23948sdkhjf

Twilfit om nya ägaren: "Förstår vår nisch"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Otto Drakenberg om vägen som ledde fram till försäljning.

På tisdagskvällen stod det klart att det blir danska underklädesjätten Change of Scandinavia som förvärvar Twilfit.
– Det här det bästa som kunde hända och lösningen passar Twilfit som hand i handske. Det är en aktör som förstår vår nisch, en av de svåraste i modebranschen, vårt DNA och kan produkten och produktionen. Det är en väldig styrka att det är en aktör verksam i underklädesbranschen som också vill att varumärket Twilfit ska leva kvar i butiksnamn och i produkterna, säger Otto Drakenberg till Dagens Handel.

Change är verksamma på den svenska marknaden sedan 2006 och Otto Drakenberg menar att det var en av anledningarna, och fördelarna, med förvärvet.

– Change köper Twilfit primärt av två anledningar; dels för att det är ett starkt varumärke som är väl etablerat i Sverige men också för att man finner butiksnätverket intressant. Change har ett eget butiksnätverk i Sverige men vill växa och stärka sig på den svenska marknaden och då kan man också få stordriftsfördelar med Twilfit, säger Otto Drakenberg, vd.


Han tycker även att det är en fördel att det är ett skandinaviskt bolag som redan driver butiker i Sverige och är väl förtrogna med svenska kunder och vårt företagsklimat.

Otto Drakenberg bedömer att rekonstruktionen kommer att avslutas i mitten av april och då tar Change över. Vad som händer då kan ingen riktigt veta men han är övertygad om att man har för avsikt att bygga verksamheten vidare.
– Jag tror säkert att Change kommer att initiera ett åtgärdspaket för att få ännu mer snurr på affärerna och det kan bland annat handla om att förhandla om avtal med leverantörerna. Change är lönsamt totalt och har muskler att bygga upp en lönsam rörelse också av Twilfit.

Change har endast egna varumärken i sina butiker medan Twilfit både har egna och externa varumärken. Hur ska sortimentet se ut framgent och ska de externa leverantörerna vara oroliga?
– Jag kan inte säga hur den nya ägaren kommer att agera efter övertagande och fram till dess är vi konkurrenter men jag vet att den nya ägaren har ambitionen att driva Twilfitvarumärket vidare.

I nuläget omfattar Twilfit 56 butiker, butiken i Södertälje stängde den 30 janauari, och vid övertagande kommer kedjan att omfatta 55 butikslägen då enheten i Upplands Väsby stänger den 30 mars.

– Jag har hela tiden sagt att en styrka med Twilfit är butiksnätverket och min bedömning är att kedjan i framtiden kommer att gå mot strömmen och återigen bli en lönsam kraft inom retail. Min övertygelse är att Twilfit kommer vara ett gott exempel på att det går att sälja produkter i fysisk handel och inte bara digitalt.

Är du nöjd med uppdraget?
– Ja det är jag för vi har hittat den allra bästa lösningen och framförallt har vi haft möjlighet att välja en köpare då det har funnits många intressenter. Jag tror att det hade varit betydligt mer riskfyllt om köparen till exempel hade varit ett renodlat ecom-företag. Det är också värt att notera att vi inte planerar att stänga fler än sju butiker. Vi har analyserat varenda läge och även diskuterat och omförhandlat avtalen med hyresvärdarna.

Var försäljningen enda räddningen för Twilfit?

- Ganska snart i rekonstruktionen blev vi övertygade om att Twilfit skulle ha bäst chans att överleva om företaget fick en ny industriell ägare i ryggen. Ledningen förstod det och i dag finns det en positivism och framtidstro hos medarbetarna samtidigt som ägarna och styrelsen är nöjda med den här lösningen.

Någon köpesumma kommuniceras inte och Otto Drakenberg planerar att lämna vd-posten och platsen som ledamot i styrelsen dagen efter att Change tagit över.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Underklädeskomet ska växa med e-handel

Cecilia Marlow lämnar Svenska Handelsfastigheter – oense med ägarna

Loomis köper finländsk jätte med uttagsautomater

Så flyttade Lyko till nytt automatiserat centrallager

55 000 artiklar, tre miljoner produkter på fyra dagar. “Jag är så stolt över våra medarbetare.”

Jollyrooms första butik – planerar fysisk expansion

Avtalsrörelsen
Vill ha individuella löner för handelns tjänstemän

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Myrorna rekryterar kommunikationschef

Arkiv

Avtalsrörelsen
Så vill facket ändra OB-ersättningen

Nästa butiksöppning för Kungsängen

Emmaus tredje second hand-butik

Lager 157 går in på nya marknader

Miljardbolaget vill växa i Norden. Här är planen.

Försämrat resultat för e-butiker med smycken

Två nya Jyskinvigningar

Make Up Store i rekonstruktion

Sminkkedjan kan inte betala löner, skatter och leverantörsskulder.

Shopgun blir eReklamblad

Icas obemannade test – fler unga kunder och höga snittköp

Forever 21 lever vidare trots konkursen

Finska Posten köper Aditro

H&M erbjuder fossilfria leveranser ihop med Instabox

Minskad omsättning för live video-shopping-bolag

Branschen hoppas matcha krympande bokrea

Bh-experter i Victoria's Secrets nya svenska butik

De mörka molnen har skingrats för nätbutikerna

Här är trenderna från megamässan Euroshop

Digitala provrumsspeglar, hologram och doftmoln bland det som väckte mest uppmärksamhet i Düsseldorf.

Minskat resultat för Björn Borg

Positivt för Lexington – men modeförsäljningen minskar

Så sålde Boozt – uppdaterar finansiella mål

På nytt jobb
Akademibokhandeln värvar från Indiska

Bankkontor blir godisbutik – godiskedjan växer

Dubbelöppning för Arken Zoo

Blir driftschef hos Löplabbet

Här lägger designbutiken ned

Ny ansvarig för Arket

Buttericks breddar butiksnätverket med shop-in-shop

Apotek365 drar upp omsättningen för Iapotek

Butik för Linum

Se alla Företagens egna nyheter

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Sänd till en kollega

0.125