23948sdkhjf

Efter 70 år tar Ikea farväl av katalogen

Ikea har beslutat att säga hej då till katalogen som givits ut sedan 1951 och uppger i ett pressmeddelande att beslutet ”går hand i hand med den pågående utvecklingen att göra Ikea mer digitalt och tillgängligt”.

– För både kunder och medarbetare står IKEA katalogen för känslor, minnen och glädje. I 70 år har den varit en av våra mest unika och välkända produkter, som inspirerat miljarder människor i hela världen. Att ta farväl av vår älskade katalog är naturligt eftersom kundbeteenden och sättet att konsumera media har förändrats. För att nå de många människorna fortsätter vi att sprida inspiration kring våra heminredningslösningar på nya sätt, säger Konrad Grüss, vd på Inter IKEA Systems B.V. som är den globala franchisegivaren.

Sedan starten 1951 då katalogen om 68 sidor trycktes och distribuerades i 285 000 exemplar i södra Sverige  nåddes den högsta noteringen 2016 då katalogen distribuerades i 200 miljoner exemplar, i 69 olika versioner, på 32 språk och till fler än 50 marknader.

Sedan år 2000 finns katalogen även digitalt och det är just den växande digitala affären som får Ikea att skrota trotjänaren.

– Nu tar Ikea nästa steg för att på bästa sätt sprida vår unika kunskap kring livet hemma och visa upp vårt stora utbud av heminredningslösningar. Men vi börjar inte om från början. De senaste åren har vi utvecklat andra sätt att nå och interagera med våra kunder, via exempelvis Ikea.se och sociala medier. Vårt arbete med att utveckla digitala kanaler och andra format fortsätter så att vi kan fortsätta att inspirera och nå fler av de många människorna, säger Per Stolt, marknadschef på Ikea Sverige.

Katalogens historia ska dock dokumenteras och nästa höst väntar en bok med inspiartion och måhända katalognostalgi.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078