23948sdkhjf

E-barometern: "Nu påverkar e-modehandeln på allvar butiksförsäljningen"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

6 av svenskarnas 20 e-handelsfavoriter är modeföretag.

På tisdagen kom e-handelsbarometern från Postnord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research och där framgår att  e-modehandeln omsatte 13 miljarder 2019 och står för 20 procent av den totala modehandeln.

Läs också: Så mycket växte e-modehandeln

21 procent av e-modehandeln är damkläder medan herrmode står för  12 procent herrkläder och skohandeln på nätet tar 9 procent av e-modekakan.

Modehandeln tillhör de mest utvecklade branscherna på nätet och 36 procent av konsumenterna handlade på nätet medan 62 procent handlade i butik under året.

”Årstillväxten uppgick till 12 procent, vilket innebär att 1,4 miljarder kronor tillkom e-handeln med modevaror under 2019, delvis på butikernas bekostnad”, skriver Postnord i rapporten och räknar upp en rad konkurser i den fysiska modehandeln under det gångna året både i Sverige och utomlands.

Allt är dock inte glass och ballonger i modehandeln på nätet och i rapporten fästs bland annat vikt på den höga returgraden i e-modehandeln både ur hållbarhets- och lönsamhetsprespektiv, något som också e-handlarna själva reagerat på.

Läs också: Mycket svag bygghandel på nätet

”Det är tänkbart att vi kommer minnas 2019 som året då modehandeln verkligen mognade på nätet och e-handlarna började skifta fokus mot lönsamhet snarare än tillväxt. Detta samtidigt som e-handeln av modevaror verkligen började påverka butiksförsäljningen på allvar”.

14 procent av de tillfrågade konsumenterna är intresserade av att hållbar kläder medan 26 procent e-handlar på grund av lägre priser och fynd. 

För sporthandeln blev fjolåret ett relativt sett svagare år och helårstillväxten summerades till 14 procent och omsättningen uppgick till 3,7 miljarder 2019. 11 procent av e-handelskonsumenterna har handlat sportartiklar och bäst går hårdvara följt av kläder.

Snöbrist, milt väder och ökad konkurrens tyngde försäljningen inte minst under slutet av året.

Läs också: Bygghandeln haltar på nätet

44 procent handlade sportprodukter online medan 53 procent av försäljningen sker i butik.

Att modebranschen är en mogen e-handelsbransch avspeglas inte minst på 20-topplistan över de mest populära företagen på nätet. Delbranschen har sex företag på topp-tjugo-listan med Zalando på plats 2 följt av H&M på plats 5, Boozt på plats 9 och ny på topp tio, Asos på plats 12, Ellos på plats 14, Nelly på plats 19 och Åhléns på plats 20.

Apotea toppar inte oväntat listan över svenskarnas e-handelsfavoriter.

E-handeln svarar nu för 55 procent av den totala tillväxten i sällanköpsvaruhandeln.

Sällanköpsvaruhandeln som helhet utvecklades starkare med en tillväxttakt om 3,4 procent mot fjolårets cirka 2,0 procent.

Den totala e-handelstillväxten för helåret låg på 13 procent, vilket innebär att den svenska e-handelsomsättningen motsvarar till 87 miljarder kronor 2019 vilket landar strax under prognosen om 88 miljarder kronor.

I rapporten sias att e-handeln sannolikt kommer att nå milstolpen 100 miljarder kronor i omsättning under 2021.

Mer om: E-barometern
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Ellos ska lansera heminredning från Jotex i Europa

Klart: Coop öppnar obemannade butiker

Miljardvallen sprängd för Jula i juni

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Nyhetsbrev

Instabox över en miljon användare – fyrdubblar omsättningen

Arkiv

Ingelsta Kalkon stänger tre delikatessbutiker

Coop släpper ny scan- och betalapp – öppnar upp för obemannat

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Handelstrender: Färre men större företag – och mer värderingsstyrt

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Alla butikerna som invigs när etapp 2 öppnar på Torps köpcentrum

Nya kreditlagen träder i kraft – rusning till Swish

Tillfällig Lagerhaus även till C4

Konkurrensverket granskar e-handeln

Ikea försöker sälja Norrlands största köpcentrum

Succé för tillfällig taxfreebutik i köpcentrum

Här stänger ännu ett Åhléns – fjärde nedlagda varuhuset på ett år

Microsoft byter retailstrategi – stänger alla 83 fysiska butiker

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Bekräftat: Uniqlos öppningsdatum för andra svenska butiken

Ur & Penn byter plattform – lanserar ny nätbutik

Invigningsdags för Naturkompaniet

Svensk Handel rasar mot Postnord: ”Tondövt”

Lagerhaus pop up-satsning fortsätter – ny tillfällig butik

Jula väljer Hässleholm

Här slår Stadium igen butiken

Arbetsmiljöverket inspekterar smittrisker inför semestertider

Cdon lanserar fransk e-handelsjätte i Sverige

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Här byter Apoteket Hjärtat läge

Zalando öppnar fler butiker

På nytt jobb
Apoteksgrupppen värvar från Waynes Coffee

Se alla Företagens egna nyheter

Ljud som säljer och musiken som vi minns

Upplevelse i Butik – Så skapar du en butik som Säljer!

Vad är sinnesmarkandsföring?

IMAS levererar besöksräknare till Polestars nya showrooms

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Sänd till en kollega

0.11