23948sdkhjf

Ledande jaktaktörer går ihop och bildar ny friluftsjätte – ”en ny era”

Jaktia och Interjakt slås ihop och bildar Burdock Outdoor Group med målet att vitalisera jakt-, outdoor- och sportfiskebranschen.

Jaktia och Interjakt är två av Nordens ledande aktörer inom jakt-, outdoor- och sportfiskevärlden. Nu går de ihop och bildar tillsammans Burdock Outdoor Group. 

Siktet uppges vara inställt på att forma en kraftfull organisation för att vitalisera branschen. Den resa som påbörjas i det gemensamma bolaget beskrivs som starten på en ny era.

– Sammanslagningen gör det möjligt för oss att dra nytta av varandras styrkor i form av innovativa affärsmodeller och breda produktsortiment. Detta är något som kommer att gynna alla – såväl kunder och franchisetagare som leverantörer och partners, säger Lars Martinsson på Jaktia Group och Hans Petter Semmelmann på Interjakt Group i ett gemensamt uttalande.

Konkret innebär detta att parterna kommer att integrera nyckelfunktioner som exempelvis inköp, logistik, IT, affärsutveckling och marknadsföring. 

– Till stor del handlar detta om att ge våra franchisebutiker runt om i Norden tillgång till ökad expertis och nya verktyg så att de kan utveckla och utvidga sina verksamheter.

Jaktiakedjan bildades 1987 som en vidareutveckling av Järnia Jakt och är i dag Sveriges största butikskedja för jakt- och fiskeutrustning med 37 butiker från Sjöbo i söder till Kiruna i norr.

Interjakt bildades 1985 och är också en kedja med butiker spridda över hela Sverige. Interjakt har expanderat kraftigt och har idag över 100 butiker i Norden.

Den sammanslagna verksamheten inom ramen för Burdock Outdoor Group inkluderar 170 butiker och en omsättning på över två miljarder kronor.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062