23948sdkhjf

H&M-konkurrent hämtar ny vd från H&M

Nya ägarna till Forever 21 tillsätter Daniel Kulle som vd.

I går kunde Dagens Handel berätta att Forever 21 har nya ägare. Efter en utdragen process står det klart att Authentic Brands Group, Simon Property Group och Brookfield Property Group har slutfört köpet av krisande Forever 21 i en affär som uppges vara värd totalt 81 miljoner dollar. 

Authentic Brands Group, ABG, avslöjar nu att personen som ska leda bolaget framåt är Daniel Kulle. Han är tidigare chef för H&M Nordamerika och har senast arbetat som strategisk rådgivare åt H&M:s avgående vd Karl-Johan Persson.

Under Daniel Kulles ledarskap ökade försäljningen i Nordamerika med 1 till 4 miljarder dollar om året och 600 nya butiker öppnade i USA, Kanada och Mexiko, uppger ABG. Han ledde också den digitala tillväxten. 

Läs också: Kedjorna lämnar Signalfabriken

Framtiden har varit osäker för Forever 21 efter att en konkursansökan lämnades in i september i fjol. På Daniel Kulles agenda står därför en rad uppgifter. Bland annat ska han modernisera varumärkets sociala medier-strategi, utveckla företagets hållbarhetsinitiativ, vässa fokuset på sömlös handel och lyfta kundupplevelsen i butikerna.   

ABG:s grundare, styrelseordförande och vd, Jamie Salter, lyfter fram Daniel Kulle som en välrespekterad och progressiv ledare.

David Simon, vd för Simon Property Group, känner Kulle sedan tidigare. 

– Jag har sett han ihärdiga arbetsstil. Hans strategiska vision och erfarenhet kommer att bygga vidare på Forever 21:s arv och utan tvekan ta varumärket in i en ny era.

Forever 21 har i nuläget 593 butiker, med tyngdpunkten i USA. 

Artikeln är en del av vårt tema om På nytt jobb.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.156