23948sdkhjf

Blink förnyar Black Park – ett ghananskt köksföretag i fyra våningar

Svenska designbyrån Blink har fått i uppdrag att modernisera varumärket och butikskonceptet Black Park i Ghana.

Black Park är ett köksföretag som ägs av två kvinnliga entreprenörer, Asantewaa Prempeh och Pat Prempeh.

­– Black Park ska bli Afrikas Ikea med prisvärda och moderna kök för den växande afrikanska medelklassen. Blink hjälper oss att modernisera varumärket och butikskonceptet samt göra det mer skalbart. Blink tillför ett nytt Skandinaviskt design- och hållbarhetstänk. Det gör att vi sticker ut på marknaden och blir mer attraktiva för våra kunder som mestadels är Millennials, säger grundaren Asantewaa Prempeh som är marknadsansvarig.

Richard Kylberg, grundare och head of customer success på Blink:

– Det här är Girl Power på riktigt. Två kvinnliga entreprenörer i en minst sagt mansdominerad byggbransch. Black Park har på några år vuxit från 2 till 80 anställda, så spännande och något man måste beundra. Jag trodde det var ett practical joke när vi fick uppdragsförfrågan från Ghana om att ”skapa Afrikas Ikea”.

Arbetet är i gång på plats. Det nya konceptet ska erbjuda hållbara lösningar ”för de många människorna”. Piloten planeras öppna under 2024, ett flagship i tre plan om totalt 4 000 kvadratmeter i centrala Accra.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094