23948sdkhjf

Positivt för Lexington – men modeförsäljningen minskar

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Ökad trafik till butikerna med hjälp av digitala satsningar.

Lexington company ökade försäljningen under fjärde kvartal 2019 jämfört med motsvarande kvartal föregående år och mode- och inredningsbolagets arbete med konstnadsbesparingar, multikanalstrategi och att se över butiksbeståndet ger frukt.

Läs också: Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Enligt ett tidigare kommunicerat besparingsprogram stänger bolaget butiker och under början av innevarande år stängs tre butiker varav en i USA.

USA-marknaden tynger bolaget och där koncentreras bolagets försäljning framgent på  online via egen och externa webbutiker. "Vi fortsätter aktivt följa lönsamheten i våra andra kvarvarande butiker", skriver bolaget i rapporten.

Under kvartalet öppnade bolaget outlet-butik utanför Helsingfors i Finland. 

Försäljningen i den egna webbutiken beskrivs som stabil i kvartalet och nya marknadsplatser ska ha bidragit positivt till försäljningsutvecklingen.

Läs också: Lexington Company permitterar personal – minskar öppettider

Under helåret 2019 ökade försäljningen i den egna webbutiken med 21 procent och digitalt ökar affärsområdena home och fashion lika mycket procentuellt sett men heminredningsdelen står för den större delen av omsättningen.

Totalt ökade försäljningen för bolaget med 5 procent under kvartalet och i det egna butikerna ökade försäljningen med 3,4 procent i kvartalet  men i jämförbara butiker minskade försäljningen med 1,0 procent under perioden.

Bolaget har  minskat lagernivåer med nästan 10 procent sedan sista december 2018,heter det i rapporten.

”Att integrera den egna webshopen med de fysiska butikerna i flera olika projekt har bland annat lett till ökad trafik till de egna butikerna, och en ökad försäljning som följd”, skriver bolaget i rapporten.

Läs också: Rejäl tillväxt digitalt för Lexington company

Förutom att satsa på den egna webbutiken så lägger bolaget stort fokus på att nå en global kund genom olika marknadsplatser och e-handlare och lansering på flera nya ”marketplaces” följer under första halvåret 2020.

Under fjärde kvartalet, oktober till december, uppgick bolagets nettoomsättning till 80,8 miljoner kronor (76,9). Rörelseresultatet, EBITDA, uppgick till 5,8 miljoner kronor (5,8). Periodens resultat stärktes och uppgick till 5,5 miljoner kronor (4,2). Kampanjintensivt kvartal påverkade bruttomarginalen som uppgick till 66,5 (68,6) procent

I rapporten skriver inrednings- och modebolaget att affärsområdet fashion har en svagare utveckling än inredningsdelen och försäljningen minskade.Bolaget uppger att "flera återförsäljare  inom modesegmentet fortsätter att ha det tufft på marknaden vilket avspeglas i svagare försäljning av Fashion i de kanalerna". Modesegmentets omsättning  minskade  med 13 procent 2019.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

G-star Raw i konkurs i Sverige

Tolv butiker läggs ned och 80 anställda berörs.

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

Boohoo kastas ut av Amazon, Zalando och Next

Flera företag bryter med klädmärket Boohoo efter rapport om dåliga arbetsförhållanden.

Stora förluster för RNB – Polarn O. Pyret ökade försäljningen

Åhléns först ut när Uber börjar med snabba hemleveranser av prylar

Uber lanserar nya leveranstjänsten Uber Direct som levererar varor inom 30 minuter.

På nytt jobb
Två lämnar och två tillkommer i Clas Ohlsons styrelse

Nyhetsbrev

Cervera tredubblade e-handeln: ”Inte bara coronaeffekt”

Arkiv

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Första pelarna på plats vid Axfoods nya megalager

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Ellos ska lansera heminredning från Jotex i Europa

Klart: Coop öppnar obemannade butiker

Miljardvallen sprängd för Jula i juni

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Instabox över en miljon användare – fyrdubblar omsättningen

Ingelsta Kalkon stänger tre delikatessbutiker

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Coop släpper ny scan- och betalapp – öppnar upp för obemannat

Handelstrender: Färre men större företag – och mer värderingsstyrt

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Alla butikerna som invigs när etapp 2 öppnar på Torps köpcentrum

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Nya kreditlagen träder i kraft – rusning till Swish

Tillfällig Lagerhaus även till C4

Konkurrensverket granskar e-handeln

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Microsoft byter retailstrategi – stänger alla 83 fysiska butiker

Ur & Penn byter plattform – lanserar ny nätbutik

Invigningsdags för Naturkompaniet

Svensk Handel rasar mot Postnord: ”Tondövt”

Lagerhaus pop up-satsning fortsätter – ny tillfällig butik

Jula väljer Hässleholm

Här slår Stadium igen butiken

Se alla Företagens egna nyheter

Att spela musik i butik - Vilken licens gäller?

Ljud som säljer och musiken som vi minns

Upplevelse i Butik – Så skapar du en butik som Säljer!

Vad är sinnesmarkandsföring?

IMAS levererar besöksräknare till Polestars nya showrooms

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Sänd till en kollega

0.125