23948sdkhjf

Satsning på möbelbutiker gick i stå – nu säljer Elon Em home

Elon lägger fokus på kedjekoncepten Elon, Elon Ljud & Bild, Ringup och Digitalbutikerna samt verksamheten inom Elon Business och Logistic & Services.

Efter fyra år avyttrar Elon Em home till Svenska Hem som förvärvar varumärke och webbshop för cirka 9 miljoner kronor.

Detta för att fokusera på sin kärnverksamhet inom retail och produkter och tjänster inom vitvaru- och hemelektronikbranschen inte minst under rådande konjunkturläge, uppger Elon.

Em homes varumärke nyttjas i dag av 28 butiker och bedrivs i Elons dotterbolag Electra Sweden. När Elon förvärvde kedjan i oktober 2018 bestod den frivilliga fackhandelskedjan av 32 butiker.

– Det är glädjande att vi har en lösning för Em home-kedjan där vi ser stor potential för framtida utveckling hos Svenska Hem, säger Stefan Lebrot, vd och koncernchef på Elon Group.

– Samtidigt kan Elon nu lägga all fokus på koncernens kärnverksamhet, vilket känns extra viktigt med tanke på det konjunkturläge som vi befinner oss i.

Målsättningen när Elon tog över Em home 2018 var att dubblera antalet butiker under de kommande fyra åren, en målsättning som dock inte införlivats. Redan för två år sedan aviserade Elon att översyn av verksamheten inletts då utvecklingen uppgavs gå åt fel håll och möbelkedjan inte utvecklades enligt plan. 

Svenska Hem, med i dag 24 möbelbutiker, ska framgent därmed äga två kedjekoncept vilket väntas ge ”en god grund för att hitta synergier och kostnadsbesparingar”.

Ett flertal av Em home-butikerna ska nu erbjudas möjligheten till medlemskap i Svenska Hem-kedjan.

Det är redan nu klart att 11 av Em homes nuvarande butiker går med Svenska Hems butikskoncept och därmed omfattar kedjan totalt 35 butiker.

”Vad som händer med resterade kommer att kommuniceras så småningom, men de kommer till en början att drivas vidare på samma sätt som tidigare men i Svenska Hems organisation”, uppger Helena Malm, marknadschef för Svenska Hem i ett mejl till Dagens Handel.

– Vi ser förvärvet av Em Homes varumärke och domän som ett naturligt steg i möbelbranschen, säger Markus Chaib, vd Svenska Hem.

– Att två stora frivilliga fackhandelskedjor i Sverige hamnar under Svenska Hems organisation innebär många synergier. Den här affären öppnar också upp fler möjligheter för konsolidering på marknaden och vi välkomnar fler egna företagare inom möbelbranschen att ansluta sig till ett redan färdigt koncept som nu får ännu mer muskler till utveckling.

Elon räknar med att försäljningen av kedjekonceptet ska ge en positiv resultateffekt uppgående till 0,5–1 miljoner kronor.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11