23948sdkhjf

Sex butiker återöppnade efter konkursen – ytterligare butik väntar

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Fanny på fötter igen efter konkursen. Den sjunde öppningen väntas till veckan.

Dagens Handel har tidigare skrivit om modekedjans Fannys, Emil Mode, konkurs.

Ett par veckor efter konkursen den 21 april stod det klart att tidigare ägaren Claes Warpe ånyo omstartar modekedjan och öppnar sex, antagligen sju, av butikskedjans ursprungligen tio butiker. 

På onsdagen återöppnade butikerna Söderhamn, Hudiksvall, Östersund, Skellefteå, Birsta i Sundsvall och Härnösand. Orter där kedjan enligt vd Claes Warpe hade en fin ekonomi innan coronakrisen.

"Fanny är ju ett väletablerat och väl fungerande koncept där vi i de flesta butikerna haft mycket god lönsamhet trots det lite trögare handelsklimatet generellt de senaste åren. Vi hade dålig lönsamhet på några orter, framförallt i för oss nya och lite större städer som Umeå och Gävle  där vi inte riktigt hittade lönsamheten med alldeles för höga hyresnivåer", uppger Claes Warpe, vd, i ett mejl till modebranschtidningen Habit.

Även Sundsvall city hade enligt vd:n negativ utveckling omsättningsmässigt och kommer inte att öppna igen. De hyresavtalen var ändå uppsagda före coronakrisen var ett faktum.

"Coronapandemin som var orsaken till konkursen börjar nu lätta med gradvis minskade restriktioner, så även om det kan tyckas något lite tidigt och att vi har mycket stor respekt för att det inte är över riktigt ännu, så har vi valt en nystart nu då vi fick möjligheten. Vi är mycket ödmjuka inför detta både vad gäller folkhälsan och att vi antagligen kommer att få leva med mindre kundtillströmning en tid innan allt detta är normaliserat" uppger Claes Warpe vidare och säger samtidigt att han är glad att kunna erbjuda många arbetstillfällen i dessa hårda permitteringstider.

 

Coronapandemin kunde inte komma mer olägligt menar han och slog till i mitten av mars när många i modebranschen är som alltid mest likviditetsansträngda, med proppfulla butiker med vårvaror som då skulle börja säljas under resten av våren och omsättas i pengar.

Den allmänna handelsnedgången blev extra  kännbar då kedjans viktiga kundgrupp  70+ är och var på grund av restriktionerna tvungna att stanna hemma.

Kommer sortimentet och varumärkena vara desamma?

- Det kommer att vara ett liknande sortiment som tidigare utan att gå in på specifika varumärken då vi ligger i förhandlingar. Men det kommer att bli vissa förändringar då vi måste tänka annorlunda, anpassa oss och använda en ny typ av modernare metodik för inköp. Den gamla modellen inom vår bransch med stor tyngdpunkt på inköp sex  till tolv  månader före varan ska säljas kommer inte att funka, den metoden är förlegad och för riskfylld, det märkte vi om inte tidigare så i allafall nu i coronakrisen. Även om vissa produkter kommer att köpas tidigt även i framtiden så måste vi vara mycket mer flexibla och rörliga i säsong, säger Claes Warpe.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Klart: Coop öppnar obemannade butiker

Ellos ska lansera heminredning från Jotex i Europa

Miljardvallen sprängd för Jula i juni

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Nyhetsbrev

Instabox över en miljon användare – fyrdubblar omsättningen

Arkiv

Ingelsta Kalkon stänger tre delikatessbutiker

Coop släpper ny scan- och betalapp – öppnar upp för obemannat

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Handelstrender: Färre men större företag – och mer värderingsstyrt

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Alla butikerna som invigs när etapp 2 öppnar på Torps köpcentrum

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Tillfällig Lagerhaus även till C4

Nya kreditlagen träder i kraft – rusning till Swish

Ikea försöker sälja Norrlands största köpcentrum

Konkurrensverket granskar e-handeln

Succé för tillfällig taxfreebutik i köpcentrum

Microsoft byter retailstrategi – stänger alla 83 fysiska butiker

Här stänger ännu ett Åhléns – fjärde nedlagda varuhuset på ett år

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Bekräftat: Uniqlos öppningsdatum för andra svenska butiken

Ur & Penn byter plattform – lanserar ny nätbutik

Invigningsdags för Naturkompaniet

Svensk Handel rasar mot Postnord: ”Tondövt”

Lagerhaus pop up-satsning fortsätter – ny tillfällig butik

Jula väljer Hässleholm

Här slår Stadium igen butiken

Arbetsmiljöverket inspekterar smittrisker inför semestertider

Cdon lanserar fransk e-handelsjätte i Sverige

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Här byter Apoteket Hjärtat läge

Zalando öppnar fler butiker

På nytt jobb
Apoteksgrupppen värvar från Waynes Coffee

Se alla Företagens egna nyheter

Ljud som säljer och musiken som vi minns

Upplevelse i Butik – Så skapar du en butik som Säljer!

Vad är sinnesmarkandsföring?

IMAS levererar besöksräknare till Polestars nya showrooms

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Sänd till en kollega

0.11