23948sdkhjf

”Utan en säker handel blir inget hållbart”

| Av Admin | Tipsa redaktionen

I en debattartikel med anledning av internationella konsumentdagen uppmanar Mysafety till en diskussion om den stora elefanten i rummet – bedrägerierna.

På söndag är det internationella konsumentdagen och årets tema är hållbarhet – en viktig fråga som ändå står i skuggan av den verkliga utmaningen framför oss. För med allt fler och mer avancerade bedrägerier måste säker handel vara den absolut högsta prioriteten för såväl handlare som konsumenter. Och den stora frågan är vem som egentligen bär ansvaret.

Läs också: Fler cyberbrott i spåren av coronaviruset – ökning av ”vd-bedrägerier”

Säkerhet är en vid term som kan fyllas med många olika betydelser. Men i takt med den tekniska utvecklingen och att allt mer handel uteslutande sker över nätet är det bedrägerierna som är den stora elefanten i rummet, för oss alla.

Förr har det oftast handlat om en mindre mängd varor, lägre totalsummor och framförallt färre oskyldiga konsumenter som dragits in i bedrägerihärvorna. Därmed har det också i normalfallet aldrig varit någon diskussion om vem som stått för kostnaderna då de täckts av kreditkortsutgivarna och bankerna.

I dag handlar det inte längre om ett fåtal fall eller för den delen små summor. Exakt hur mycket är skrivet i stjärnorna med tanke på sekretess hos banker, handlare och ett ofta högt stigma och skam hos de som drabbas i konsumentledet. Det vi vet med säkerhet är att summorna är så pass stora att det inte längre är en självklarhet för banker och kortutgivare att täcka kostnaderna per automatik när någon drabbas.

Genom vårt arbete med ID-skyddsförsäkringar ser vi på Mysafety försäkringar det här genom allt fler förfrågningar och skadekrav från konsumenter som hamnat i kläm mellan bedragare och banker. Det som tidigare ansågs vara såväl det etiskt korrekta som det PR-mässigt självklara har i dag förvandlats till en så pass hög kostnad att allt fler konsumenter tvingas driva process för att få ekonomisk ersättning eller, i värsta fall, till och med stå för kostnaden själv.

Läs också: Svensk Handel till attack mot brotten

Men är det så lätt att ansvaret ligger eller i alla fall borde ligga hos banker och kortutgivare? Svaret är inte självklart. Det finns exempelvis en rad situationer där det är logiskt att resonera kring konsumentens eget ansvar. Exempelvis om någon varit oansvarig med sina person- eller kortuppgifter eller aktivt gjort det möjligt för någon att logga in via deras bank-ID.

Med tanke på hur snabbt den tekniska utvecklingen går hos bedragarna, och hur lätt det är att faktiskt gå i fällan, är det dock fullständigt orimligt att lägga över för mycket ansvar direkt på konsumenten. Det märks om inte annat tydligt av de senaste veckornas genomgång av så kallade bitcoin-bedrägerier i Dagens Nyheter.

Även handlarna har förstås ett stort ansvar. De måste erbjuda säkra betalningslösningar i grunden. Vi vet att det går att utnyttja i princip alla typer av system, oavsett storlek och säkerhet.

Många handlare kan däremot bli bättre på att ge tydlig information till konsumenter om hur felaktiga köp hanteras. Såväl om det är säljaren som luras eller köparen som utger sig för att vara någon annan än de verkligen är.

Läs också: "Samarbetet med handeln måste förbättras"

Bankerna och kortutgivarna måste fortsätta att ta sitt ansvar och erbjuda säkra lösningar för betalningar, såväl i den fysiska världen som online. Och de måste göra det tydligt om vem som faktiskt står för risken.

Resten av näringslivet måste också backa upp det här viktiga arbetet. Inte minst vi i försäkringsbranschen har en stor roll att fylla, för såväl handlare som konsumenter, med försäkringar som faktiskt skyddar och hjälper. Gemensamt måste vi också alla sätta press på polis och andra myndigheter att på allvar ta tag i frågan.

Dagen till ära vill vi därför be alla som pratar hållbar handel att faktiskt tänka på säkerheten lite extra. För utan en säker handel blir inget hållbart i längden.

PA Prabert, vice koncernchef, Mysafety försäkringar

Läs mer om: bedrägerier | Mysafety | säkerhet
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ljusning för Intersport – framgångsrik rekonstruktion i sikte

Minst tio butiker ska stängas, men totalt färre butiksstängningar än befarat.

18 frågor och svar om Amazon: Allt du bör veta för att sälja hos nätjätten

Hushållens konsumtion sjönk i juni

På nytt jobb
Går till Svenska Handelsfastigheter

NK har fått två tredjedelar av hyresstödet i Stockholm

Nu är det officiellt: Amazon väljer Eskilstuna logistikpark

Nyhetsbrev

Här stänger modekedjan

Arkiv

1 500 jobb hotade hos WHSmith

Arken Zoo stärker butiksnätverket i Göteborg

H&M-varumärke i blåsväder – anklagelser om rasism

Akademibokhandeln öppnar och stänger

Invigningsdatum för Xiaomis första Mi Store i Sverige

Jollyroom plockar in kapital

Modeoutlet noterar försäljningsrekord i juli

Allt närmare Amazon Go-lansering i London

VRG genomför riktad nyemission

På nytt jobb
Blir kommunikationschef hos Jysk

Ljusning för Thernlunds: "Kunderna har kommit tillbaka till butikerna"

I juli ökade försäljningen i de fysiska butikerna med nära 30 procent. Nu väntar ytterligare satsningar på e-handel och sortiment.

Modemärken öppnar tillfälligt i Kärnan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

Amazon bekräftar: Lanseringen av svensk sajt redan igång

Svensk Digital Handel om Amazon: "Konkurrensen måste ske på lika villkor"

Svensk Digital Handel välkomnar Amazon men siar att prispress och tuff konkurrens väntar.

VRG utser ny koncernledning och ansöker om förlängd rekonstruktion

Ackordsförslag skickas nu ut till bolagets borgenärer.

Rekordhandel i Värmland när gränsen öppnades

På nytt jobb
Hon lämnar Fazer för Nordea

Från Miinto till Zalando

Makeup Mekka till Sverige

Amazon ser ut att få helsvensk lansering

På nytt jobb
Återvänder till Duni – som vd

Färre konkurser i detaljhandeln i juli

Ökad försäljningsvolym i detaljhandeln

Första spadtaget för nytt Biltemavaruhus

RNB: Klartecken för fortsatt rekonstruktion

Premiär för Butterick's i köpcentrum

Zalando knyter till sig Arket

Foodora hackat – en halv miljon kunders personuppgifter läckta

Se alla Företagens egna nyheter

Årstider - Marknadsföring - Upplevelser

Att spela musik i butik - Vilken licens gäller?

Ljud som säljer och musiken som vi minns

Upplevelse i Butik – Så skapar du en butik som Säljer!

Vad är sinnesmarkandsföring?

IMAS levererar besöksräknare till Polestars nya showrooms

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Sänd till en kollega

0.172