23948sdkhjf

Fortsatt ras för Rizzo: "Ständig kamp för att överhuvudtaget kunna bedriva butiksverksamhet"

Fortsatt tvärstopp för sko- och accessoarkoncernen som hoppas på ökad kundtillströmning i maj.

Koncernens nettoomsättning under andra kvartalet, december till februari uppgick till 109,2 miljoner kronor (231,4). Försäljningen i jämförbara butiker minskade med -42,7 procent under kvartalet. Resultat före av- och nedskrivningar uppgick till -29,3 miljoner kronor (45,6).

Vid utgången av kvartalet uppgick antalet butiker till 93 jämfört med 104 butiker samma period föregående år.

Den 23 mars i år gick Rizzo Group in i rekonstruktion och en månad senare, 23 april, ansökte  och beviljades även dotterbolaget Rizzo International, med verksamheter på NK-varuhusen, företagsrekonstruktion. I en intervju med Habit häromveckan sa Lars Fins att skälet till den nya rekonstruktionen "är till hundra procent pandemin. Det stora dråpslaget var när regeringen sade att man skulle handla ensam, utan sällskap".

I rapporten skriver koncernen att en större ackordsvinst från den första rekonstruktionen under hösten 2020, besparingar och sänkta omkostnader med närmare 100 miljoner kronor,  95 miljoner kronor i en nyemission bedömdes vara fullt tillräckligt för bolagets fortlevnad men att man står "helt chanslöst att ekonomiskt klara av det extremt stora tappet i försäljning som inträffade i och med den andra vågen av coronapandemin”.

Koncernen arbetar också på med att uppdatera butikerna och i Sverige är 49 butiker av koncernens 56 tidigare butiker för Rizzo- och Accent uppdaterad till det nya butikskonceptet, under namnet Rizzo.

I Norge är 11 butiker av koncernens 33 Morrisbutiker uppdaterade till det nya butikskonceptet, dock under samma namn, Morris.

I Sverige återstår 7 butiker att uppdatera till det nya butikskonceptet och i Norge återstår 22 butiker.

Under andra kvartalet stängdes fyra butiker; tre butiker för Morris i Norge och i Sverige stängdes butiken för Rizzo i Mall of Scandinavia, detta då den tidigare Accentbutiken i Mall of Scandinavia ställts om till det nya butikskonceptet under namnet Rizzo.

”December-februari blev en ständig kamp för att överhuvudtaget kunna bedriva butiks-verksamhet. Efter att nya restriktioner infördes i flera omgångar blev försäljningsutvecklingen en direkt spegelbild av utvecklingen av pandemin. December innebar en halvering av försäljningen vilket slog våldsamt mot både resultat och likviditeten. Januari och februari blev stegvis sämre och sämre och vi kunde under februari se att trafiken till butikerna i många fall var nere på 30 till 40 procent jämfört mot år 2020. Generellt sett har vi ökat konverteringen av besökande kunder till köp och det är enkelt att konstatera att de konsumenter som vågat sig ut – har varit inställda på att köpa något vid sitt besök”, skriver bolaget i rapporten.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094