23948sdkhjf

Nu lanseras danska skönhetsjätten i Sverige

Med över 250 fysiska butiker på hemmaplan och en e-handel som omsätter över 1 miljard danska kronor lanserar nu Matas e-handel i Sverige. Det handlar dock inte om någon fysisk butiksexpansion.

Anrika danska detaljhandelskedjan Matas lanserar e-handel i Sverige den 31 januari. 

– Det är många svenskar som känner till Matas efter att ha besökt butiken i Danmark. Matas.se kommer erbjuda fler än 20 000 skönhetsprodukter och leverera över hela landet. Vi har ett stort utbud av produkter inom skönhet och hälsa, och en expertis inom hudvård som vi nu ser fram emot att dela med den svenska marknaden. Vår kostnadsfria medlemsklubb Club Matas har även olika typer av medlemsförmåner och erbjudanden på kända varumärken, säger Brian Andersen, e-handelsdirektör på Matas Group i en kommentar.

På hemmaplan har Matas, grundat 1949, 261 fysiska butiker och tillsammans med aktörens e-handeln uppgår omsättningen av hälso- och skönhetsartiklar till totalt cirka 4,3 miljarder danska kronor.  E-handelsandelen uppgår till 1,1 miljarder danska kronor.  

Med sortimentet lägger aktören fokus på nordiska varumärken som Rudolph Care, Ecooking, Lövengrip, Isadora och Ole Henriksen men utbudet rymmer även välkända internationella varumärken som Biotherm, Kiehl's, Estée Lauder, Clinique och Kylie Cosmetics.

Därtill säljer Matas även produkter framtagna under eget namn och aktören har under de senaste åren även förvärvat makeup-varumärken som Miild och Nilens Jord.

I kundklubben Club Matas är åtta av tio danska kvinnor medlemmar.  

Matas är inte ensamt i Danmark om att satsa på den svenska marknaden. Danska kedjor står på rad för att erövra Sverige. Läs mer om det här.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109