Större vinst än väntat för H&M – fortsätter stänga butiker
Nettoomsättningen minskade till 53,7 miljarder kronor under första kvartalet i det brutna räkenskapsåret, december 2023 till februari 2024. Det kan jämföras med motsvarande kvartal 2022/2023 då omsättningen uppgick till 54,9 miljarder kronor.
Rörelseresultatet stärktes och ökade till 2,1 miljarder kronor jämfört med 725 miljoner kronor. Det motsvarar en rörelsemarginal på 3,9 procent (1,3) och är klart mer än vad analytikerna väntat sig.
Bolaget uttalade mål är att för helåret nå en rörelsemarginal om 10 procent. De viktigaste beståndsdelarna för årets marginalmål är en fortsatt positiv försäljningsutveckling i kombination med en god kostnadskontroll. Det säger H&M:s nytillträdda vd, Daniel Ervér, under onsdagens rapportpresentation.
Varulagret minskade med 8 procent till 37,6 miljarder kronor jämfört med 41 miljarder kronor under första kvartalet för ett år sedan.
– Under första kvartalet fortsatte vi att ta steg i rätt riktning med en bruttomarginal på 51,5 procent, en kraftigt förbättrad rörelsevinst om 2,1 miljarder, 7 procent lägre varulager och ett fortsatt starkt kassaflöde. Genom fortsatt kostnadskontroll, bättre precision i våra kollektioner och nära samarbete med våra leverantörer står vi nu bättre rustade, sammanfattar Daniel Ervér, i en kommentar.
Vad gäller butiksportföljen siktar H&M-gruppen på att minska antalet butiker med cirka 60 netto under räkenskapsåret 2023/2024. I nettot döljer sig stängning av 160 butiker och enligt vd:n är stängningsaktiviteten högre i början av året.
– Vi väntar oss att den negativa effekten från butiksstängningarna på försäljningen kommer att avta under året för att bli neutral mot slutet av året, säger Daniel Ervér.
Under 2024 bygger bolaget om 250 butiker, bland annat i New York, London, Berlin och Stockholm.
H&M-gruppens försäljning 1–25 mars i år ökade med 2 procent i lokala valutor jämfört med motsvarande period föregående år.