigt att värna den biten för oss. Teknikmagasinet blir ett bra komplement till vår övriga verksamhet.

Teknikmagasinet fanns även med ett separat dotterbolag i Finland som omfattar 16 butiker, som även det är försatt i konkurs, men som inte fanns med i det svenska konkursboet.

Till Dagens Handel säger Marcus Andersson att det aldrig varit aktuellt att förvärva och driva det bolaget vidare.

– Nej, vi har valt att värna om och verksamheterna i Sverige och Norge. De är marknader som vi har bättre kunskap om och känner oss mer bekväma på. Sedan får tiden utvisa hur Teknikmagasinet ska utvecklas i framtiden och på vilka marknader. Nu ligger fokus på fortsätta bygga på det som koncernen påbörjat under rekonstruktionen och bygga upp en bra och sund verksamhet.

Mer om: Teknikmagasinet
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Cervera ökade försäljningen – digitalt och fysiskt

Så sålde Clas Ohlson

Här nyöppnar Deichmann

På nytt jobb
Ny etableringschef hos Jysk

Mathem tar in 500 miljoner – 280 miljoner från AMF

Clas Ohlson går in med ytterligare 27 miljoner kronor och äger nu 8,1 procent.

Tolfte butiken för Edblad

Nyhetsbrev

Fortsatt supertrögt för Odd Molly – stort försäljningsras

Arkiv
1

Klart: Här är butikerna som Teknikmagasinet driver vidare

Pricer backade – stororder ger jättelyft

Företagen med bäst kundservice

1

”Förr fick man gå på riktiga utbildningar”

Så förändras butikspersonalens roll.

Teknikmagasinet fortsätter stänga butiker

Här är butiksstängningarna som aviserats i veckan.

Coop-direktör byter roll – rekrytering inleds

Förbättrat helårsresultat för Lindex – ökar rejält digitalt

Twilfit om nya ägaren: "Förstår vår nisch"

Returerna ökar – och inte bara inom e-handeln

Fyra nya koncept till Hede fashion outlet

Tillväxt för Löplabbet

Tvåsiffrig försäljningsökning för sportkonceptet.

Lekiabutik stängd – företaget i konkurs

Ska revolutionera handeln med hjälp av USA-jätte

Strongpoint i samarbete med Kroger-ägda Sunrise.

Twilfit uppköpt – rekonstruktion avslutas i vår

Dansk underklädesjätte förvärvar Twilfit.

Fem ska stärka fastighetsjättens kommunikation

Ljum januari i modehandeln – ras i skohandeln

Optimera förvärvar i Arboga 

På nytt jobb
Ny vd för Ikea

Lyko: Positiv start på 2020

Klassiska lampaffär stänger

Vill underlätta driva fysisk retail

Ahlsell förvärvar Arbetsklädshuset

Fortsatt tilllväxt för Zetadisplay

Starkt fjolår för Stadium group

Hyrestvist tvingar bort Intersport

På nytt jobb
Från Bryssel till Svensk Dagligvaruhandel

På nytt jobb
Tikkurila med ny marknadsdirektör

Jetshop ser stor potential i Norge

Axfood passerar 50 miljarder

Se alla Företagens egna nyheter

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Sänd till en kollega

0.22