Synsam slog omsättningsförväntningarna under första kvartalet
Omsättningen steg med 12,3 procent till 1 708 miljoner kronor (1 521), vilket kan jämföras med Modular Finance analytikerkonsensus på 1 643 miljoner. Den organiska försäljningstillväxten uppgick till 12,8 procent (7,7).
– Den organiska tillväxten var 12,8 procent och like-for-like tillväxten 8,9 procent, i en marknad där konsumenterna fortsätter att hålla igen på utgifterna. Vår strategi ger resultat, med rätt typ av etableringar, fokus på såväl Synsam Lifestyle som på kontantaffären, egna House Brands, en effektiv organisation och marknadens bästa serviceerbjudande, kommenterar vd Håkan Lundstedt.
Nettoomsättning från glasögonabonnemang ökade med 12,5 procent (11,6).
– Antalet Lifestyle-kunder uppgick i slutet av kvartalet till cirka 718 000 (cirka 645 000) och churn uppgick i det första kvartalet till 2,84 procent. Våra abonnemangskunder är generellt sett väldigt nöjda och långsiktigt lojala, kommenterar Håkan Lundstedt.
Ebitda-resultatet blev 375 miljoner kronor (358), att jämföra med ett förväntat resultat på 380 miljoner. Ebitda-marginalen landade på 22,0 procent (23,5).
Synsam har enligt Håkan Lundstedt haft en stark organisk tillväxt. Samtidigt har ebitdta-marginalen påverkats negativt. Anledningen är enligt bolaget den höga etableringstakten under 2024, där ett flertal butiker är under upprampning. Men även av införandet av Synsam Eyeview i Sverige och en lägre bruttomarginal, som i stor del beror på ändrad värderingsmetod för glas i lager med negativ effekt på 28 MSEK.
– Vi kalibrerar löpande lönsamhet och tillväxt och våra effektiviseringsprogram är viktiga byggstenar i att säkerställa hållbar tillväxt och lönsamhet och effekterna av våra satsningar kommer att bli långsiktigt betydande, kommenterar Håkan Lundstedt.
Rörelseresultatet ökade marginellt till 174 miljoner kronor (171), med en rörelsemarginal på 10,2 procent (11,2).
Nettoresultatet efter skatt steg till 87 miljoner kronor (56), vilket motsvarar ett resultat per aktie på 0,60 kronor (0,38).
Synsam har under det första kvartalet etablerat 5 nya butiker i koncernen. I det andra kvartalet kommer mellan 9 och 11 nya butiker att etableras.