23948sdkhjf

”Utan en säker handel blir inget hållbart”

| Av Admin | Tipsa redaktionen

I en debattartikel med anledning av internationella konsumentdagen uppmanar Mysafety till en diskussion om den stora elefanten i rummet – bedrägerierna.

På söndag är det internationella konsumentdagen och årets tema är hållbarhet – en viktig fråga som ändå står i skuggan av den verkliga utmaningen framför oss. För med allt fler och mer avancerade bedrägerier måste säker handel vara den absolut högsta prioriteten för såväl handlare som konsumenter. Och den stora frågan är vem som egentligen bär ansvaret.

Läs också: Svensk Handel till attack mot brotten

Säkerhet är en vid term som kan fyllas med många olika betydelser. Men i takt med den tekniska utvecklingen och att allt mer handel uteslutande sker över nätet är det bedrägerierna som är den stora elefanten i rummet, för oss alla.

Förr har det oftast handlat om en mindre mängd varor, lägre totalsummor och framförallt färre oskyldiga konsumenter som dragits in i bedrägerihärvorna. Därmed har det också i normalfallet aldrig varit någon diskussion om vem som stått för kostnaderna då de täckts av kreditkortsutgivarna och bankerna.

I dag handlar det inte längre om ett fåtal fall eller för den delen små summor. Exakt hur mycket är skrivet i stjärnorna med tanke på sekretess hos banker, handlare och ett ofta högt stigma och skam hos de som drabbas i konsumentledet. Det vi vet med säkerhet är att summorna är så pass stora att det inte längre är en självklarhet för banker och kortutgivare att täcka kostnaderna per automatik när någon drabbas.

Genom vårt arbete med ID-skyddsförsäkringar ser vi på Mysafety försäkringar det här genom allt fler förfrågningar och skadekrav från konsumenter som hamnat i kläm mellan bedragare och banker. Det som tidigare ansågs vara såväl det etiskt korrekta som det PR-mässigt självklara har i dag förvandlats till en så pass hög kostnad att allt fler konsumenter tvingas driva process för att få ekonomisk ersättning eller, i värsta fall, till och med stå för kostnaden själv.

Läs också: "Samarbetet med handeln måste förbättras"

Men är det så lätt att ansvaret ligger eller i alla fall borde ligga hos banker och kortutgivare? Svaret är inte självklart. Det finns exempelvis en rad situationer där det är logiskt att resonera kring konsumentens eget ansvar. Exempelvis om någon varit oansvarig med sina person- eller kortuppgifter eller aktivt gjort det möjligt för någon att logga in via deras bank-ID.

Med tanke på hur snabbt den tekniska utvecklingen går hos bedragarna, och hur lätt det är att faktiskt gå i fällan, är det dock fullständigt orimligt att lägga över för mycket ansvar direkt på konsumenten. Det märks om inte annat tydligt av de senaste veckornas genomgång av så kallade bitcoin-bedrägerier i Dagens Nyheter.

Även handlarna har förstås ett stort ansvar. De måste erbjuda säkra betalningslösningar i grunden. Vi vet att det går att utnyttja i princip alla typer av system, oavsett storlek och säkerhet.

Många handlare kan däremot bli bättre på att ge tydlig information till konsumenter om hur felaktiga köp hanteras. Såväl om det är säljaren som luras eller köparen som utger sig för att vara någon annan än de verkligen är.

Läs också: Polismästarens utspel: ”Ica-handlarna är rikast – och vill ha poliser överallt”

Bankerna och kortutgivarna måste fortsätta att ta sitt ansvar och erbjuda säkra lösningar för betalningar, såväl i den fysiska världen som online. Och de måste göra det tydligt om vem som faktiskt står för risken.

Resten av näringslivet måste också backa upp det här viktiga arbetet. Inte minst vi i försäkringsbranschen har en stor roll att fylla, för såväl handlare som konsumenter, med försäkringar som faktiskt skyddar och hjälper. Gemensamt måste vi också alla sätta press på polis och andra myndigheter att på allvar ta tag i frågan.

Dagen till ära vill vi därför be alla som pratar hållbar handel att faktiskt tänka på säkerheten lite extra. För utan en säker handel blir inget hållbart i längden.

PA Prabert, vice koncernchef, Mysafety försäkringar

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Så ska Lager 157 parera coronakrisen

1

Förbud mot sammankomster med över 50 personer

Svensk Handel välkomnar regeringsstöd för sänkta hyror

Apotek tilldelas franchisepris

På nytt jobb
Hon tar över som vd för Ecster

Skobranschen i upprop: ”Värsta tappet i mannaminne”

”En hel skobransch riskerar inom kort att gå i graven" skriver skobranschaktörer i ett gemensamt upprop. Här är branschens förslag på krisåtgärder.

Nyhetsbrev

Daymaker i konkurs

Arkiv

Berlins i konkurs

Fraktens Klarna tar in nytt kapital – ska växa till nya marknader

Newhouse i rekonstruktion

Modeföretaget som driver 14 butiker har hamnat i likviditetsbrist till följd av coronapandemin.

"Fastighetsägarna kan inte agera domare"

Primark vägrar betala lockdown-hyra

Plantagen öppnar tidigare – Byggmax kör hem till riskgrupper

MQ korttidspermitterar och skjuter upp investeringar

Netonnet drar upp leveranstempot

VRG blåser av konkursen – förhandlar om finansiering

Befintlig aktieägare ska rädda bolaget. Nu fortsätter rekonstruktionen.

Konkursförvaltaren: "Utmaningen är att det handlar om så många butiker"

Byggmax nyöppnar – sex nya butiker i vår och sommar

Rekonstruktion för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret

RNB ansöker om att försätta dotterbolagen i rekonstruktion.

Jysk byter läge i handelsområdet

Beijer släpper corona-guide

Flash och Dea Axelssons i konkurs: "Försäljningen nästan utraderad"

Paradiset i konkurs

På nytt jobb
Tidigare Sverigechef för H&M till Pandora

Lämnar H&M-sfären för chefsjobb hos den danska smyckesverksamheten.

UC: För tidigt att sia om konkursläget i detaljhandeln

H&M kan permittera 10 000-tals – utdelningen föreslås utebli

Gekås korttidspermitterar över 1 400 anställda

XXL permitterar 1000 i Norge

Ikea stänger alla sina restauranger i Sverige

1

Avtalsrörelsen
Avtalsförhandlingarna skjuts upp till hösten

Lindex korttidspermitterar

Ny CMO på Paulig

Så mycket har Gekås tappat

Ytterligare 125 miljarder i lån och lånegarantier

Gateau säger upp 85 provanställda

Varner permitterar i Norge – 3 500 berörs

Se alla Företagens egna nyheter

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Sänd till en kollega

0.11