23948sdkhjf

Svag försäljning för Nelly – ska spara upp till 50 miljoner om året

E-handelsbolaget Nelly har haft ett tufft tredje kvartal med svag försäljning på en marknad präglad av ett högt rabattryck, minskad trafik och en kund som är mer avvaktande.

Det framgår i den senaste kvartalsrapporten där omsättningen minskat med 9 procent till 243,3 miljoner kronor.

Rörelseresultatet förbättrades dock under perioden med ett resultat på -11,9 miljoner kronor jämfört med -27,3 miljoner kronor motsvarande kvartal 2021. Det motsvarar en rörelsemarginal på -4,8 procent.

– Vårt aktiva val att öka aktivitetsnivån mot kund i syfte att realisera lager påverkade bruttomarginalen negativt, konstaterar vd Ludvig Anderberg i en kommentar.

Företaget har därför inlett ett kostnadsbesparingsprogram som ska reducera de löpande operativa kostnaderna med 40–50 miljoner kronor på årsbasis.

Åtgärderna förväntas få full effekt från och med andra kvartalet 2023.

Där märks bland annat fortsatt översyn av logistikkostnader, ökad effektivitet i marknadsföringen och minskad kostnad både i faktiska och relativa tal genom förbättrad styrning av kanalmix och kostnadsallokering.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Kjell & Company öppnar, stänger och flyttar
Babybranschen i kris – nu även Bonti i rekonstruktion
”Staten måste säkra butikernas hantering av kontanter”
Apotea: ”Anpassa transportförpackningar till e-handeln”
Samarbete och pandemi islossning för snabbväxande skokedja
Återbrukspionjär storsatsar i Malmö
Andra Nordiska Medier
Fri Köpenskap
Habit
Transportnet

Sänd till en kollega

0.094