Eton presenterar nytt butikskoncept – lyfter fram cirkulära värden
Eton presenterar ett nytt butikskoncept och första yta ut i ny skrud blir den på NK:s herrmodeplan i Stockholm.
– Vi vill ge våra kunder en upplevelse som överträffar deras förväntningar på vårt varumärke och ger en känsla av stil, kvalitet och lyx – samtidigt som vi utmanar oss själva att gå steget längre när det kommer till hållbarhet. Att utveckla och lansera konceptet här på vår hemmamarknad, i och med den uppdaterade NK Stockholm, är en självklarhet, säger Atul Midha, global retail director, Eton i en kommentar.
Därefter ska skjortmärkets butiker globalt förses med det nya konceptet, som modeföretaget beskriver som cirkulärt och där huvuddel av inredningen ska vara skapad av återanvända material som återanvänd ek på golv, hyllor och hängare av återvunnet plexiglas och rostfritt stål. Kassadisken, är skapade av så kallad ”solid textile board” av återvunnen textil, huvudsakligen från bomull och ull.
Förutom att lansera ett nytt butikskoncept ska varumärket även ha sett över hur produkterna visas i butik och övergett det historiskt klassiska maneret med att presentera skjortor vikta och i stället valt att presentera plaggen på galge.
– Med vårt nya butikskoncept har vi tagit fasta på två saker: kundupplevelsen och våra värderingar. Vi har utmatat Etons dna modern lyx och stil, och omdefinierat hur vi kan skapa en sådan upplevelse. Jag tror det här är nästa steg för den fysiska butiken, Sebastian Dollinger, creative director, Eton.