23948sdkhjf

Enkelhet går före säkerhet när konsumenten ska betala

Svensken föredrar att betala med betalkort och faktura medan kunskapen om nya betalningsalternativ är låg, visar en ny undersökning.

Undersökningen, som besvarats av 1 000 konsumenter i Sverige och Tyskland, visar att konsumenter föredrar enkelhet både när de ska betala i butik och online.

Där framgår att trots risk för bedrägerier väljer 83 procent kortbetalningar i butik. 68 procent av konsumenter i Sverige uppges även kunna tänka sig att dela ut personlig information online, till exempel telefonnummer och email.  Samma siffra för butik är 54 procent.

– Det är anmärkningsvärt att säkerhet inte står högre upp på svenskarnas agenda i tider som dessa. Namn, personnummer, adress och kontouppgifter verkar inte heller vara något större problem för oss svenskar att dela med oss av när vi handlar online eller i butik, säger Mattias Eld, vd på fintechbolaget Fidesmo, som genomfört undersökningen tillsammans med undersökningsföretaget Origo.

Enligt undersökningen upplever också 67 procent att smarta accessoarer, det vill säga ringar och klockor, är säkrare. Men medan 88 procent känner till Swish är det endast 29 procent som svarar att de känner till smarta accessoarer.

Samtidigt har de yngre bättre koll, 29 procent av svenska konsumenter i åldrarna 18-29 känner till smarta accessoarer. Konsumenter över 55 år har lägst kännedom om smarta accessoarer. Användningen av smarta accessoarer uppges dock öka i äldre konsumentgrupper.

– Svenska konsumenter väljer gärna bort kontanter men har dålig koll på kontaktlösa betalningar. Det är tydligt att många konsumenter ännu inte har insett fördelarna med smarta accessoarer, trots att de funnits på marknaden sedan 2015. Att våga byta ut betalkortet är förmodligen nästa beteendeförändring vi kommer att se, säger Mattias Eld.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Clas Ohlson minskar personalstyrkan med 85 tjänster
2022 – Året då nostalgin flödade
Ica lanserar hårt besparingsprogram – 200 tjänster ska bort
XL-Byggs nya flaggskepp i Jönköping klar för start
Nu satsar Lyko fysiskt i Finland – här öppnar första butiken
Efter guldruschen – Zoo.se vill vara snabbfotad
Andra Nordiska Medier
Fri Köpenskap
Habit
Transportnet

Sänd till en kollega

0.093