23948sdkhjf

Sex butiker återöppnade efter konkursen – ytterligare butik väntar

Fanny på fötter igen efter konkursen. Den sjunde öppningen väntas till veckan.

Dagens Handel har tidigare skrivit om modekedjans Fannys, Emil Mode, konkurs.

Ett par veckor efter konkursen den 21 april stod det klart att tidigare ägaren Claes Warpe ånyo omstartar modekedjan och öppnar sex, antagligen sju, av butikskedjans ursprungligen tio butiker. 

På onsdagen återöppnade butikerna Söderhamn, Hudiksvall, Östersund, Skellefteå, Birsta i Sundsvall och Härnösand. Orter där kedjan enligt vd Claes Warpe hade en fin ekonomi innan coronakrisen.

"Fanny är ju ett väletablerat och väl fungerande koncept där vi i de flesta butikerna haft mycket god lönsamhet trots det lite trögare handelsklimatet generellt de senaste åren. Vi hade dålig lönsamhet på några orter, framförallt i för oss nya och lite större städer som Umeå och Gävle  där vi inte riktigt hittade lönsamheten med alldeles för höga hyresnivåer", uppger Claes Warpe, vd, i ett mejl till modebranschtidningen Habit.

Även Sundsvall city hade enligt vd:n negativ utveckling omsättningsmässigt och kommer inte att öppna igen. De hyresavtalen var ändå uppsagda före coronakrisen var ett faktum.

"Coronapandemin som var orsaken till konkursen börjar nu lätta med gradvis minskade restriktioner, så även om det kan tyckas något lite tidigt och att vi har mycket stor respekt för att det inte är över riktigt ännu, så har vi valt en nystart nu då vi fick möjligheten. Vi är mycket ödmjuka inför detta både vad gäller folkhälsan och att vi antagligen kommer att få leva med mindre kundtillströmning en tid innan allt detta är normaliserat" uppger Claes Warpe vidare och säger samtidigt att han är glad att kunna erbjuda många arbetstillfällen i dessa hårda permitteringstider.

 

Coronapandemin kunde inte komma mer olägligt menar han och slog till i mitten av mars när många i modebranschen är som alltid mest likviditetsansträngda, med proppfulla butiker med vårvaror som då skulle börja säljas under resten av våren och omsättas i pengar.

Den allmänna handelsnedgången blev extra  kännbar då kedjans viktiga kundgrupp  70+ är och var på grund av restriktionerna tvungna att stanna hemma.

Kommer sortimentet och varumärkena vara desamma?

- Det kommer att vara ett liknande sortiment som tidigare utan att gå in på specifika varumärken då vi ligger i förhandlingar. Men det kommer att bli vissa förändringar då vi måste tänka annorlunda, anpassa oss och använda en ny typ av modernare metodik för inköp. Den gamla modellen inom vår bransch med stor tyngdpunkt på inköp sex  till tolv  månader före varan ska säljas kommer inte att funka, den metoden är förlegad och för riskfylld, det märkte vi om inte tidigare så i allafall nu i coronakrisen. Även om vissa produkter kommer att köpas tidigt även i framtiden så måste vi vara mycket mer flexibla och rörliga i säsong, säger Claes Warpe.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109