23948sdkhjf

Idén som färgade av sig

I början av 80-talet fick Klas Stoltz, brorsan Kjell och dennes svåger Bosse Gustavsson en idé. – När damerna hade sina syjuntor, hade vi vår motsvarighet, säger Klas Stoltz. Samkvämen slutade i Färgklämman som än i dag sätter sin kletiga prägel på klädhandeln.

Klas Stoltz var under 70-talet vd på ett larmföretag. Där föddes ursprungsidén till Färgklämman som han sedan utvecklade tillsammans med Kjell och Bosse till en färdig produkt. – På den tiden hade man stora problem med falsklarm i butiker, men genom Färgklämman tog vi bort själva incitamentet för snattaren. Enkelt förklarat förebygger Färgklämman stölder genom att stulna varor blir oanvändbara då en färgampull knäcks, om den bryts upp med våld, och med hjälp av gastryck färgar in det aktuella plagget. Försäljningen exploderat De första åren såldes Färgklämman, eller Colortag, i 20 000 exemplar om året. I dag ligger den siffran på omkring fyra miljoner fördelat på stora delar av världen som till exempel USA, Spanien, Tyskland, Frankrike, Australien och Japan. – Och vi är förmodligen världens enda leverantör av stöldskydd för kläder till Guam, en liten i Stilla havet, öster om Filippinerna. Där har USA sedan många år en flottbas. Och i butiken Tonwnhouse 40, där soldaterna handlade, hade man stora problem med snatteri. Men sedan den första leveransen av Färgklämman anlänt 1988 sjönk svinnet från 5–6 procent till en halv procent. – Från 1983–89 var vi helt solo på världsmarknaden, men det var både bra och dåligt, säger Klas Stoltz. Bra för att ingen priskonkurrerade, men även dåligt då det var lätt att bli ifrågasatt och konkurrenterna kunde racka ned på produkten. Det senare innebar att Färgklämman, vid några fall, avstått från att stämma företag för patentintrång. Samarbetet tog fart – Vi ville få in seriösa konkurrerade företag som kunde slå hål på misstänksamheten och försiktigheten från kundernas sida. Men samtidigt har vi stämt mindre och oseriösa företag. Det snart tio år gamla samarbetet med amerikanska säkerhetsföretaget Checkpoint började just med en stämning, men slutade i en överenskommelse om licenstillverkning för Checkpoint. Sedan Färgklämman blev ett begrepp på marknaden har marknadsföringen fått stå tillbaka för innovation och utveckling av flera nya produkter. Storsäljaren i dag är Colortag Plus, som förutom märkfärgampull, även levereras med ett integrerat elektroniskt larmelement för att dessutom ge larm i olika typer av elektroniska varularmsystem. – Sammanlagt har det säkert plöjts ut 150–200 miljoner färgklämmor världen över, säger Klas Stoltz. – Våra produkter har sålt till ett marknadsvärde av en halv miljard. Inte illa av tre svenska killar utan eget kapital som en gång i tiden fick låna 400 000 kronor av PK-Banken.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078