Åtta av tio svenskar säger sig förstå sig på AI, men bara 36 procent litar på att AI kan göra köpupplevelsen bättre. Att jämföra med 58 procent globalt. Detta enligt Future Consumer Index, en global undersökning genomförd av rådgivnings- och revisionsföretaget EY.
Det är första gången som den omfattande undersökningen inkluderar frågor om AI, och Sverige sticker alltså ut.
Sex av tio svenskar har minimalt förtroende när det kommer till att automatisera beställningar och leveranser baserat på tidigare köp, medan siffran globalt är 41 procent.
– Jag tror att svenska konsumenter är lite mer oroliga eftersom de är mer medvetna om AI:s förmåga och även dess eventuella konsekvenser, säger Malin Andrée, partner och ansvarig för konsumentprodukter och detaljhandel på EY, till Dagens Handel.
Enligt EY-undersökningen är det de som själva jobbar med AI som är mest skeptiska. Mer än hälften är oroliga för att tappa kontrollen över beslut kopplade till köp och leverans. Nästan lika många känner att rekommendationer som AI genererar är partiska och favoriserar vissa produkter.
– Oavsett konsumenternas olika uppfattningar om AI behöver företag förstå att konsumtionsmönster förändras snabbt när konsumenterna anpassar sig till en ny verklighet, vilket vi inte minst sett under det senaste året då konsumenterna prioriterat pris i högre grad framför till exempel upplevelse och hållbarhet. Företag måste lika snabbt förstå svängningarna och omvärdera hur de kan skapa värde samt tillit för konsumenten framförallt i oroliga tider, säger Malin Andrée.
Med ChatGPT:s genombrott och fokuset på generativ AI har debatten tagit ny fart. ”I många fall har AI redan blivit marknadsavdelningens förlängda arm. Och detta är bara början”, står det till exempel i Icas framtidsrapport. Det är också på detta område som respondenterna är relativt mest optimistiska om att AI kommer att kunna leverera. Men det är fortfarande endast 10 procent av de tillfrågade i Sverige som förlitar sig helt på AI när det gäller skräddarsydda personliga erbjudanden och påminnelser om förnyade köp baserat på tidigare inköp, enligt EY:s undersökning.
– Redan idag är AI integrerat i många köpprocesser men vi har bara sett början av denna utveckling och AI kommer fortsätta påverka utvecklingen inom detaljhandeln inte minst givet den stora potential som finns med generativ AI. Samtidigt är det viktigt att man säkrar en god balans så att det känns värdeskapande för kunden och inte för påträngande, säger Malin Andrée.
Att AI-frågan tagit allt större plats i svenskarnas medvetande visar också en undersökning från Capgemini Research Institute. Där märks dock inte samma skeptisicim. I alla fall inte till generativ AI. Sju av tio svenskar litar enligt undersökningen på innehåll som skapats av generativ AI och nästan lika många svenska konsumenter är också öppna för att köpa en produkt eller tjänst som rekommenderas av en AI.
En Yougov-undersökning beställd av it-bolaget Tietoevry bekräftar däremot att det finns en oro för för den snabba utvecklingen och hur AI kan användas. 41 procent uttrycker oro för att AI kan öka risken för bedrägerier. 13 procent av svenskarna uppger dessutom att de själva eller en familjemedlem blivit utsatta för finansiella bedrägerier det senaste året.
John Erik Setsaas är internationell expert inom identitetsfrågor och bedrägeribekämpning på Tietoevry Banking.
– Det är tydligt att det finns en stark vilja att förhindra bedrägerier, men också att det finns betydande oro för hur teknologin kan påverka säkerheten. Detta tror vi till viss del grundar sig på okunskap om de många möjligheter som AI medför och att rapporteringen lätt fokuserar på de negativa aspekterna av framväxande teknologier. Samtidigt är det bra att svenskarna är sunt skeptiska eftersom det är det främsta vapnet mot att förhindra bedrägerier, säger han i en kommentar.



