23948sdkhjf

Här öppnar Eko nästa stormarknad: ”Siktar på 3-4 butiker per år”

Lågprisaktören Eko har gjort klar för en ny stormarknad i Valbo handelsområde i Gävle.

Butiken blir 8 200 kvadratmeter och får en säljyta på cirka 7 000 kvadratmeter.

Det är ett perfekt läge mellan de två delarna av handelsområdet, berättar kedjans vd Ted Berggren för Dagens Handel.

Butiken planeras öppna i oktober 2022 och beräknas anställa omkring 40 medarbetare.

Vi tillhör segmentet lågpris men också stormarknad och konceptet har blivit en succé för oss. Vi ser att det finns plats för väldigt många Eko-butiker, konstaterar Ted Berggren.

Och den Bergendahls-ägda kedjan har vuxit snabbt, kan man lugnt säga. När Dagens Handel för några år sedan avslöjade kedjans storskaliga expansionsplaner omsatte kedjan under 400 miljoner kronor och hade tre butiker. Nu har de åtta butiker är de uppe i en miljard. Och där kommer det inte att ta stopp.

Eko Stormarknad har nämligen gjort klar med hela fyra nya butiker. Förutom butiken i Valbo köpcentrum har kedjan beslutat att öppna butiker i Skövde, Uppsala (Boländerna) samt vid Tornby handelsområde i Linköping.

Vi har ytterligare ett läge på gång men det kan jag inte berätta för dig ännu.

Med dessa tillskott kommer kedjan att ha 13 butiker i landet – och de tittar på fler än så.

Vi har 3-4 på gång nästan hela tiden men de är inte tillräckligt färdiga i dagsläget så jag kan inte säga så mycket om det. Konceptet är väldigt uppskattat så det har blivit så att fastighetsägare jagar oss och till och med kommuner hör av sig, berättar Ted Berggren och skrattar.

En omsättning på 2 till 2,5 miljarder kronor inom ett par år ser han som rimlig.

Absolut, med de butikerna vi har framför oss så kommer vi nog att ligga på 1,5-1,6. Om vi sedan sätter 3-4 butiker till så är vi uppe i den omsättningen.

Kedjan är unik på många sätt. Förutom att de kombinerar lågpris med väldigt stora butiker särskiljer sig också arbetssättet, vilket möjliggör låga priser. Bara 19 personer finns på huvudkontoret och kedjan har inget eget lager. Istället lagerhålls varor i butikerna.

De använder sig heller inte av några egna märkesvaror och importerar inget.

Vi överlåter det till proffsen. Varorna skickas direkt från leverantörerna till butikerna så kan vi fokusera på det vi är bra på. Det gör oss också mer snabbfotade och det känns bra att hjälpa leverantörernas varumärken att överleva, säger Ted Berggren.

Eko Stormarknad har en lång historia. Kedjan grundades 1964 – och framgångskonceptet har inte alltid varit självklart. På 90-talet gjordes en stor expansion men den gången gick det inte lika bra som nu. Ett av problemen var att kedjan frångick sitt koncept och började etablera mindre butiker på 4 000-5 000 kvadratmeter i motsats till det 10 000 kvadratmeter stora moderskeppet i Fjälkinge.

Det blev inte riktigt rätt och många av butikerna konverterades så småningom till City Gross-butiker.

Dessutom har konceptet genomgått en stor förändring.

Vi har förädlat konceptet och fått en nytändning i hela bolaget. Vi har gjort det lite mer kvinnligt och mer familjärt – mycket destinationstänk med upplevelse i centrum. Tidigare var nästan 50 procent av omsättningen inriktad mot ”gubbsidan” med exempelvis mycket bygg. Nu har vi gått mer mot inredning, blommor och leksaker, konstaterar Ted Berggren.

Butikerna fokuserar också mycket på säsongsvaror som jul och trädgård samt konfektyr och snacks.

Vi bygger stora godisland på 340 kvadratmeter i våra butiker där vi säljer lösviktsgodis i premiumklassen för 4,98 kronor hektot. Många åker till oss för att handla godis.

Även dryckesavdelningen är stor och kedjan planerar att fortsätta växa inom livsmedelskategorin. Internationell mat är ett område som är intressant, menar Ted Berggren.

Det finns mycket konserver och torrvaror inom ”All världens mat”-segmentet som inte kräver livsmedelstillstånd. Det är något vi tittar på.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.157