23948sdkhjf

Anta inte!

Nu har det hänt igen. Bara för att jag har håret i en tofs och ledig klädsel så förutsätts jag vara på ett speciellt sätt. Det hände sig nyligen att jag skulle köpa en ny bil och siktade in mig på en verklig uppgradering och närmade mig därför nästan löjligt lycklig bilfirmans vassaste bil. Det är då han dyker upp – surkartet som värderar mig uppifrån och ner och med hela sitt väsen visar att jag slösar bort hans tid. Stefan Ekberg fortsätter i sin krönika att ge tips om hur man säljer mer i butiken.

Svaren på mina frågor är korta, oinspirerade och det är bara en kvävd gäspning från att vara rent förödmjukande att stå där. Hela köpruset rinner av mig. För några minuter sedan tvekade jag inte att skriva på för en bil värd 500 000. Nu är jag på en helt annan plats – aldrig i helvete-platsen. Nästa företag är lika skrämmande. ”Jaså Stefan, du vill ha en ny bil Stefan. Men Stefan, tror du att det skulle bli bra med en svart eller en blå eller vad tror du om det Stefan”. Alla kunder som går in i en butik tar ju en risk. De går in på ett ställe som de kanske inte känner till så väl. Jobbiga påstridiga efterhängsna, för personliga säljare är mycket avtändande som första intryck. Det folk vill ha (och med folk menar jag förstås du och jag) är ett trevligt bemötande och service så snabbt som möjligt. Vi vill bli sugna på att köpa– det är därför vi är där. Och det är därför du ska vara subtil och inte påträngande. Om du går rakt fram till kunden och säger ”hej”!, är risken stor att de inte ens hälsar utan istället säger ett skrämt: ”Jag tittar bara”. Ta istället ett par steg tillbaka och säg ”hej”. Då säger kroppsspråket inget om krav. Och när du väl har sagt ”hej” så gör du ingenting. Observera bara vad kunden gör. Oftast brukar två saker hände. Antingen kommer kunden fram och frågar efter något eller så börjar kunde gå för att leta efter något som han har kommit dit för. Kom ihåg att miljön är ny för kunden. Anta inget. Det är lätt att anta att en kund som kommer in med slitna kläder och trött utseende är en viss typ av människa. Han/hon har bara gått in för att titta eller för att stjäla. Eller för att värma sig. Anta aldrig sådana här saker. Det enda du kan anta om du behandlar en kund nedsättande är att de kommer att handla hos någon annan. Stefan Ekberg Författare till boken 1000 tips om att sälja mer i din butik Ett fyradagars träningsprogram för alla som jobbar i butik: Dag 1. Koncentrera er på att säga hej till kunderna innan de säger hej till er. Det gäller alla i butiken. Alla ska säga hej till all kunder vad de än sysslar med just nu. Den som inte hinner säga hej till en kund innan kunden gör det förlorar. Dag 2. Förbjud orden ”kan jag hjälpa till” under en dag. Säg hej på ett avslappnat sätt. Studera kundernas beteende och agera när de vill ha kontakt. Dag 3 Låtsas att alla som kommer in i butiken idag egentligen är din bästa kompis, fast förklädd. Hur skulle du hantera situationen annorlunda? Dag 4. Vad är det första som slår dig när du ser en kund – kan du ställa en fråga om det? ”Är den där tröjan handgjord?” ”Och vad kan en sån här liten tuffing heta då?” Öva på den första kontakten. Gör en lista över öppningsfraser: Här är några att starta listan med: Den där kassen ser tung ut. Ska jag ställa den bakom kassan medan du ser dig omkring? Vad varmt det är ute idag. Vill du ha något kallt att dricka? Var det inte längesedan det regnade/snöade/var så här varmt ute? Den där jackan är snygg. Var har du köpt den? Tror du att AIK vinner imorgon ( Till en person med AIK-attribut)? Jag såg att du har den nya Jeepen. Hur fungerar den? Har du hunnit deklarera än? – själv är jag sent ute som vanligt. Aha – nu är det bara tre månader till midsommar – vi som gillar sommaren vinner. Såg du melodifestivalen igår? Har du en riktig klocka? Min verkar ha dragit sig. Slutsats: Om du inte är ett säljmonster eller en taskig skådespelare, utan en människa har jag bara en fråga: Var skriver jag på? Stefan Ekberg Författare till boken 1000 tips om att sälja mer i din butik

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.113