23948sdkhjf

Efter e-handelsboomen – nu formas de verkliga vinnarna

Hur behåller man e-handelskunderna som pandemin gett? Sebastian Broms, kommersiell chef på Noa Ignite, sammanfattar i ett debattinlägg slutsatserna från ett panelsamtal med några branschexperter.

Att e-handeln peakat under pandemin är näst intill en underdrift. Siffror från Svensk digital handel visar är branschen nått historiska nivåer, med en tillväxt på 40 procent under 2020. När restriktionerna nu släpper och den fysiska handeln fått en uppsving hårdnar konkurrensen och spelplanen förändras igen.

Vi samlade några av branschens främsta experter i form av Anders Ullstrand, industriell rådgivare till Nordic Capital och styrelseproffs, Lina Thunberg, account executive på Bambuser och Petrus Palmér, grundare Hem, för att undersöka vad e-handlare bör göra för att säkerställa sin överlevnad framöver. Här är de viktigaste slutsatserna vi kom fram till.

Satsa på varumärke, förlita dig inte enbart på köpt trafik

I takt med att konkurrensen ökat, har även konkurrensen för att köpa trafik gjort så. Som strategi är detta inte bara kortsiktigt, utan även kostsamt. Köpta kunder tenderar att lockas av lågt pressade priser, är illojala, och glömmer snabbt bort vem man köpt sin produkt av. Att gå med i dagens annonskrig där trafiken blir dyrare, och där konsumenten förväntar sig det bästa priset är således bakåtsträvande och något som pressar marginalerna ytterligare.

Sätt kreativiteten högst på agendan

Fler varumärken behöver bli sina egna mediehus och bygga relation med sina kunder. Att göra förflyttningen från annonsering till innehåll kräver inte bara större målgruppsförståelse och tålamod – det krävs framförallt kreativitet och en egen röst. Alla varumärken bör därför ta sig en rejäl funderare på hur man sticker ut och sätta kreativitet högt upp på den interna dagordningen. Glossier, Nudient och Skincity har alla visat stort prov på hur prioritering av kreativitet byggt ett starkt varumärke och nära kundrelationer.

Dynamisk prissättning kan vara en del av framtiden

I kontrast till de strategiska vägval man själv kan välja så finns många affärskritiska faktorer i värdekedjan man som företag inte kan rå på. Fluktuerande råvarupriser och ökade produktions- och transportkostnader är två exempel som under pandemin rört till det i leveranskedjan. Bli inte förvånad om det i framtiden är naturligt att företag tar höjd för omvärldsfaktorer genom att prissätta slutprodukten dynamiskt, i likhet med hur el- och bensinpriset justeras idag.

Detta, i kombination med en allt starkare medvetenhet hos konsumenter där hållbarhet, ursprung och klimatavtryck får ett högre värde, skulle kunna få stor påverkan på prissättning i relation till varumärkets styrka. I takt med att allt fler konsumenter är beredda att göra rätt för sig när det kommer till klimatavtryck, ses även fler aktörer investera för att höja sin produkts andrahandsvärde. Tydligast är den rådande trend där varumärken som Filippa K och Boozt lanserar egna P2P-marknadsplatser där varumärkets egna produkter handlas second hand.

Som ni märker är e-handeln under kraftig förändring och mycket tyder på att vi efter pandemin kliver in i en ny era, där särskiljande varumärke, kreativitet och starka kundrelationer kommer vara de långsiktigt avgörande framgångsfaktorerna.

Är det bråttom? Ja om du vill vara en vinnare långsiktigt, men nöjer du dig med att fortsätta konkurrera med pris och att ösa in pengar i kortsiktig annonsering, då kan du luta dig tillbaka medan ditt varumärkes relevans sakta tynar bort.

Sebastian Broms, e-handelsspecialist och COO, Noa Ignite

Artikeln är en del av vårt tema om DEBATT.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078