Dåvarande näringsminister Björn Rosengren kallade en gång Norge ”den sista Sovjetstaten”. Det var 1999, känslorna svallade över den norsk-svenska gränsen och förhandlingarna om ett samgående mellan norska Telenor och svenska Telia var inne i sitt slutskede.
– Det är så oerhört nationalistiskt, sade han medan kameran rullade.
Det blev ingen affär ...
Därför har Norge blivit hett för svenska retailföretag – det krävs för att lyckas
Norge är hett bland svenska butiksföretag. Alltfler tar klivet över gränsen och etablerar sig i vårt västra grannland. Dagens Handel har tittat på förutsättningarna för att lyckas i ett land som står utanför EU, med utspridd logistik och med stor nyfikenhet på det mesta som är svenskt.
Många e-handlare och butikskedjor har etablerat sig på den norska marknaden under senare år. Foto: Pressbild/ Colourbox
Vill du få åtkomst till allt?
Prova 30 dagar för 0 kr.
Inga bindningstider eller kortuppgifter krävs.
Prova nu
Köp en prenumeration
Utforska våra prenumerationslösningar och välj den som passar dina behov.
Välj din prenumeration