23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Lindex investerar i startup-bolag och lanserar nytt varumärke

Lindex investerar och förvärvar en majoritetspost i startup-bolaget Spacerpad AB med bas i Mölnlycke. Företaget  har utvecklat ett återanvändningsbart mensskydd med en patentsökt innovativ teknik, skriver Lindex i ett pressmeddelande. 

Bakom Spacerpad står Lena Berglin, docent i textil design och teknologi vid Textilhögskolan i Borås, och Karin Högberg, universitetslektor i vårdvetenskap.

Kvinnan och hennes behov är allt för oss på Lindex. Spacerpad besitter en unik tillgång och möjlighet med sin återanvändningsbara binda och att vi går in som investerare och partner i detta bolag känns fantastiskt spännande. Vår ambition är att tillsammans möjliggöra att det innovativa mensskyddet kommer ut till flickor och kvinnor som lever i mensfattigdom och därmed bidra till att kvinnors och flickors egenmakt stärks, säger Susanne Ehnbåge, vd för Lindex, i en kommentar.

Samtidigt lanserar bolaget i sommar det nya underklädesvarumärket Female Engineering som har tagit fram tillsammans med forskare, textilingenjörer och produkt- och materialinnovatörer. Satsningen är en del i företagets arbete att skapa nya affärs- och tillväxtmöjligheter, enligt Lindex. 

–  Female Engineering är en riktig 'game changer' vars innovativa och hållbara produkter med patenterad teknologi fokuserar på att lösa kvinnors behov genom

livets faser som menstruation, graviditet, efter förlossning, amning, klimakteriet och

inkontinens, säger Susanne Ehnbåge. 

Foto: Chris Maluszynski 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.167