Ökad försäljning och stärkt resultat för Clas Ohlson
Detaljhandelsföretaget Clas Ohlsons rörelseresultat under det andra kvartalet, augusti till oktober, i det brutna räkenskapsåret 2021/2022 uppgick till 204 miljoner kronor. Analytiker hade i genomsnitt räknat med 164 miljoner kronor, enligt Infronts sammanställning av fem estimat.
Bruttomarginalen blev 43,1 procent. Förväntat var 41,8 procent.
Clas Ohlsons försäljning i kvartalet uppgick till 2.117 miljoner kronor, vilket har meddelats tidigare. Det är en ökning med 4 procent. I jämförbara enheter steg försäljningen med 3 procent.
Clas Ohlson ser indikationer på att de tidigare stigande fraktpriserna nu börjar stabilisera sig.
"Vi jobbar med flera olika verktyg för att parera för kostnadsökningarna och fraktpriserna har under kvartalet haft begränsad påverkan på vår bruttomarginal", kommenterar vd Kristofer Tonström i rapporten för andra kvartalet, augusti-oktober, i det brutna räkenskapsåret 2021/22.
God framförhållning i leverantörsbeställningar gjorde att Clas Ohlson kunde säkerställa välbalanserade lagernivåer inför årets andra kvartal.
"Med samma goda planering har vi nu möjlighet att möta kunderna med ett bra erbjudande under årets viktigaste försäljningsperiod", skriver Kristofer Tonström.
Vidare noterar han att Clas Ohlsons investeringar inom automatisering och lagerstyrning som genomfördes under förra året har kortat ned ledtiderna för onlinebeställningar ytterligare samtidigt som volymerna ökar.
"Ett bra exempel på vår förbättrade kapacitet på vår distributionscentral är att vi under Black Week och Cyber Monday hanterade betydligt fler beställningar jämfört med föregående år och trots detta hanterade en stor del inom en dag och 94 procent inom tre dagar", skriver vd Kristofer Tonström i rapporten.
Clas Ohlsons totala försäljning steg med 6 procent under november.
Analytikerna hade i snitt väntat sig 5 procent, enligt Infronts samanställning av fem estimat.
Den organiska försäljningen steg med 4 procent. Här låg konsensus på +3,0 procent.
Clas Ohlsons onlineförsäljning ökade med 9 procent under månaden, mot väntade +16,0 procent.
Vid periodens utgång uppgick det totala antalet butiker till 230 (230).
I Sverige var försäljningen 12 procent upp. Organiskt sjönk försäljningen i Norge med 3 procent, i Finland var den ner 2 procent och regionen Utanför Norden visade en minskning på 7 procent.
November innehöll två fler dagar och gav en positiv kalendereffekt om 2 procentenheter.