23948sdkhjf

Ska revolutionera handeln med hjälp av USA-jätte

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Strongpoint i samarbete med Kroger-ägda Sunrise.

Retail technology-företaget Strongpoint har ingått ett partnerskap med Sunrise Technology, en del av USA:s största dagligvaruhandlare Kroger.

Läs också: Pricer backade – stororder ger jättelyft

Sunrise har sedan ett år tillbaka ett nära samarbete med Microsoft, där man utvecklar fullt integrerade tekniska lösningar som sammanför handlare, konsumenter och tillverkare på en gemensam plattform. StrongPoint kommer att vara exklusiv återförsäljare med fokus initialt på marknaderna i Norden och Baltikum.

– Vi är stolta att meddela att vi har ingått partnerskap med Sunrise Technology, och får därmed även ta del av frukterna av det nära samarbetet med Microsoft, där målet är att omdefiniera hela shopping-upplevelsen för konsumenter över hela världen och att sätta en helt ny standard för innovation inom branschen. Genom att ta Sunrises teknologi till Norden och Baltikum ser vi fram emot att i samarbete med våra lokala handlare stöpa om hela kundupplevelsen och skapa nya intäktsströmmar, säger Strongpoints vd Jacob Tveraabak, i en kommentar.

Sunrise Technologys produkt Retail as a Service (RaaS), som drivs via Microsofts molnplattform Azure, erbjuder en rad möjligheter såsom datainsamling för konsumentinsikter, ökad produktivitet hos anställda, bättre lagerhantering, förbättrad kundupplevelse samt möjliggör hyperpersonalisering genom den egenutvecklade produkten The Edge Shelf (Enhanced Display for Grocery Environment) – digitala hyllister för handeln.

Norgebaserade Strongpoint redovisar i dag också sitt resultat för det fjärde kvartalet 2019. Samtidigt som omsättningen sjönk till 299,0 miljoner norska kronor (307,9), ökade ebitda-resultatet till 30,6 miljoner kronor (22,5).

För helåret 2019 ökade omsättningen till 1 111,7 miljoner kronor (1 067,7), och ebitda-resultatet till 98,2 miljoner kronor (67,5).

Bolaget presenterade också långsiktiga mål på en omsättning 25 miljarder norska kronor och ebitda-marginaler på 13-15 procent till 2025.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ikea miljardsatsar på Stockholm – fyra nya butiker ska öppnas

Så sålde Boozt – uppdaterar finansiella mål

Minskat resultat för Björn Borg

Positivt för Lexington – men modeförsäljningen minskar

På nytt jobb
Akademibokhandeln värvar från Indiska

På nytt jobb
Bygghemma byter vd

Nyhetsbrev

Kontantupproret vill se politikerna sätta press på handeln

Arkiv

Ikea automatiserar lagret – drar upp leveranstempot

Trögt kvartal för Akademibokhandeln – utmaningar i e-handeln

Bankkontor blir godisbutik – godiskedjan växer

Här öppnar Synsam – följer på rekordår i nyöppningar

Dubbelöppning för Arken Zoo

Beijer slog kampanjrekord 

Från Åhléns till H&M

Går tillbaka till H&M och lämnar posten som affärsområdeschef hos varuhuskedjan.

Ny ansvarig för Arket

Miljonskulder för Digital Inn

Här lägger designbutiken ned

Blir driftschef hos Löplabbet

Apotek365 drar upp omsättningen för Iapotek

Butik för Linum

Buttericks breddar butiksnätverket med shop-in-shop

E-barometern: "Nu påverkar e-modehandeln på allvar butiksförsäljningen"

Så mycket ökade e-handeln i fjol

Gillblads i konkurs

Efter Maxi-branden – butiker varnas för utmaning i sociala medier

Bygghemma förvärvar onlineaktör

Fortsatt låg framtidstro i handeln

E-handelsraket flyttar lagret

Så sålde Clas Ohlson

Här nyöppnar Deichmann

På nytt jobb
Ny etableringschef hos Jysk

Fortsatt supertrögt för Odd Molly – stort försäljningsras

Pricer backade – stororder ger jättelyft

Coop-direktör byter roll – rekrytering inleds

Företagen med bäst kundservice

Returerna ökar – och inte bara inom e-handeln

Se alla Företagens egna nyheter

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Sänd till en kollega

0.111