23948sdkhjf

Arken Zoo växer men antalet butiker börjar nå sin kulmen

Efter flera expansiva år förbereder sig Arken Zoo, som ägs av börsnoterade finska Musti Group, för kärvare tider. Men djurägare är lojala, i sämre tider är det ägarna som drar ner på godsakerna, säger företrädare för Arken Zoo.

Husdjurtrenden är fortfarande mycket stark även om det märks en liten tillbakagång på antal nya husdjur jämfört med senare delen av pandemin. Det noterar Daniel Pettersson, landschef på Arken Zoo, Sverige, och förklarar att branschens tillväxt har flera förklaringar.

– Historiskt var husdjursmarknaden länge en fragmenterad och eftersatt bransch. Med stordrift drivet av retailfolk har den på senare år lockat till sig investeringskapital som påskyndat konsolideringen och även professionaliseringen av branschen, säger Daniel Pettersson.

Hur märker ni av att vi går in i mer oroliga tider?

– Vi bedömer och tror på fortsatt stark tillväxt inom branschen men såklart är vi inte opåverkade av omvärlden. Det finns en möjlighet att kundernas köpbeteenden förändras men vi har sett historiskt att djurägare är lojala med sina husdjur. Om ekonomin försämras anpassar man på annat än djurfoder och tillbehör som deras djur behöver, det såg vi senast under finanskrisen 2008.

Planerar också ni att höja slutpriserna mot kund?

– Även vi har fått prisökningar från leverantörer och ser att en hel del övriga kostnader ökar, så ja vi har varit tvungna att justera konsumentpriser. Det är flertalet kategorier som berörs, bland annat foder.

Hur förbereder ni er inför den kommande tiden och vad händer i företaget just nu?

– Vi har en stark tro på att vårt kunderbjudande genom både våra butiker och inom e-handeln ska verka för att både bibehålla och attrahera nya kunder. För att säkerställa detta jobbar vi mycket med vår butikspersonal så att de har bra verktyg, arbetsro och att vi i vårt erbjudande har produkter och tjänster som är relevanta för kunderna.

Har du några nyheter att berätta om?

– Vi tittar ständigt efter lägen i städer där vi fortfarande har vita fläckar. Samtidigt har vi idag byggt ett stort nätverk med 117 butiker från Trelleborg i syd till Luleå i norr. Tillsammans med en kraftig tillväxt online medför det att vi inte kommer att hålla samma snabba takt som de senaste åren.

– Vidare arbetar vi intensivt med vårt digitala erbjudande. Det handlar om liveshopping, föreläsningar, personal shopper samt att kunderna har möjlighet att boka rådgivning med expert, till exempel foderrådgivning. Det senare får vi mycket positiv feedback på.

Vilka trender ser ni på husdjursmarknaden framöver?

–Vi ser ett ökat intresset för husdjur under en längre tid och med det följer ett större intresse av att aktivera sig med den nya familjemedlemmen, till exempel att motionera tillsammans eller tävla i olika klasser med sin hund.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078