23948sdkhjf

1 500 tjänster försvinner från H&M: ”Merparten i Sverige”

Klädjätten bantar organisationen.

Det är känt sedan tidigare att klädjätten påbörjat ett sparprogram med syftet att effektivisera verksamheten och minska kostnaderna med 2 miljarder kronor på årsbasis. I oktober varslades 400 H&M-anställda i Sverige.

Nu meddelar bolaget att ytterligare 1 500 tjänster försvinner som berör kostnader för administration och overhead. Det skriver H&M i ett pressmeddelande.

– Vårt påbörjade åtgärdsprogram innebär att vi ser över vår organisation och vi har stor respekt för att medarbetare påverkas av detta. Vi kommer att stötta våra kollegor för att hitta bästa möjliga lösning för deras nästa steg, säger Helena Helmersson, vd, i en kommentar.

Till Dagens Handels systertidning Habit skriver Cecilia Alpstig, presskontakt på H&M, att tjänsterna berör centrala funktioner, både medarbetare och konsulter.

– Den största delen rör vår techorganisation där merparten av tjänsterna finns i Sverige. Vi genomför ett kompetensskifte och skapar en mer global techorganisation. Det är tidigt i processen, men i vår techorganisation handlar det bland annat om att säkra att vi har tech- och datakompetens som möter framtidens behov.

De årliga besparingarna uppgår till cirka 2 miljarder kronor, vilka kommer att ge effekt under andra halvåret 2023. Omstruktureringskostnaderna beräknas till drygt 800 miljoner kronor och belastar fjärde kvartalet 2022, enligt H&M.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079