23948sdkhjf

Fortsatt höga tillväxttal i e-handeln – så mycket väntas julhandeln på nätet öka

Försäljningen av apoteksvaror, leksaker, hemelektronik och sportartiklar uppvisade tvåsiffriga tillväxttal under tredje kvartalet vilket även möbelhandeln gjorde. I kategorin böcker och media minskade försäljningen drastiskt under kvartalet.

Under tredje kvartalet låg tillväxten i e-handeln på 11 procent enligt E-barometern från Postnord i samarbete med HUI och Svensk Digitalhandel.

Högst tillväxttal online uppvisade kategorin apoteksvaror som landade på en ökning med 17 procent vilket även var tillväxten inom barnartiklar och leksaker.

Hemelektronik, som spås toppa försäljningen i anslutningen till Black friday, uppvisade en tillväxt under det tredje kvartalet om 16 procent och lika hög var tillväxten inom sport och fritid.

– En tvåsiffrig tillväxt för e-handeln för tredje kvartalet i år är ett gott resultat, särskilt med tanke på den historiska ökningen i fjol då e-handeln växte med 39 procent. Under sommaren 2021 hade vi begränsade möjligheter till utlandsresor så de allra flesta svemestrade eller ägnade sig åt fritidsaktiviteter hemma eller på landet, vilket kan ha påverkat på den inhemska konsumtionen positivt. Det tillsammans med att konsumenterna är mer vana vid att handla på nätet har säkerligen bidragit till en fortsatt tillväxt under kvartalet, säger Peter Hesslin, chef för e-handel på Postnord i en kommentar.

Startskottet för julhandeln brukar sägas gå vid Black friday som i år infaller den 26 november och enligt E-barometern planerar 32 procent av konsumenterna att handla något då och 16 procent uppger att de ska köpa julklappar.

Svenska konsumenter väntas köpa julklappar på nätet för 11,4 miljarder kronor vilket är en ökning med 8 procent jämfört med i fjol.

– Julklappshandeln på nätet fortsätter att öka, även om konsumenterna också tror på fler människor ute i den fysiska julhandeln. Enligt konsumenternas egna uppskattningar kommer julklappsköpen på nätet att nå 11,4 miljarder kronor i år. Samtidigt uppger många att de kommer beställa sina klappar tidigare i år eftersom de är oroliga för att favoritprodukterna kan ta slut på hyllorna, säger Peter Hesslin.

Förutom nämnda kategorier uppvisar även möbler och heminredning tvåsiffrigt tillväxttal under tredje kvartalet, en ökning med 14 procent, vilket enligt E-barometern sannolikt hör ihop med hög aktivitet på bostadsmarknaden.

Kläder och skor, även det en populär kategori inför Black friday och julhandeln, hade en tillväxt i e-handeln med 6 procent under kvartalet.

”Produktkategorier med fokus på det yttre fortsätter att dominera e-handeln. Modehandeln och skönhetshandeln delar förstaplatsen som mest populära e-handelskategori. Hela 41 procent handlade modevaror respektive skönhetsprodukter på nätet under en genomsnittlig månad under tredje kvartalet”, skriver Postnord i rapporten.

E-modehandeln får dock konkurrens av en comeback för den fysiska modehandeln, menar Postnord.

Tillväxttalet för kategorin böcker och media blev negativt under tredje kvartalet, -10 procent, men försäljningen är fortfarande högre än under 2019.

Ett av skälen till denna nedgång är en återhämtning i andra kanaler. Pandemin förändrade våra konsumtionsmönster drastiskt. Konsumtionen ökade på nätet medan försäljningen dalade i den fysiska bokhandeln och inom dagligvaruhandeln”, skriver Postnord i rapporten.

Även digitala böcker och ljudböcker har växt kraftigt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095