23948sdkhjf

E-handlaren Pierce fördubblade produktionen med PIM-lösning

När e-handeln exploderar krävs nya grepp för att attrahera kunderna. Svenska e-handelsbolaget Pierce hittade vinnande spår.

Under de senaste åren har konsumenterna fortsatt att flytta en större andel av sina inköp till digitala plattformar. På fem år, från 2015 till 2020, har e-handelsförsäljningen globalt nästan fördubblats.

Den pågående covid-19-pandemin har påskyndat den här utvecklingen. Enligt rapporter var onlineförsäljningen nästan 80 procent högre i maj och juni 2020 än jämfört med samma månader förra året. Vad som kommer att hända när Amazon lanseras i Sverige kan man bara ana.

Men är de digitala marknadsplatserna bild- och textmässigt attraktiva för konsumenterna? Det säger sig självt att det är komplicerat att hantera all den information som krävs för att marknadsföra och sälja många olika produkter och artiklar genom olika digitala distributionskanaler.

Vid vägs ände

Det svenska snabbväxande e-handelsföretaget Pierce insåg att man hamnat vid vägs ände vad gäller sin digitala information. Företaget är ledande inom segmenten Motocross (24MX), Motorcykel (XLmoto) och Snöskoter (Sledstore) i Europa. Sedan starten 2009, har Pierce geografiskt expanderat verksamheten till att täcka tio europeiska marknader och omsättningen ökar stadigt.

När Pierce har fortsatt att expandera, har antalet och mångfalden av de erbjudna produkterna ökat och ledningen insåg att de behövde göra betydande förändringar för att upprätthålla den tillväxten. Man bestämde sig för att göra sig av med sina ”hemsnickrade” produktinformationslösningar inklusive olika kalkylblad, och hitta en mer modern och tidsbesparande modell.

Det blev företaget Akeneo som löste problemet. Akeneo arbetar med ledande bolag som exempelvis Intersport, GAME, Jabra och Tallink Silja Line.

Sedan Akeneo kom in bilden, producerar vi numera dubbelt så mycket, och det är bara början.
E-handelsföretaget Pierce

John Evans, Head of Product Marketing, om bakgrunden:

Product Information Management (PIM)-lösningar föddes ur ett behov av att effektivt skapa och distribuera produktkataloger till många olika försäljningskanaler. Företagen ville inte skapa en katalog för utskrift, en annan för en e-handelsplattform och ännu en för varje enskild marknadsplats. En PIM-lösning gör det möjligt att hantera produktinformation på ett ställe och distribuera den i rätt sammanhang till varje försäljningskanal.

Därmed blir det mindre arbete, färre fel i de olika kanalerna och kataloghanteringen blir effektiv. Teamet blir mer produktivt och man når snabbare ut på marknaden med produkterna, enligt John Evans.

Central hantering

Med hjälp av ett PIM, Product Information Management, eller ett PXM, Product Experience Management som är nästa PIM-steg där man bygger in olika produktupplevelser, möjliggör man en central hantering av information om produkter. Det blir enkelt att skapa en bra kundupplevelse med konsekvent information och engagerande innehåll.

Fakta/Akeneo
Akeneo är en global ledare inom produktupplevelser vars program hjälper varumärken och återförsäljare att skapa den mest övertygande kundupplevelsen för samtliga säljkanaler. Bolag såsom GAME, Carhartt, och Warner Music Group litar på Akeneo för en exceptionell kundupplevelse och sömlös global expansion. 
Kontaktperson: Olivier Plas
Email: olivier.plas@akeneo.com 
Hemsida: Akeneo.com 

– Pierce implementerade Akeneos PIM-lösning, fortsätter John Evans, centraliserade produktinformationen, skapade en enda källa till alla fakta samt förbättrade tillgången och noggrannheten i produktinformationen. Tack vare Akeneos PIM-lösning slapp de anställda lägga tid på att hantera en massa fel i informationen. Nu kan de fokusera på försäljning och Pierce planerar också att använda Akeneos PIM för att expandera till nya kanaler och länder inom en snar framtid.

Fotnot: Det går att läsa mer om hur Akeneo hjälpte Pierce att nå sina mål genom att ladda ner deras case study och mer information om PXM (Product Experience Management) finns här.

Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.046