23948sdkhjf

Nordens ledande mötesplats för naturliga, ekologiska och hållbara produkter har Stockholms-premiär

Nordic Organic Food Fair tillsammans med The Good Food Fair och Natural Beauty & Health Show öppnar dörrarna för tusentals besökare om drygt en månad. Som den ledande branschmässan i Norden för naturliga, ekologiska och hållbara livsmedel och produkter, får besökare möjligheten att upptäcka trender och få inspiration på Kistamässan den 9-10 oktober.

Känd för sin internationella dragkraft, finns möjligheten att smaka, känna och dofta på nya produkter och innovationer från mässans över 450 utställare. Med ledande producenter från världens alla hörn, kan besökare upptäcka nyheter från länder som Danmark, Finland, Italien, Ecuador, Belgien, Tyskland, Österrike, Sri Lanka, Grekland, Spanien och många fler.

För gratis besöksanmälan, vänligen besök webbsidan här.

Känd för sin internationella dragkraft, finns möjligheten att smaka, känna och dofta på nya produkter och innovationer från mässans över 450 utställare. Med ledande producenter från världens alla hörn, kan besökare upptäcka nyheter från länder som Danmark, Finland, Italien, Ecuador, Belgien, Tyskland, Österrike, Sri Lanka, Grekland, Spanien och många fler.

Inte nog med en rad spännande internationella nyheter, kan man upptäcka och stötta sina lokala producenter. I KRAVs marknadstorg hittar besökare sina ekologiska favoritproducenter, däribland Ekologiska Säljbolaget och Ekoleveransen. Hos Ekoleveransen kan återförsäljare beställa produkter med specialrabatter från utvalda producenter på mässan med samleverans direkt efteråt.

Runt om mässan hittas svenska ekologiska och hållbara livsmedel från producenter och leverantörer som Natessen, Svenska Färsodlarna, Lissellas Senap, Grythyttan Culinary Science & Innovation, Roots Kombucha, GoWell, Råhygge och många fler. Dessutom kommer Organic Sweden stolt visa upp ledande svenska producenter i sin exportmonter. Här kommer besökare från hela världen att upptäcka svenska ekologiska livsmedel som är redo för export.

"Nordic Organic Food Fair har väckt stort intresse från internationella varumärken och besökare. I år har vi fler paviljonger än någonsin tidigare och besökare som kommer för att upptäcka just svenska producenter. Den här unika mässan lovar att vara en dynamisk plattform för att upptäcka lokala innovationer, såväl som den globala livsmedelsindustrin. Du har helt enkelt inte råd att missa det!" säger Event Director Melina Viking.

Hela utställarlistan finns nu tillgänglig här. 

Inspirerande insikter och heta trender

På scenprogrammet, som är helt gratis för besökare, kommer ledande experter och talare att inspirera publiken och dela kommande trender i branschen. Den årliga debatten ‘The Big Nordic Organic Debate’, som modereras av internationella branschorganisationen IFOAM Organics Europe, delar insikter och trender från hela den nordiska ekologiska marknaden.

Joanna Wierzbicka, biträdande direktör på IFOAM Organics Europe berättar: "Vi är stolta att fortsätta vårt samarbete med Nordic Organic Food Fair, en ledande mässa för att främja hållbarhet och innovation inom livsmedelsbranschen. Genom att kombinera våra resurser, förbättrar vi vår förståelse för marknadstrender, utmaningar och idéer. Detta hjälper oss att mer effektivt hantera aktuella utmaningar och göra inverkan på framsteg i branschen."

Andra föredrag under mässan inkluderar:

  • Framtidens Dagligvaruhandel – Modereras av Svensk Dagligvaruhandel och panellister från ICA Sverige, Coop, Axfood och Lidl.
  • Upcycled Foods Market Opportunities (Engelska) - Ecovia Intelligence.
  • Nudging Organic: Inspirerande Strategier från Finland och Sverige för att Driva Hållbar Konsumtion - Organic Sweden & Pro Luomu.
  • 10 trends to watch in 2025 (Engelska) – Mary Allen, President & Founder, Natural Brand Works.
  • Healthy food environments = healthy food habits? (Engelska) - TILT - Food System Architects, Reformaten, WWF och Restaurang Oxenstiernan.
  • Vinn slaget om ekokunden i butik - Martin Moström, VD och strategisk rådgivare i Shopper Marketing på SRB Retail House

Hela scenprogrammet publiceras inom kort.

LIVE ‘Pitch to the Buyer’ med MyCare Nordic

Det populära inslaget ’LIVE Pitch to the Buyer’ som är mässans version av ‘Draknästet’ tar plats på scen. Här får sex företag möjligheten att pitcha sin produkt under endast två minuter inför inköpsteamet på MyCare, däribland inköpare från Hälsokraft och norska Kinsarvik. Efter de spännande presentationerna med heta frågor från MyCare, kommer varumärkena få svar om de får en listning hos Nordens ledande distributör inom hälsa. MyCare erbjuder en möjlighet för företagen att växa på den nordiska marknaden då de har ett distributionsnätverk med 1 500 återförsäljare, däribland hälsokostbutiker, e-handlare, apotek och varuhus.

”Vi letar alltid efter nya spännande leverantörer inom olika kategorier för öka vårt produktutbud. Som huvudsponsor av mässan och deltagande i Live Pitchen är det en fantastisk möjlighet för oss att skapa nya samarbeten med partners, distributörer och återförsäljare runt hela Europa”, berättar Therése Wallentin, Marknadschef på MyCare.

Missa inte spänningen den 10e oktober kl 14.00 på Main Stage när du får chansen att höra vilka frågor inköparna ställer varumärken innan de går vidare med listningar hos sina återförsäljare. Boka möten direkt med MyCare i deras monter för att se vilka produktnyheter och innovation som kan göra skillnad i branschen.

Aktiviteter på mässan

Den årliga tävlingen European Natural Beauty Awards som korar de finaste naturliga skönhetsprodukterna i hela Europa kommer till Stockholm i samband med mässan den 9e oktober. Under kvällens gala som äger rum på Oscarsteatern i centrala Stockholm, blir det röda mattan med mingel och prisutdelning. Här koras varumärken från 35 olika länder i olika kategorier, däribland Årets Distributör som sponsras av Natural Beauty Show.

Vill besökare smaka på vad ledande kockar har att erbjuda med 100% ekologiska råvaror, då är ett besök till tävlingsområdet ett måste. Årets Ekomålskock och Årets Ekokock är tävlingarna med hållbar gastronomi i fokus, som främjar cirkulär ekonomi i branschen.

"Årets Ekokock representerar ett betydande steg framåt för hållbar gastronomi. Här kommer vi att fira otroligt skickliga kockar som inte bara sätter standarden för hållbar matlagning utan också demonstrerar de fantastiska möjligheterna när vi tar ett holistiskt och cirkulärt tillvägagångssätt till ingredienser. Det är dags för hållbarhet att bli en integrerad del av våra kulinariska metoder," säger Ted Wendt, Verksamhetschef, Ekomatcentrum. 

Tävlingarna äger rum i tävlingsområdet under bägge mässdagar och vinnaren av årets Ekokock 2024 avslöjas på Main Stage den 10e oktober kl 15.30.

Gratis besöksanmälan för alla i branschen

Nordic Organic Food Fair, The Good Food Fair och Natural Beauty & Health Show är årets mest efterlängtade branschmässa för hela Norden. Mässan arrangeras för första gången i Stockholm den 9-10 oktober på Kistamässan.

”Det här är en unik möjlighet för branschen att visa sitt engagemang mot en hållbar och cirkulär framtid. Här möts besökare av utställare och producenter som presenterar riktig passion för sina produkter som gör skillnad för vår planet. Var med och gör skillnad du med, anmäl dig idag!”, säger Event Director Melina Viking.

För gratis besöksanmälan, vänligen besök webbsidan här.

Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062