Vändning för e-handeln håller i sig: ”Väldigt stark start på året”
Ljusningen för e-handeln ser av allt att döma ut att hålla i sig. Efter flera dystra månader blev lyftet tvåsiffrigt även i februari, enligt Svensk Handels E-handelsindikator.
E-handelns omsättning ökade med 19 procent i januari jämfört med samma månad året innan. I februari landade omsättningen på 11,4 miljarder kronor, vilket innebär en ökningen 14 procent.
– Vi kan konstatera att e-handeln haft en väldigt stark start på året, givet det fortsatt ansträngda ekonomiska läget. Det är ännu för tidigt att säga att vändningen har skett, men vi ser tecken på att e-handelsutvecklingen kommer att fortsätta i positiv riktning under kommande månader, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.
Fler personer handlade online i februari i år, vilket förklarar den stora försäljningsökningen. Totalt var andelen konsumenter 72 procent, vilket är en historiskt hög siffra för månaden, enligt Svensk Handel. Motsvarande siffra för 2023 var 65 procent.
Apoteksvaror var den kategori som gick starkast. Enligt undersökningen handlade 32 procent av konsumenterna i kategorin jämfört med 29 procent samma period ifjol. Kläder och skor var den näst vanligaste kategorin att handla på nätet.