23948sdkhjf

Omsättningen ökar för Björn Borg – men skoförsäljningen rasar

”Kategorin skor har en mycket stor potential för bolagets framtid” menar vd trots att försäljningen störtdyker.  

Björn Borg, som säljer sport- och underkläder, väskor och skor, redovisar en ökad omsättning på 4 procent under första kvartalet jämfört med motsvarande period i fjol. Facit blev 257 miljoner kronor jämfört med 247 miljoner. Rörelseresultatet uppgick till 33,5 miljoner kronor jämfört med 31,4, med en rörelsemarginal på 13,0 procent, i nivå med fjolårets kvartal.

Omsättningen i grossistledet ökade med 4 procent, bolagets externa e-handlare växte med 12 procent och den egna e-handeln ökade med 21 procent. Björn Borgs jämförbara fysiska butiker ökade med 1 procent medan distributörsledet tappade 11 procent.

Det blev också ett rejält hack i kurvan vad gäller skoförsäljningen som rasade med 46 procent. Detta till följd av att licenspartnern, Serve & Volley B.V, gick i konkurs under kvartalet. Det ledde till störningar i  leveranskedjan och för säsongsinförsäljningen. Serve & Volley har designat och tillverkat skor åt Björn Borg på licens och har även sörjt för distributionen i Europa, med undantag för Sverige, Finland och Danmark. I mars sade Björn Borg upp avtalet och tog över skoverksamheten i egen regi. Sedan dess ansvarar bolaget självt för design, produktutveckling och distribution på samtliga marknader. 2025 års kollektion kommer att vara den första i egen regi.

Trots raset ser Björn Borgs vd, Henrik Bunge, stora möjligheter för segmentet: ”Kategorin skor har en mycket stor potential för bolagets framtid, detta gäller även resterande del av 2024. Ett tydligt tecken på denna potential är att vi i vår egen e-handel ser en tillväxt på 128 procent för skor under kvartalet”, skriver han i en kommentar.

Henrik Bunge är nöjd med kvartalet i sin helhet. ”Det jag är mest nöjd med är vår fortsatta mycket fina utveckling av sportkläder, som växer 24 procent. Dessutom fortsätter vår starka tillväxt i egen e-handel, som ökar 21 procent jämfört med föregående års första kvartal. Trots en utmanande omvärld utvecklas vår affär är i rätt riktning med ett varumärke som hela tiden stärks.”

I går, torsdag, höll Björn Borg sin årsstämma. Där omvaldes samtliga styrelseledamöter: Heiner Olbrich, Alessandra Cama, Anette Klintält, Fredrik, Lövstedt, Mats H Nilsson, Jens Høgsted och Johanna Schottenius. Heiner Olbrich omvaldes till styrelsens ordförande.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094