23948sdkhjf

Teknikmagasinet i nya händer: "Fysiska butiker viktiga även i framtiden"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Så blir framtiden för pryl- och teknikkedjan.

På onsdagskvällen blev det känt att Vimmerbybaserade Ambia trading group, som bland annat äger Digital Inn med nio butiker, genom dotterbolag förvärvar huvuddelen av verksamheten Teknikmagasinet för 41 miljoner kronor.

Läs också: Ambia Trading avlistar aktien

Tillträde sker den 10 februari 2020. Förvärvet omfattar bolagets lager och inventarier, aktierna i det helägda norska dotterbolaget med 35 butiker samt rätten att förhandla om fortsatta hyresförhållanden för cirka  50 butiker i Sverige.

Vid tiden för konkursen fanns 85 butiker för kedjan i Sverige.

Ni var tidigt ute och aviserade intresse för Teknikmagasinet efter konkursen?

– Vi har varit med i periferin en tid och uttryckt vårt intresse för verksamheten och när konkursen blev ett faktum så gick vi ut och berättade det och vi lade också ett bud. Nu påbörjar vi förhandlingar med hyresvärdarna och drar upp riktlinjerna för hur framtiden ska komma att se ut för Teknikmagasinet, säger Marcus Andersson, vd för Ambia trading group till Dagens Handel.

De fysiska butikerna ska vara en vital del i kedjan även fortsatt, menar Marcus Andersson, och den nya ägaren siktar på att mer än hälften av de nuvarande butikerna ska drivas vidare. I planen finns att kedjan ska bestå av omkring 50 butiker.

– Nu inleder vi förhandlingar och tiden får utvisa hur de går men Teknikmagasinet har många bra lägen och vår förhoppning är att vi ska ha ett brett butiksnätet spritt över hela landet även i framtiden. Butikerna blir också viktiga för att vi ska kunna erbjuda god service till kunderna, bygga vidare på reparationskonceptet och fungera som utlämningsställen också för näthandel. Att vi har ett bra butiksnät för Teknikmagsinet är också bra för vår övriga verksamheter och för Digital Inn. Vi har sedan tidigare intresserat oss för att komma närmare slutkund med det produktutbud vi har tillgång till via våra andra koncernbolag, säger Marcus Andersson till Dagens Handel.

På onsdagskvällen stod det också klart att Teknikmagasinets vd Ulrika Göransson, som klev på som vd i juni 2019, fortsätter på posten.

– Ja hon fortsätter som vd och det är en väldigt stor fördel för oss att att det finns en bra och stadig organisation vid huvudkontoret i Sundbyberg när vi tar över. De kan sortimentet och kedjan. Det underlättar väldigt mycket för oss och det finns stora synegier och i framtiden kan vi bygga en effektiv organisation vi ser tydliga synergier med våra övriga verksamheter.

Ska kedjan fortsätta att heta Teknikmagasinet?

– Ja, abolut då namnet är ett av de större värdena i bolaget och ett väldigt inarbetat och bra namn. Att Teknikmagasinet är ett uppskattat och bra koncept har inte minst märkts på det stora intresset under rekonstruktionen och under och efter konkursen. Vi ser många synergier mellan våra andra verksamheter och framförallt så når vi ut till slutkonsument på ett helt annat vis. Det blir ett nytt sätt för oss att arbeta på då vi tidigare haft mycket företagskunder, säger Marcus Andersson.

Ni byter inte skylt på några av era nuvarande butiker?

– Nej, det ska vi inte göra. Som Apple-återförsäljare styrs vi också hur våra butiker för hur Digital Inn ser ut och det är viktigt att värna den biten för oss. Teknikmagasinet blir ett bra komplement till vår övriga verksamhet.

Teknikmagasinet fanns även med ett separat dotterbolag i Finland som omfattar 16 butiker, som även det är försatt i konkurs, men som inte fanns med i det svenska konkursboet.

Till Dagens Handel säger Marcus Andersson att det aldrig varit aktuellt att förvärva och driva det bolaget vidare.

– Nej, vi har valt att värna om och verksamheterna i Sverige och Norge. De är marknader som vi har bättre kunskap om och känner oss mer bekväma på. Sedan får tiden utvisa hur Teknikmagasinet ska utvecklas i framtiden och på vilka marknader. Nu ligger fokus på fortsätta bygga på det som koncernen påbörjat under rekonstruktionen och bygga upp en bra och sund verksamhet.

Mer om: Teknikmagasinet
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

G-star Raw i konkurs i Sverige

Tolv butiker läggs ned och 80 anställda berörs.

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

Boohoo kastas ut av Amazon, Zalando och Next

Flera företag bryter med klädmärket Boohoo efter rapport om dåliga arbetsförhållanden.

Stora förluster för RNB – Polarn O. Pyret ökade försäljningen

Åhléns först ut när Uber börjar med snabba hemleveranser av prylar

Uber lanserar nya leveranstjänsten Uber Direct som levererar varor inom 30 minuter.

På nytt jobb
Två lämnar och två tillkommer i Clas Ohlsons styrelse

Nyhetsbrev

Cervera tredubblade e-handeln: ”Inte bara coronaeffekt”

Arkiv

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Första pelarna på plats vid Axfoods nya megalager

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Ellos ska lansera heminredning från Jotex i Europa

Klart: Coop öppnar obemannade butiker

Miljardvallen sprängd för Jula i juni

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Instabox över en miljon användare – fyrdubblar omsättningen

Ingelsta Kalkon stänger tre delikatessbutiker

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Coop släpper ny scan- och betalapp – öppnar upp för obemannat

Handelstrender: Färre men större företag – och mer värderingsstyrt

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Alla butikerna som invigs när etapp 2 öppnar på Torps köpcentrum

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Nya kreditlagen träder i kraft – rusning till Swish

Tillfällig Lagerhaus även till C4

Konkurrensverket granskar e-handeln

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Microsoft byter retailstrategi – stänger alla 83 fysiska butiker

Ur & Penn byter plattform – lanserar ny nätbutik

Invigningsdags för Naturkompaniet

Svensk Handel rasar mot Postnord: ”Tondövt”

Lagerhaus pop up-satsning fortsätter – ny tillfällig butik

Jula väljer Hässleholm

Här slår Stadium igen butiken

Se alla Företagens egna nyheter

Att spela musik i butik - Vilken licens gäller?

Ljud som säljer och musiken som vi minns

Upplevelse i Butik – Så skapar du en butik som Säljer!

Vad är sinnesmarkandsföring?

IMAS levererar besöksräknare till Polestars nya showrooms

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Sänd till en kollega

0.817