23948sdkhjf

Twilfit om nya ägaren: "Förstår vår nisch"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Otto Drakenberg om vägen som ledde fram till försäljning.

På tisdagskvällen stod det klart att det blir danska underklädesjätten Change of Scandinavia som förvärvar Twilfit.
– Det här det bästa som kunde hända och lösningen passar Twilfit som hand i handske. Det är en aktör som förstår vår nisch, en av de svåraste i modebranschen, vårt DNA och kan produkten och produktionen. Det är en väldig styrka att det är en aktör verksam i underklädesbranschen som också vill att varumärket Twilfit ska leva kvar i butiksnamn och i produkterna, säger Otto Drakenberg till Dagens Handel.

Change är verksamma på den svenska marknaden sedan 2006 och Otto Drakenberg menar att det var en av anledningarna, och fördelarna, med förvärvet.

– Change köper Twilfit primärt av två anledningar; dels för att det är ett starkt varumärke som är väl etablerat i Sverige men också för att man finner butiksnätverket intressant. Change har ett eget butiksnätverk i Sverige men vill växa och stärka sig på den svenska marknaden och då kan man också få stordriftsfördelar med Twilfit, säger Otto Drakenberg, vd.


Han tycker även att det är en fördel att det är ett skandinaviskt bolag som redan driver butiker i Sverige och är väl förtrogna med svenska kunder och vårt företagsklimat.

Otto Drakenberg bedömer att rekonstruktionen kommer att avslutas i mitten av april och då tar Change över. Vad som händer då kan ingen riktigt veta men han är övertygad om att man har för avsikt att bygga verksamheten vidare.
– Jag tror säkert att Change kommer att initiera ett åtgärdspaket för att få ännu mer snurr på affärerna och det kan bland annat handla om att förhandla om avtal med leverantörerna. Change är lönsamt totalt och har muskler att bygga upp en lönsam rörelse också av Twilfit.

Change har endast egna varumärken i sina butiker medan Twilfit både har egna och externa varumärken. Hur ska sortimentet se ut framgent och ska de externa leverantörerna vara oroliga?
– Jag kan inte säga hur den nya ägaren kommer att agera efter övertagande och fram till dess är vi konkurrenter men jag vet att den nya ägaren har ambitionen att driva Twilfitvarumärket vidare.

I nuläget omfattar Twilfit 56 butiker, butiken i Södertälje stängde den 30 janauari, och vid övertagande kommer kedjan att omfatta 55 butikslägen då enheten i Upplands Väsby stänger den 30 mars.

– Jag har hela tiden sagt att en styrka med Twilfit är butiksnätverket och min bedömning är att kedjan i framtiden kommer att gå mot strömmen och återigen bli en lönsam kraft inom retail. Min övertygelse är att Twilfit kommer vara ett gott exempel på att det går att sälja produkter i fysisk handel och inte bara digitalt.

Är du nöjd med uppdraget?
– Ja det är jag för vi har hittat den allra bästa lösningen och framförallt har vi haft möjlighet att välja en köpare då det har funnits många intressenter. Jag tror att det hade varit betydligt mer riskfyllt om köparen till exempel hade varit ett renodlat ecom-företag. Det är också värt att notera att vi inte planerar att stänga fler än sju butiker. Vi har analyserat varenda läge och även diskuterat och omförhandlat avtalen med hyresvärdarna.

Var försäljningen enda räddningen för Twilfit?

- Ganska snart i rekonstruktionen blev vi övertygade om att Twilfit skulle ha bäst chans att överleva om företaget fick en ny industriell ägare i ryggen. Ledningen förstod det och i dag finns det en positivism och framtidstro hos medarbetarna samtidigt som ägarna och styrelsen är nöjda med den här lösningen.

Någon köpesumma kommuniceras inte och Otto Drakenberg planerar att lämna vd-posten och platsen som ledamot i styrelsen dagen efter att Change tagit över.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Boohoo kastas ut av Amazon, Zalando och Next

Flera företag bryter med klädmärket Boohoo efter rapport om dåliga arbetsförhållanden.

Cervera tredubblade e-handeln: ”Inte bara coronaeffekt”

Åhléns först ut när Uber börjar med snabba hemleveranser av prylar

Uber lanserar nya leveranstjänsten Uber Direct som levererar varor inom 30 minuter.

På nytt jobb
Två lämnar och två tillkommer i Clas Ohlsons styrelse

Stora förluster för RNB – Polarn O. Pyret ökade försäljningen

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Nyhetsbrev

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Arkiv

Första pelarna på plats vid Axfoods nya megalager

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Ellos ska lansera heminredning från Jotex i Europa

Klart: Coop öppnar obemannade butiker

Miljardvallen sprängd för Jula i juni

Instabox över en miljon användare – fyrdubblar omsättningen

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Coop släpper ny scan- och betalapp – öppnar upp för obemannat

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Ingelsta Kalkon stänger tre delikatessbutiker

Handelstrender: Färre men större företag – och mer värderingsstyrt

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Alla butikerna som invigs när etapp 2 öppnar på Torps köpcentrum

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Nya kreditlagen träder i kraft – rusning till Swish

Tillfällig Lagerhaus även till C4

Konkurrensverket granskar e-handeln

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Microsoft byter retailstrategi – stänger alla 83 fysiska butiker

Ur & Penn byter plattform – lanserar ny nätbutik

Invigningsdags för Naturkompaniet

Svensk Handel rasar mot Postnord: ”Tondövt”

Lagerhaus pop up-satsning fortsätter – ny tillfällig butik

Jula väljer Hässleholm

Här slår Stadium igen butiken

Arbetsmiljöverket inspekterar smittrisker inför semestertider

Cdon lanserar fransk e-handelsjätte i Sverige

Se alla Företagens egna nyheter

Att spela musik i butik - Vilken licens gäller?

Ljud som säljer och musiken som vi minns

Upplevelse i Butik – Så skapar du en butik som Säljer!

Vad är sinnesmarkandsföring?

IMAS levererar besöksräknare till Polestars nya showrooms

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Sänd till en kollega

0.156