23948sdkhjf

Trögt i butiksledet för Björn Borg – mer än halva omsättningen skedde online

En mycket kraftig tillväxt online bidrog till att lyfta bolagets siffror första kvartalet.

Det konstaterar vd Henrik Bunge, som påpekar att de egenägda butikerna har stort påverkan från olika rörelsebegränsningar som ett led i ett minska spridningen av covid-19.

Björn Borg omsatte under det första kvartalet i år 185 miljoner kronor, en tillväxt med 7,4 procent jämfört med motsvarande kvartal året före. 

"Vår onlinesatsning skapar planenligt god tillväxt och mer än 50 procent av vår omsättning sker nu online genom egen e-handel, marknadsplatser, e-tailers och onlineförsäljning från våra retailers e-handelssidor", säger Henrik Bunge i en kommentar till rapporten.

Som exempel växte den egna e-handeln med 39,5 procent under kvartalet, och marknadsplatser och så kallade e-tailers växte med över 60 procent.

Själva butiksdelen har dock haft det svårare. Björn Borg-koncernen äger och driver totalt 28 butiker och factory outlet-butiker i Sverige, Finland, Holland och Belgien där bolaget säljer sportkläder, underkläder, kompletterande produkter och licensprodukter.

"För våra egenägda butiker är påverkan stor från olika rörelsebegränsningar som ett led i att minska smittspridningen av covid-19, och vi tappar 44 procent i omsättning jämfört med motsvarande kvartal i fjol", säger Henrik Bunge.

Totalt har dock antalet fysiska butiker minskat jämfört med i fjol. Mätt i jämförbara enheter minskade försäljningen med 42 procent under kvartalet, medan rörelseresultatet förbättrades från 7,2 miljoner kronor för det första kvartalet i fjol till hela 22,4 miljoner kronor för samma period i år.

Bakom förbättringen ligger bland annat bibehållna bruttomarginaler och minskade rörelsekostnader.

"Våra kostnadsbesparingsinitiativ under 2020 gav oss minskade rörelsekostnader på 9,4 miljoner kronor jämfört med föregående års kvartal", konstaterar Henrik Bunge.

Koncernens nettoomsättning uppgick till 184,7 miljoner kronor (172,0), för första kvartalet vilket var en ökning med 7,4 procent.

Nettoomsättningen för egen e-handel uppgick till 24,3 miljoner kronor (17,5), en ökning med 39,5 procent. Nettoomsättningen för egen e-handel och e-tailers uppgick till 84,7 miljoner kronor (53,3), en ökning om 58,8 procent.

Rörelseresultatet uppgick till 22,4 miljoner kronor (7,2). Resultat efter skatt uppgick till 21,3 miljoner kronor (10,6).

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.094