23948sdkhjf

Selfmade hoppas växa digitalt – men öppnar även för fler butiker

Lanserade ny webbutik häromveckan.

I fjol bytte danska familjeföretaget Stoff & Stil namn till Selfmade.

Detta då kedjan, grundad i danska Herning 1980, ville att namnet bättre skulle avspegla en önskan om att följa och inspirera kunden i den kreativa process mer än att bara sälja metervaror, sybehör, mönster, garn och hobbyartiklar.

När nu skyltar bytts på de fysiska butikerna så var det dags för nästa del i transformationen; att gå live med en ny webbutik. Med den nya webbutiken, indelad i fem kategorier, och med drygt 8 000 produkter vill kedjans bjuda på inspiration med filmer, trendartiklar, skarpare produktinformation och  gör det själv-guider.

Redan i somras presenterade bolaget en ny sajt för de sju mindre marknaderna medan nya webbutiker för de större länderna, däribland Sverige, gick live häromveckan. 

– Den nya sajten speglar bättre vad vill vara nu och i framtiden. Men det var en helt annan risk i att byta namn och plattform digitalt då vi var rädda att tappa trafik och räckvidd. Vi  följde allt väldigt noga och ser att vi inte har tappat, säger Anne Hother, retail, brand och digital director hos Selfmade till Dagens Handel.

Selfmade driver i dag 31 fysiska butiker, i Danmark, Sverige, Norge, Tyskland och Österrike, och webbutik i 13 länder. I Sverige finns fyra butiker och e-handel.

– De fysiska butikerna går mycket bra, inte minst i Sverige där särskilt butikerna i Västerås och Göteborg utmärker sig. I Göteborg har vi numera, sedan vi flyttat in till city, en heltidsanställd som arbetar med workshops och vi ser att det finns ett ökande intresse för att mötas kreativt. Det är något som vi hoppas kunna utveckla ytterligare framgent, säger Anne Hother vidare.

Det var i augusti i fjol som kedjan öppnade ny butik i Göteborg om 950 kvadratmeter på den centrala adressen Rosenlundsgatan 8. Butiker finns även i Malmö och Stockholm och Selfmade stänger inte heller dörren till att växa med fler butiker i Sverige.

– Nu har vi haft väldigt stort fokus på att sätta det nya namnet, göra om butikerna och lansera plattformen. Men vi har en god utveckling i butikerna och kände inte minst under coronapandemin att det finns ett ökande intresse för att uttrycka sig kreativt, inte minst från en yngre generation. Vi hoppas kunna bidra med att guida våra kunder till att vara mer kreativa vilket inte bara handlar om att designa, rita eller sy men också att hitta inspiration. Samtidigt ser vi att allt färre behärskar olika hantverk som att sy. Där hoppas vi att vi med våra fysiska butiker också ska bidra till att förvalta och lära ut tekniker som sy och sticka, säger Anne Hother vidare.

Grunden till verksamheten startade 1980 då Marianne och Peter Lerche öppnade butiken Peters Resthal i Herning i Danmark där de sålde restpartier av metervaror från lokala textilproducenter. Några år senare bytte verksamheten namn till Stoff & Stil och i dag går kedjan alltså under namnet Selfmade.

Efter ett generationsskifte drivs företaget numera av andra generationen och sönerna Alexander Lerche, vd, och Michael Lerche.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.081